Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Nej, kakao. Jag har aldrig hört att någon använder oboy I bakning faktiskt. Det är ju mest socker.
Det använder vi ofta. Man tar mycket mindre socker än det står i recept och mer oboy än det står kakao. Blir en mjukare chokladsmak.

Jag gillar choklad som i marabou, men ogillar den skarpa chokladsmaken det ofta blir på kladdkaka, chokladpudding, chokladsockerkaka, chokladmuffins osv.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Tror det är över 40 år sedan jag drack O'boy, som liten älskade jag att doppa mormors mjukkakun, ett tjockare mjukt tunnbröd, i varm O'boy men numera dricker jag stark och varm choklad gjord på kakao, socker, grädde och mjölk. Gärna med en skvätt mörk rom i. :d

Jag har nog bara druckit O'boy med vatten en gång, är det vanligt förekommande?
 
Vad är en dubbel clasone?
För en som är dubbelt så stor är ju en stor clasone.
Och tvä calsone är ju två st.
Är det två stycken inbakad i en stor?
Eller en vanlig inbakad i en större med fyllning
 
Tror det är över 40 år sedan jag drack O'boy, som liten älskade jag att doppa mormors mjukkakun, ett tjockare mjukt tunnbröd, i varm O'boy men numera dricker jag stark och varm choklad gjord på kakao, socker, grädde och mjölk. Gärna med en skvätt mörk rom i. :d

Jag har nog bara druckit O'boy med vatten en gång, är det vanligt förekommande?
Förekommer i kaffemaskiner och finns i portionsform med, praktiskt om man har tevatten tex.
 
Förklarar varför jag inte dricker choklad från kaffemaskiner. Innehåller de påsarna torrmjölk då eller är det bara socker och kakao?
Eftersom en del maskiners "torrmjölk" knappt innehåller någon mjölk så kan det nog variera för chokladpulvren också skulle jag tro.
 
Jag drack mkt o’boy som liten men hade sen ett långt uppehåll. Numera dricker jag det ofta som återhämtningsdryck efter träning då jag får både protein och massa kolhydrater. Det tar oftast en god stund efter träning innan jag kommer hem och kan äta middag så då behöver jag fylla på med ngt.
 
För mig är det typisk hästtjejsmat. Gärna ett mindre berg ostmackor som man slänger i sig i all hast. Jag vet nästan inte om det är ett självupplevt minne eller något jag fått för mig genom böcker och tidningar.

Dock har jag av väldigt tydliga minnen en stark uppfattning av att spaghetti och köttfärssås är det man äter på lördagar när man kommer hem från ridningen.
Åh ridlägermat! Skogaholmslimpa med hushållsost och O´boy i långbordsrummet bredvid sadelkammaren, självklart med flugor som parar sig på osten :rofl: oförglömligt och ganska mysigt ändå.
 
Jag drack mkt o’boy som liten men hade sen ett långt uppehåll. Numera dricker jag det ofta som återhämtningsdryck efter träning då jag får både protein och massa kolhydrater. Det tar oftast en god stund efter träning innan jag kommer hem och kan äta middag så då behöver jag fylla på med ngt.
Låter smart och gott, en banan utöver det skulle säkert vara komplett om det var sent pass utan middag efter. Den ska jag fundera på att köra!
 
Aldrig druckit oboy. Oboy har jag möjligt i chokladbollar. Gör annars hemmagjord choklad behöver jag inte vara nykter innehåller den gärna mintu.
Men hemmagjord choklad och o´boy är två helt olika drycker :D som apelsinsaft eller Fanta :p båda ska smaka apelsin men...

(Chokladbollar är ju en allvarlig sak, mycket kakao och lite kaffe, lite skarpa i smaken ska de vara mmm!)
 
Tror det är över 40 år sedan jag drack O'boy, som liten älskade jag att doppa mormors mjukkakun, ett tjockare mjukt tunnbröd, i varm O'boy men numera dricker jag stark och varm choklad gjord på kakao, socker, grädde och mjölk. Gärna med en skvätt mörk rom i. :d

Jag har nog bara druckit O'boy med vatten en gång, är det vanligt förekommande?
På fjällsemester och camping finns det små separata paket med en typ av O´boy som innehåller mjölkpulver också. Så det är inte som att hälla vanlig O´boy i vatten. Det är den typ som finns i typ alla automater med "varm choklad" på olika anläggningar.

Har man med ett paket sådana slipper man ta med lika mjölk till skidåkningen/campingen men får ändå ngt varmt att dricka till barn (eller vuxna som inte gillar kaffe såklart) :)
 
Eftersom en del maskiners "torrmjölk" knappt innehåller någon mjölk så kan det nog variera för chokladpulvren också skulle jag tro.
Jo jag kanske får modifiera mitt svar lite. I vanliga kaffemaskiner är det inte samma sak som i fjällstationers köpa varm choklad eller påspulvret. Eftersom jag definitivt kan dricka O´boy för vatten och choklad i fjällstationer men jag får direkt ont i magen av varianten på olika arbetsplatsers kaffemaskiner, tål inte "vitt" vad det nu är. (eller så brukar de vara illa rengjorda :D)
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 528
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 885
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 858
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp