Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad tråkigt! Är det samma skada som hänger i fortfarande?

Men så hopplöst. :( Håller tummarna att han piggar på sig snabbt!

Haha, jag blev rätt glad att han inte var ren. Han känns bättre o rida (skitsvårt ju, jag lär mig bättre o bättre) men tycker han snubblat (o alltid tagit emot på samma ben, vf) lite vilket han inte brukar o varit mer gallig i vf (han är alltid jämn fram annars).

Det är garanterat sviterna av att han gick så länge med den gamla skadan från förra våren innan den upptäcktes. Han kändes ju dålig i maj och reds/behandlades/åkte ut o in till klinik1 6 månader innan jag erbjöds o döma ut honom. Då åkte vi till Spångfors i dec och korsbandet i hb hittades som primär skada men då hade han ju redan dragit på sig inflammationer hf knä o bog. Behandling o vila sedan ren mars. O nu koll o kotor o korsband osv såg bra ut men rejäl inflammation hf knä o vf bog. Så nåt är ju iaf lite annorlunda.

Jag ser positivt på det iaf. Behandling igen o sedan sättas igång med mer hjälp (hoppas Anna kan rida honom lite o hjälpa mig lite) så att han kommer till rakare arbete snabbare o så kommer jag åka o kolla honom lite regenbundet ett tag så det inte går åt fel håll för långt.

En sak jag tänkt lite på är om han inte blir halt "lätt"? Det är sällan ET o massör har några direkta grejer o ffa hittar de aldrig något som skulle kunna störa honom så mycket/visar att han är halt. Nu senast kollades han av båda för 1 resp 5 veckor sedan o var då superfin, han är alltid väldigt jämn osv. Dvs han verkar inte sätta mycket spänningar i kroppen o får inte mycket låsningar även om han är halt hos vet sen. Det borde ju också ge en bättre prognos? Man är lite på 0 o inte -10 när hältan är borta, det är "bara" att få honom att arbeta jämnare då, man har inte en massa återkommande spänningar o arbeta med när hältan väl är borta. Hmm.

Då åkte vi till Spångfors i dec och korsbandet i hb hittades som primär skada men då hade han ju redan dragit på sig inflammationer hf knä o bog. Behandling o vila sedan ren mars. O nu koll o kotor o korsband osv såg bra ut men rejäl inflammation hf knä o vf bog. Så nåt är ju iaf lite annorlunda.

Min hade ju också nåt skit i hf knä när vi var på första åb i slutet på maj. Oklart vad och det var borta vid andra åb för knappt två veckor sedan. Jag är ju alltid nojjig och tycker att hästen är halt var och vareviga dag så jag litar inte på mitt eget omdöme. Låter min tömkörningstränare ta en extra titt när jag blir osäker. Hon ser allt och är ju fysioterapeut dessutom och jobbar mycket med rehab av hästar. Vi ska tydligen få testa nån slags pilatesövningar för häst vid nästa träning. Verkar spännande. :D

Jag skulle vilja börja tävla fälttävlan längre frammåt med min C-ponny. Vi ska börja på lite fälttävlansträningar fast varken jag eller han har hoppat terrängbana förut, om inte några stockar i skogen räknas... Iallafall, vet ni vad för sorts träning vi skulle passa in i? Jag har ridit i 7 år så jag är ingen nybörjare, men iallafall i fälttävlingssammanhang (nu finns det ordet).
Och hur tar man fälttävlanskortet sedan? Och vart kan man skaffa ett medica card?
Skulle någon av er vara lite snälla och förklara lite om klasser och sådant om fälttävlan? :)

Jag skulle vilja börja tävla fälttävlan längre frammåt med min C-ponny. Vi ska börja på lite fälttävlansträningar fast varken jag eller han har hoppat terrängbana förut, om inte några stockar i skogen räknas... Iallafall, vet ni vad för sorts träning vi skulle passa in i? Jag har ridit i 7 år så jag är ingen nybörjare, men iallafall i fälttävlingssammanhang (nu finns det ordet).
Och hur tar man fälttävlanskortet sedan? Och vart kan man skaffa ett medica card?
Skulle någon av er vara lite snälla och förklara lite om klasser och sådant om fälttävlan? :)
Vart bor du någonstans? Det är lättare att rekommendera tränare och banor om vi vet ungefär var i landet du håller hus:)
Annars är just det första steget, att hitta en tränare och bana där du får börja prova på att rida terräng. Tränare kan sedan hjälpa dig med fälttävlanskortet. Medical card beställes från Ridsportsförbundets hemsida t.ex.
Att förklara ponnyklasserna lämnar jag till någon annan typ @Novali01 eller kanske @the_connemara ?? Då det har ändrats för mycket sedan vi hade ponnyer för nästan tio år sedan.

