Jag har även bokat in oss på fälttälvansläger v. 30
Tranemo?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gör som du och läser TR, så jag vet inte mer än så. Men det står ju separat om bettlöst och om martingals. "Betsling är i princip fri, även gags eller ”bettlösa bett” är tillåtna. Martingal med löpande ringar eller irländsk martingal är tillåtna." (Mom 411.4.1) Så de har inte mer med varandra att göra än att båda är tillåtna.Har också ridit lite centrerat med min polle. Dock strulade tränaren (kom inte och hörde inte av sig, kunde bara konstiga tider helt plötsligt) så vi gav upp henne. Tänker lite CR fortfarande med övergångarna, andas och cykla bakåt.
Nog om dettta spännande en fälttälvandstråd är en fälttälvandstråd
Man behöver ju inte visa alla hopp från träningen.. Detta var ett urval
En fråga till den som vet:
Bettlöst (inte hackamore) på tävling?
Har försökt läsa TR och som jag såg ska man ha huvudlag med bett när man leder hästen på området.
I dressyren skall det vara bett har jag också fattat.
Sen står det för hopp och terrängprov: Gags eller "bettlösa bett" är också tillåtna med martingals med löpande ringar eller irländska martingals. Har lite svårt att förstå vad martingals har med gags och bettlösa bett att göra. Samt att jag undrar vad bettlösa bett är..
Om man kollar vad de står på ponny precis under så står det att de gäller samma men med restriktionen inte tillåtet med bl.a. hackamore och bettlösa bett. Så då borde de inte mena hackamore iaf när de skriver bettlösa bett.
Kanske inte spelar roll men tänkte prova med det bettlösa på någon träning eftersom han inte knäpper av med det som han ibland gör med bett. Jobbar på att han ska våga hålla kvar kontakten med mig hela tiden. har hopptränat med vårat bettlösa träns några gånger, när tänderna spökade, vilket gick över förväntan.
Det gäller väl hoppning? I fälttävlans-TR står det att hästarna ska ledas i huvudlag med bett, gäller inte det?på tävlingsplats nu så får man leda hästen med bett/träns eller det huvudlag man avser tävla i, dvs man får leda med bettlöst om man också ska tävla i det. dvs inte i grimman eller leda runt i ett bettlöst om man sen ska tävla på bett.
Jag gör som du och läser TR, så jag vet inte mer än så. Men det står ju separat om bettlöst och om martingals. "Betsling är i princip fri, även gags eller ”bettlösa bett” är tillåtna. Martingal med löpande ringar eller irländsk martingal är tillåtna." (Mom 411.4.1) Så de har inte mer med varandra att göra än att båda är tillåtna.
Ska jag tolka TR, så skulle jag tro att de menar att bettlöst = hackamore och att bettlöst därför inte är tillåtet i terrängmomentet i H90 och H100. Men det är min gissning och det kan vara helfel. (Baserat på mom 411.4.3 "I terrängprovet är hackamore endast tillåtet för häst på 1* nivå och däröver.")
Det gäller väl hoppning? I fälttävlans-TR står det att hästarna ska ledas i huvudlag med bett, gäller inte det?
/Lady_S
Har för mig att lag läst det i terrängen också. Men kan ha fel..Jag gör som du och läser TR, så jag vet inte mer än så. Men det står ju separat om bettlöst och om martingals. "Betsling är i princip fri, även gags eller ”bettlösa bett” är tillåtna. Martingal med löpande ringar eller irländsk martingal är tillåtna." (Mom 411.4.1) Så de har inte mer med varandra att göra än att båda är tillåtna.
Ska jag tolka TR, så skulle jag tro att de menar att bettlöst = hackamore och att bettlöst därför inte är tillåtet i terrängmomentet i H90 och H100. Men det är min gissning och det kan vara helfel. (Baserat på mom 411.4.3 "I terrängprovet är hackamore endast tillåtet för häst på 1* nivå och däröver.")
Det gäller väl hoppning? I fälttävlans-TR står det att hästarna ska ledas i huvudlag med bett, gäller inte det?
