Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio njääe Jag kommer från STHLM men har bott 10 år i GBG och nu de senaste 2 åren bor jag en bit åt väster från Landvetter sett... Rätt nära Hallandsgränsen typ. :P

inte så mycket till fälttävlande för mig på ett bra tag nu.. inte ens en ordentlig galopp har vi lyckats få till på mer än en månad.

varför? jo för att dumma sadeln inte vill ligga rätt på dumma hästen så att fega ryttaren måste rida i dressyrsadeln som fega ryttaren knappt vågar galoppera med ute, då dumma hästen tycker att det är latjo lajban att bocka när fega ryttaren sitter fastklämd i dressyrsadeln...

men har ev en hopp sadel på g, lite oväntat då det är en sadel jag inte funderat kring öht. och inte har helt råd med egentligen.. (blir hela månadens löns om ryker i så fall :o, inte för att jag har en stor lön men det svider desto mer).

lite önskar man att den ska passa, då det är en ur snygg equipe ft sadel med enkelkåpa :p. får banta bort lite fett från rumpan om den passar bara då det är en 17"..

Är det den i gruppen? Håller tummarna! Annars får du åka med mig o Tiger nästa gång, min sadelutprovare har typ jättemånga begagnade sadlar/provar gärna ut modeller utan minsta köptvång så man kan leta begagnat själv sen. Hon går verkligen all in för o hitta rätt sadel till ekipaget istället för att försöka sälja sadlar.

Är det den i gruppen? Håller tummarna! Annars får du åka med mig o Tiger nästa gång, min sadelutprovare har typ jättemånga begagnade sadlar/provar gärna ut modeller utan minsta köptvång så man kan leta begagnat själv sen. Hon går verkligen all in för o hitta rätt sadel till ekipaget istället för att försöka sälja sadlar.
åker gärna med till tigers ^_^. ska iväg till en utprovare i nästa vecka, men har inte fått ngt besked om vilken dag blir bra där..
Hittade denna sadeln på hastnet men är kanske på fb gruppen också, inte kollat :).

En vecka kvar till tävling nu, och igår anmälde jag till Vinslöv också :banana:

Har ägnat morgonen åt att försöka uppdatera mig på TR och igår tränade jag på de delar av dressyrprogrammet jag kom ihåg...

Kom på att jag inte hoppat någon banhoppning på 6-7 veckor men får väl hoppas vi tar oss igenom den biten ändå :angel:

Taggggadddd :bump:

Jag letar efter en uppsättning benskydd att använda vid uteritt och eventuella enstaka terrängträningar... inte så dyra eftersom jag inte tror att det blir mer än ett par träningar per sommar. Tips!?

Jag letar efter en uppsättning benskydd att använda vid uteritt och eventuella enstaka terrängträningar... inte så dyra eftersom jag inte tror att det blir mer än ett par träningar per sommar. Tips!?
hööks är ju ganska ok, min häst fick skav av skenan dock.
och är man bara ute ngn gång lite då och då så är det kanske inte lönt med ft skydd.
jag har iofs ett par eskadron bakbens skydd, vanliga senskydd fram. köpte de begagnat och har de bara på terräng träning och hubertus jakt. skulle inte falla mig in att ha de på en vanlig uteritt. eller ens vid konditions träning.
de andas inte så värst mycket och suger åt sig vatten. så vet jag att det blir mycket vatten att gå igenom och inte så mycket hinder så lämnar jag dem hemma. hoppar inte så farliga hinder att terrängskydden behövs :p.

hööks är ju ganska ok, min häst fick skav av skenan dock.
och är man bara ute ngn gång lite då och då så är det kanske inte lönt med ft skydd.
jag har iofs ett par eskadron bakbens skydd, vanliga senskydd fram. köpte de begagnat och har de bara på terräng träning och hubertus jakt. skulle inte falla mig in att ha de på en vanlig uteritt. eller ens vid konditions träning.
de andas inte så värst mycket och suger åt sig vatten. så vet jag att det blir mycket vatten att gå igenom och inte så mycket hinder så lämnar jag dem hemma. hoppar inte så farliga hinder att terrängskydden behövs :p.
Tack för tipsen.
Jag tänkte inte bara på riktiga terrängskydd, utan enklare skydd som ni tror kan fungera till både uteritt och enstaka terrängträningar på låg höjd. :)

Innan jag köpte de höga senskydden så hade jag bara ett par vanliga strykkappor (de är högre på insidan bara).
har man inte ett klantarsle till häst så behövs det inte så mycket mer :).
Är typ bara hästar som hoppar väldigt sparsamt och drar i hindret som det behövs heltäckande skydd på. Åtminstone upp till 90 cm.

Innan jag köpte de höga senskydden så hade jag bara ett par vanliga strykkappor (de är högre på insidan bara).
har man inte ett klantarsle till häst så behövs det inte så mycket mer :).
Är typ bara hästar som hoppar väldigt sparsamt och drar i hindret som det behövs heltäckande skydd på. Åtminstone upp till 90 cm.
ok, då kanske jag kan fortsätta använda mina slitna gamla senskydd med padd. :)

ok, då kanske jag kan fortsätta använda mina slitna gamla senskydd med padd. :)

Det viktigaste är att skydden sitter bra, hela tiden. Inte åker ner för att de blir blöta eller man galopperar fort. Då är det bättre att rida utan! Jag vill gärna undvika resår över senorna (som sladdriga damasker man drar åt över senorna - man kan ju bara vända de flesta dock) och direkt på benet som vanliga senskydd just om man rider terräng men annars funkar vilka skydd som helst bra på lägre nivå.

Det blir också allt med vanligt o rida helt utan bakskydd även på högre nivå (* har jag sett flera iaf).

Så sitter de gamla skydden bra så fungerar de säkert alldeles utmärkt!

Vi har varit på terrängridläger mån-fre. Fullt upp med två pass om dagen. Har lite bilder från andra terrängpasset och även från avslutningen med intern tävling. Programridning, debutantprogrammet som vi fick 55 straff. Sedan en Hunting variant med banhoppning, terrängslinga och banhoppning igen. Fick ett stopp på ett räcke vilket också drog lite tid men slutade på 77 straff. Och vann av de fem vi var :p

b157927.jpg

b157928.jpg

b157929.jpg

(kolla bakbenen, ser lite udda ut)

b157930.jpg

b157931.jpg

b157932.jpg

b157933.jpg

Samma här. En vecka kvar. Nu kan jag inte trösta mig med "men jag kan ju alltid stryka mig". (Eller, det är klart jag kan; jag kan hoppa av när jag vill. Men nu kan jag inte göra det gratis. :-) ) Så nu satsar vi!
Nu ska du bara komma och säga hej till mig i helgen också! :p

Det viktigaste är att skydden sitter bra, hela tiden. Inte åker ner för att de blir blöta eller man galopperar fort. Då är det bättre att rida utan! Jag vill gärna undvika resår över senorna (som sladdriga damasker man drar åt över senorna - man kan ju bara vända de flesta dock) och direkt på benet som vanliga senskydd just om man rider terräng men annars funkar vilka skydd som helst bra på lägre nivå.

Det blir också allt med vanligt o rida helt utan bakskydd även på högre nivå (* har jag sett flera iaf).

Så sitter de gamla skydden bra så fungerar de säkert alldeles utmärkt!
Ok, då gör jag så. :)
Mitt lilla djur måste ha bakskydd för han är trång bak och stryker sig lätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 786
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 519
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 424
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar