Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Ändrade förutsättningar är en annan sak, det som åtminstone jag pekar på är sådant där folk bosatt sig vid något befintligt och klagar på det befintliga, som den som byggde på en åker och sedan ringde och klagade på att det gödslades. Eller de som fått kyrkklockor (som ringt i hundratals år) att tystna, eller nattklubbar att kraftigt skära ner på sin verksamhet/sluta.

Absolut, men det är ju inte samma sak som att den som var där först har störst rätt att vara där just på grund av det :)
 
Min poäng var mer vi att om jag köper en fastighet med ett lovligt hus i närheten av en motorbana så skulle jag förvänta mig att motorbanan bedriver sin verksamhet enligt vad de har tillstånd för och vad lagen medger. Varför skulle jag förvänta mig eller räkna med något annat? Om motorbanan håller sig inom detta är jag definitivt en gnällig granne. Men om de överskrider det är det ju knappast jag som är gnällig oavsett vem som var där först.
Jo, fast det du beskriver är ju ett annat scenario, att inte respektera ålagda begränsningar. Alla verksamheter har ju att rätta sig efter myndighetsregleringar och begränsningar av olika slag och olika skäl. Det är, vågar jag påstå, alla arrangörer inom motorsport medvetna om. Och synnerligen angelägna om att uppfylla, i vetskap om att hela deras existens hänger löst.

Men med buller är det litet annorlunda än med andra typer av störningar. Det går utmärkt att mäta och kvantifiera buller, men störupplevelsen korrelerar inte förutsägbart med ljudnivån. Det går fint, och är inte alls ovanligt, att uppleva bullerstörning redan när man överhuvudtaget kan uppfatta ljudet ifråga - och det är ofta svårt att bullerbegränsa på den nivån att det överhuvudtaget inte får uppfattas något störljud alls.
Därför engagerar sig en del inflyttade till exempelvis motorbanors närhet i att begränsa verksamheterna ytterligare, ner under den redan reglerade nivån, om inte på andra sätt så genom att ytterligare minska exponeringens tid (läs: antal verksamhetsdagar eller -tillfällen).

Den motorbana jag bor nära är sedan länge begränsad till tio (10) dagar per kalenderår, under vilka man får bedriva verksamhet som bullrar upp till satta gränsvärden. Övriga dagar på året får man också bedriva verksamhet men den får då i princip inte höras överhuvudtaget.
 
Jo, fast det du beskriver är ju ett annat scenario, att inte respektera ålagda begränsningar. Alla verksamheter har ju att rätta sig efter myndighetsregleringar och begränsningar av olika slag och olika skäl. Det är, vågar jag påstå, alla arrangörer inom motorsport medvetna om. Och synnerligen angelägna om att uppfylla, i vetskap om att hela deras existens hänger löst.

Men med buller är det litet annorlunda än med andra typer av störningar. Det går utmärkt att mäta och kvantifiera buller, men störupplevelsen korrelerar inte förutsägbart med ljudnivån. Det går fint, och är inte alls ovanligt, att uppleva bullerstörning redan när man överhuvudtaget kan uppfatta ljudet ifråga - och det är ofta svårt att bullerbegränsa på den nivån att det överhuvudtaget inte får uppfattas något störljud alls.
Därför engagerar sig en del inflyttade till exempelvis motorbanors närhet i att begränsa verksamheterna ytterligare, ner under den redan reglerade nivån, om inte på andra sätt så genom att ytterligare minska exponeringens tid (läs: antal verksamhetsdagar eller -tillfällen).

Den motorbana jag bor nära är sedan länge begränsad till tio (10) dagar per kalenderår, under vilka man får bedriva verksamhet som bullrar upp till satta gränsvärden. Övriga dagar på året får man också bedriva verksamhet men den får då i princip inte höras överhuvudtaget.

Jag förutsatte att det handlade om verksamhet utanför vad de har tillstånd för. Annars skulle det ju inte finnas någon anledning att ha möten med grannar osv inför?
 
Jag förutsatte att det handlade om verksamhet utanför vad de har tillstånd för. Annars skulle det ju inte finnas någon anledning att ha möten med grannar osv inför?
I just @sthus fall tror(!) jag att det inte längre finns ens något villkorat tillstånd för bullrande verksamhet, därav behovet av samråd per tillfälle. I fallen med både banan nära mitt nuvarande hem och nära mitt förra hem handlar det om det jag nyss nämnde, att det inte alltid finns tydlig korrelation mellan störupplevelse och ljudnivå. Därför går det att subjektivt uppleva kraftig störning trots att den villkorade verksamheten håller sig inom sina ramar, och att arbeta aktivt för att ytterligare begränsa eller avveckla verksamheten... :meh:
 
Jag tänker att motorsport (precis som ridsport) behöver tänka på sin social license to operate. Där det för ridporten har att göra med hästarnas välfärd har det för motorsporten att göra med bullernivåerna. Det hjälper inte ens social license to operate att sitta där och säga att "så här har vi alltid gjort". Varken för ridsporten eller motorsporten.
 