/Lady_S
Behöver lite hjälp ang ridbyxor.. Förra sommaren tränade jag för en fälttävlansryttare som hade sagt något till min mamma om att man inte får starta fälttävlan med helskodda byxor. Stämmer detta eller inte? Har letat och letat i TR men hittar ingenting..
Snyggt Hade tänkt kika på er men de där torsdagskvällarna skapar ju lite extra jobb för restaurangare.... kul att se, var ett tag sen jag såg er sist.
@Speedway var så snäll och filmade oss på träningen i torsdags. Jag har inte haft tid att vara inne här sen dess men nu jobbar jag natt och har massa tid denna veckan
Sen bör vi vara redo för att debutera i september
Det står ju ingenting alls om ridbyxor i terrängmomentet, så man får nog ha vad man vill (jeans? ). I dressyr- och hopprovet måste man ha ljusa ridbyxor, men eftersom det inte är specificerat mer än så lär man få välja själv om de ska vara knä- eller helskodda (läser på H90 och H100).Behöver lite hjälp ang ridbyxor.. Förra sommaren tränade jag för en fälttävlansryttare som hade sagt något till min mamma om att man inte får starta fälttävlan med helskodda byxor. Stämmer detta eller inte? Har letat och letat i TR men hittar ingenting..
Behöver lite hjälp ang ridbyxor.. Förra sommaren tränade jag för en fälttävlansryttare som hade sagt något till min mamma om att man inte får starta fälttävlan med helskodda byxor. Stämmer detta eller inte? Har letat och letat i TR men hittar ingenting..
Alltså jag fattar inte vad folk får sådana konstiga grejer ifrån? Finns ju massa sådana rykten.
I detta fallet helt utan grund
Mwihi, idag har vi tränat för Staffan Lidbeck Är iofs mest glad för att min lilla häst är så himla lugn o fin o ha o göra med just nu, men visst var det coolt och jättebra o jättekul o vara på Eketorp med häst
Men du .. du var ju helt emot att träna för någon som inte är auktoriserad tränare.. hur går detta ihop??
Håller med, men att flänga små mini stockar i skogen vid vomb gills väll inte eller?Hehe, jag är faktiskt bara helt emot o rida utan tränare. Visst finns det väl tränare som känns tveksamma också iofs. Men det där med kompisgäng/åka med medhjälpare kommer jag personligen aldrig haka på.
Håller med, men att flänga små mini stockar i skogen vid vomb gills väll inte eller?
Jag hoppar aldrig högre än 90cm hemma även i banhoppningen. Ska det vara så hiskligt höjder så vill jag ha tränarhjälp .
Fast jag rider exakt likadant om @fio står på marken o tittar på mig än min vanliga terrängtränare. Och hon är nog fullt kompetent att ringa efter ambulans om olyckan är framme. Ibland vill man ju bara träna lite själv o då tycker jag det är toppen att kunna hyra banor, förstår att det är tveeggat då även nybörjare kan göra det men jag är ändå för detta. Om man tittar på Irland och England så finns det mängder med småbanor med små terränghinder som man betalar en peng o sen får rida på. Tror det är bättre att man hoppar ofta ofta små hinder än att det ska bli en sån himla stor grej att träna terräng.
Är du dum eller? Här rings inte efter en ambulans ... jag lastar in Bosse i min transport och sen drar jag!
Haha, såklart!
Jag tänker att den farligaste ridningen sker på tävling, när man är stressad, inte har hunnit äta eller sova? Och dessutom har en galning som rider efter en!
Haha, såklart!
Jag tänker att den farligaste ridningen sker på tävling, när man är stressad, inte har hunnit äta eller sova? Och dessutom har en galning som rider efter en!
In your lucky dreams har sett anledningen till varför jag aldrig vill släppa på tränarkravet.
Sådärja, lilla SuperTigern fixade fler funktionärer till sommarens tävlingar genom att vara inte alls ok hos vet idag Nåväl, lite mer hjälp på vägen när han ska igång sen blir nog bra
Intressant dock hur ingen tränare kan se att han är halt trots att man ber dem kolla. Klurig häst! Idag syntes ingen hälta öht innan bandet vinklades, då blev han jättehalt o var det på plant sen oxå.