Hallå @RostKaptenen du tror inte jag oxå blivit äldre?! Ingen koll alls på ponny längre men @Novali01 borde ha stenkoll med sitt ponnybarn!

I Skåne finns Ted Velander som har mest träningar utanför Flyinge och i Halland Anna Felé som har mest träningar på Hermanstorp utanför Falkenberg. De rekommenderar jag varmt om man är ny i sporten o de har bra koll på ponnytävlande, Sugar cup (träningsserie för ponnyer i stilbedömd terrängridning på 60 cm med final i år på EM i Malmö) och har båda kurser där man kan ta fälttävlanskortet när man är mogen för det.

Välkommen till en fantastisk gemenskap!

Hallå @RostKaptenen du tror inte jag oxå blivit äldre?! Ingen koll alls på ponny längre men @Novali01 borde ha stenkoll med sitt ponnybarn!

I Skåne finns Ted Velander som har mest träningar utanför Flyinge och i Halland Anna Felé som har mest träningar på Hermanstorp utanför Falkenberg. De rekommenderar jag varmt om man är ny i sporten o de har bra koll på ponnytävlande, Sugar cup (träningsserie för ponnyer i stilbedömd terrängridning på 60 cm med final i år på EM i Malmö) och har båda kurser där man kan ta fälttävlanskortet när man är mogen för det.

Välkommen till en fantastisk gemenskap!
Hahaha!! Vaddå du rider ju ponny?!:confused: :confused:

Tänkte bara att du brukar vara med på Sugar cup och kanske har lite koll på ponnyklasserna:D

Idag var jag på studiebesök på Ljuslingsbackens tävlingar. Jösses, vad mycket det verkar vara att hålla reda på. Och j-vlar vilken mördarbacke! Jag tror att min häst och jag får öva lite på superbranta backar. :nailbiting: Med ett hinder på toppen.. Blev lite lugnad när jag hörde att andra ställens debutanter oftast var snällare.

Idag var jag på studiebesök på Ljuslingsbackens tävlingar. Jösses, vad mycket det verkar vara att hålla reda på. Och j-vlar vilken mördarbacke! Jag tror att min häst och jag får öva lite på superbranta backar. :nailbiting: Med ett hinder på toppen.. Blev lite lugnad när jag hörde att andra ställens debutanter oftast var snällare.

Jaså, har du krumelurat runt där idag utan att säga nåt?!?! Träffade du den skräckinjagande @Novali01? :D

Jag har skaffat bonnabränna deluxe. Hade tömkörningsträning i solgasset med en mycket pigg häst som ville springa fort så vi fick träna på halvhalter.:p Och så fick jag träna på att styra för det är så jäkla svårt. :angel: Och dom där jäkla skänkelvikningarna ska vi inte ens tala om. :arghh: Men när det inte gick för fort eller ostyrigt så kändes det riktigt bra. Numera har lilla hästen aldrig några färgfläckar på tassarna som avslöjar vilken färg det är på cavalettibommarna. :rofl:

Vad kul att du vill börja! Som sagt, du börjar med att skaffa en auktoriserad tränare som kan guida dig till FT-kortet. Vår tränare här är väldigt noga med att alla hans elever ska vara klara så där krävs upprepade träningar och sen uppridning. Medical Card kan du googla på och ladda ned.
Ang ponnyklasser så börjar det på lägsta nivå med 60 cm Sugar Cup. Det är en minicup där man bara rider terräng och blir bedömd. Finns kvaltävlingar och sen går det semifinal och avslutas med final på Ribersborg i Malmö.
På vanliga tävlingar börjar det på P70, dvs 70 cm för ponny. Därefter P80, P90, CNCP* och allra högsta klass för ponny är tvåstjärnig klass, typ EM.
Alla höjder är sen indelade efter ålder, inte kategori på ponny alltså. Först är det "upp till 12 år", sen 13-16 år och slutligen 17-20 år. Så alltså kan en D-ponny tävla mot en B-ponny vilket ställer speciella krav på banbyggarna i hoppningen t ex.

Hoppas du fått lite bättre koll nu annars frågar du vidare här.

Nähä?? Inte såg jag nån @Krumelur där??? Såååå stolt över min lille Bosse som genomförde sin första fälttävlan med bravur! Han som aldrig sett dressyrstaket, hade dressyrsadel för första gången, fick 52,1 i dressyren! Petade två hinder på banan, andra gången han hoppade en hel bana och galopperade sedan glatt runt banan förutom smit på smalhindret som står högst upp i mördarbacken. Är så himla nöjd med honom även om min vinnarskalle stod o vrålade neeeeeeej när han smet vid sidan...:o

För att jag skulle kunnat lista ut att @Novali01 var Novali så hade hon behövt ha en stor skylt med sitt nick med sig. :grin: Men nu har jag listat ut vilken häst som är Bosse iaf!:p
Själv så gick jag runt där ensam med en grå solhatt, såg förvirrad ut och blev långsamt kräftröd av solen fast jag var i skuggan mesta tiden. Jag satt en kort stund efter hinder nr 5 och var helt fascinerad över att en del galopperade nerför den superbranta delen. Såg lite benbrytarvarning ut på det... Vad tyckte du @Novali01 ? Är debutantbanor mer mesiga på andra ställen? Var detta en "normal" debutant? - Jag känner att jag o Lassehästen hade fixat detta, men att mördarbacken hade varit en rejäl mjölksyrachock.

Nähä?? Inte såg jag nån @Krumelur där??? Såååå stolt över min lille Bosse som genomförde sin första fälttävlan med bravur! Han som aldrig sett dressyrstaket, hade dressyrsadel för första gången, fick 52,1 i dressyren! Petade två hinder på banan, andra gången han hoppade en hel bana och galopperade sedan glatt runt banan förutom smit på smalhindret som står högst upp i mördarbacken. Är så himla nöjd med honom även om min vinnarskalle stod o vrålade neeeeeeej när han smet vid sidan...:o

Var stod du? Kunde inte du oxå ha filmat.. tyckte det var lite dålig täckning av hindren på filmerna :angel:

@Krumelur ja bortsett från backarna så är det väl som en vanlig debutant vad jag kan minnas när jag red där. Såg ut att vara i stort sett exakt samma bana vad jag kan se av Novas filmer.

Tar en himla tid att ladda upp filmerna...men det kommer!

@fio Jag var tvungen att vara i starten o ge ryttaren vatten, var 30 grader varmt. Sprang iväg o gav min mobil till ponnyungen som pga de två före Bosse stannade ut sig på banken, inte kunde komma i filmposition för hon fick inte gå över till andra sidan. Så det blev kaos för rätt som det är så kommer ju Bosse över 1:an o med den farten han höll var det ju omöjligt att få med mer än vi fick...

@Krumelur Själva hindren där är ganska normala för debutant men 3:an, trahkenern, är ju inte så vanligt att man har i början på en bana o inte heller ett smalt, oinfångat hinder direkt efter en backe. Stocken efter i nedförsbacke hade jag aldrig galopperat ned för, inte heller Bosse fick göra det.
Banken har ju ett dike framför o den enda bank i lägre klass som har det är Åkerbo men den är väl inte med i 90 klass eller, @emma-vsm? Så några hindertyper är det ju som sällan förekommer på andra banor. Men å andra sidan finns det inga äckliga öppna diken utan stock och vattenhindret är ju jättefint. Fasanskydd o stockar är alla jättefina, soffan är ju minimal, likaså lådan och oxern uppe på kullen är ju också små o söta. Så med lite mindre svårigheter just i början så hade den varit ganska lätt t om.

@Novali01 TACK! Jag satt just vid hinder tre en lång stund, och den vet jag att Lassehästen skulle fixa. Dessutom så såg jag bl.a. en massa ponnies vägra ut sig vid deras hinder nr 2. Så vita hinder (@Speedway ) ska vi också öva en massa på insåg jag :P
- Jag tyckte just backen var svårast, även om det var ett galoppsprång på plan mark efter backen. Nedför var jag mest nyfiken på hur folk skulle göra, och sedan förundrad över hur en del gjorde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka