Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Snabbmat från korvkiosken. Eller macken.
Potatismos, en (eller två) korvar av valfri sort
Tillbehör är t.ex. rostad lök, räksallad, majonäsgurka, grönsallad etc etc.
Senap, ketchup, grillkrydda efter behag.
Jag föredrar bratwurst och enbart senap plus en klick räksallad.
Jag tror det är dialektalt? Definitivt vanligt på västkusten iafÄter typ aldrig på den sortens kiosk. Men korv med mos är jag med på att man kan äta där.. däremot ordet bricka... Det har jag nog aldrig hört att man säger... mosbricka...
I min hemstad i Småland kallades det gurkmajonnäs. Tror det finns att köpa i mataffärerna också.Ah, ringer en liten klocka från långa bilturer med mormor och morfar. Då stoppade vi ofta på en större kiosk och jag hade säkert en mosbricka nån gång ^^ jag tycker om smala ospännande korvar utan krydda om det ska vara mos till,.. och räksallad är smaskigt,, så det får bli tillbehöret tror det var typ en 20+ år sen sist då
Men korv med bröd från korvkiosk har jag ätit hela sommaren
En följdfråga blev det med, vad är majonäsgurka?
Men korvbröd kallade vi det luffare. Med hamburgerbröd blir det kanske vagabond? Jag har aldrig hört den varianten. Verkar jobbigt med två separata brödbitar för moset att smita ut mellan…Jag har nog aldrig ätit något som kallats mosbricka.
Jag har dock i min ungdom ätit två hamburgerbröd med grillkrydda, senap och ketchup, alltså en hamburgare utan hamburgerkött. Vet inte om det kallades något speciellt, troligen?
Gurkmajonäs/majonäsgurka är i princip bara bostongurka med majonnäs, färdigblandad och klar.En följdfråga blev det med, vad är majonäsgurka?
För en högstadieelev var det mums med tanke på att det var stora rostade bröd för endast 5 kr och man fick välja om man ville ha senap, ketchup och/eller grillkrydda.Men korvbröd kallade vi det luffare. Med hamburgerbröd blir det kanske vagabond? Jag har aldrig hört den varianten. Verkar jobbigt med två separata brödbitar för moset att smita ut mellan…
Edit: förlåt. Såg att det inte var något mos på din kreation. Måste kallats ”stackars sate”.
Vad är en mosbricka?Nog behövs den här tråden!
Jag tar upp stafettpinnen och undrar - när åt du mosbricka senaste och vad var det på den?
I kategorin halv/heldumma frågor - säger du så?Jag kör oftast på grillad raggarballe med svängdörr
I kategorin halv/heldumma frågor - säger du så?
Ok, också uppväxt så - tycker ändå fascinerande uttryck. Skulle aldrig kunna säga så ens om jag ansträngde mig, typ…(Men kanske därför jag inte bor kvar, vad vet jag..)Givetvis, jag bor ju i raggarland
Fattar!För en högstadieelev var det mums med tanke på att det var stora rostade bröd för endast 5 kr och man fick välja om man ville ha senap, ketchup och/eller grillkrydda.
Betydligt senare åt jag något som kallades Viking. Inbakat pizza-bröd med kebab med mycket grönsaker. Väldigt mättande och otroligt gott. Fanns då bara på Lindas i U-Väsby, har den spridit sig sedan dess?
Luffare!! Fast inte grillkrydda utan nån sorts torkad dill? Kostade 1.50.Jag har nog aldrig ätit något som kallats mosbricka.
Jag har dock i min ungdom ätit två hamburgerbröd med grillkrydda, senap och ketchup, alltså en hamburgare utan hamburgerkött. Vet inte om det kallades något speciellt, troligen?
Jag. Med.Alltså jag måste sluta läsa trådar som handlar om mat, speciellt lite... speciellare mat. Nu sitter jag ju här på jobbet och är galet sugen på korv och mos. Med gurkmajonäs
Dubbel special! Två korvar och två moskulorJag. Med.
Fredag kväll, vad ska Myrten äta som är extra gott? Kanske korv med mos? Mums, mums! Tror det blir korv med mos ikväll.
EDIT: Kom just att tänka på korv special. Korv i bröd med en eller två kulor mos, senap, ketchup och grillkrydda. Senap på korven, ketchup på moset och mycket grillkrydda ska det vara!
Länge sedan! Kanske 1993? Vill minnas att det var pulvermos och grillad korv, med räksallad och ketchup o senap.Nog behövs den här tråden!
Jag tar upp stafettpinnen och undrar - när åt du mosbricka senaste och vad var det på den?