Jag tänker att motorsport (precis som ridsport) behöver tänka på sin social license to operate. Där det för ridporten har att göra med hästarnas välfärd har det för motorsporten att göra med bullernivåerna. Det hjälper inte ens social license to operate att sitta där och säga att "så här har vi alltid gjort". Varken för ridsporten eller motorsporten.
Vad gäller buller är det väl enkelt? Antal decibel som inte får överskridas. Hur och när.
 
Ja, tills de som bor i närheten tycker att nivåerna är för höga och försöker få dem sänkta. Social license to operate gäller alltid. Även när man håller sig till regelverket.
Människor som bor i närheten (obs vissa) kommer alltid tycka att resten av samhället ska dansa efter deras pipa. Här flyttar människor glatt in nära militärflygplatsen i fina hus till låga priser och börjar sen driva frågan om begränsad verksamhet med upprörda inlägg.

Verksamheter som stör, servar oftast betydligt fler än de närboende och det är den totala nyttan vs skadan som får bestämma, inte vars och ens skada vs nytta.

”Jag ser inte nyttan med militära flygrörelser och är extremt ljudkänslig, alltså måste de bort.”

En motorbana är en tillgång för en hel regions motorintresserade, medan bullret drabbar ett fåtal som kanske inte alls ser värdet. Därför finns det regler och tillstånd med gränser. Att det sedan inte accepteras av närboende som flyttat in. Tough luck, fastigheter finns på andra ställen, sälj och köp nåt som passar bättre. Förhoppningsvis lär man sig en läxa.
 
Motorbana i all ära, men att flytta in intill en stor väg, hårt trafikerad och sen klaga på trafik? Det är liksom inte gjort i en handvändning att dra om en stor väg..

Och på ett ställe försöker de dra om vägen så den inte ska gå igenom samhället mer. Men då är det andra som sätter sig på tvären så bygget stannar av.
De börjar alltså när vägen redan varit ute på samråd, projekterats och börjat byggas. Jag kan tycka att det är lite sent påkommet..

Hur man än vänder på sig är rumpan bak.
 
Absolut, men det är ju inte samma sak som att den som var där först har störst rätt att vara där just på grund av det :)
Jag vet inte om jag är dålig att förklara eller vad, men det är liksom det som jag tycker att de har. Bosätter man sig brevid en befintlig verksamhet (eller motsvarande), och har haft tillgång till information om sagda verksamhet, man kanske rent av som som @sjoberga skrev dragit nytta av ett lägre pris just för att sagda verksamhet ligger där, då tycker jag inte att man ska ha rättighet att få sagda verksamhet att tvingas ändra sig.
 
I just @sthus fall tror(!) jag att det inte längre finns ens något villkorat tillstånd för bullrande verksamhet, därav behovet av samråd per tillfälle. I fallen med både banan nära mitt nuvarande hem och nära mitt förra hem handlar det om det jag nyss nämnde, att det inte alltid finns tydlig korrelation mellan störupplevelse och ljudnivå. Därför går det att subjektivt uppleva kraftig störning trots att den villkorade verksamheten håller sig inom sina ramar, och att arbeta aktivt för att ytterligare begränsa eller avveckla verksamheten... :meh:


Jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan upplevd och faktisk bullernivå, speciellt ekvivalent. Därav att det är så viktigt att utgå från vad lag, riktvärden och tillstånd säger. Om det är en tidigare verksamhet som inte längre har tillstånd tycker jag inte att man kan prata om gnälliga grannar. Att arbeta för att begränsa en befintlig tillåten verksamhet har man ju all rätt att göra. Men då får man stå ut med att kallas gnällig 😜
 
Jag vet inte om jag är dålig att förklara eller vad, men det är liksom det som jag tycker att de har. Bosätter man sig brevid en befintlig verksamhet (eller motsvarande), och har haft tillgång till information om sagda verksamhet, man kanske rent av som som @sjoberga skrev dragit nytta av ett lägre pris just för att sagda verksamhet ligger där, då tycker jag inte att man ska ha rättighet att få sagda verksamhet att tvingas ändra sig.

Absolut, men någon sådan uttalad rättighet är det väl ingen som har?
 
Olika svensk media har skrivit att skytten som sköt mot Trump har skänkt pengar till något event för demokraterna. Hörde från annan källa att det inte stämmer utan var en annan person med samma namn i hans hemort. Någon som har fakta?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 431
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 776
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 001
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp