Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Jag har en nog verkligen dum fråga. Men jag ANTAR att de flesta fåglar, landar på marken när de känner sig dåliga och dör....ELLER? Händer det att de får hjärtstopp mitt under flygturen och det kan komma en fågel nedtrillandes från skyn? Eller från en trädgren? Jag tänker att de nog väljer att lägga sig i en buske eller på ett plattare tak. Men händer det att fåglar dör mitt under flygturen(utan att bli skjutna, utan av t.ex. plötsligt hjärtstopp)?
Ja, framförallt flyttfåglar har man sett kan ramla ner döda. Den lilla kroppen har inte tillräckligt med energi att ta sig över större vattendrag t ex. Annars är det nog vanligare att de landar och vilar/äter och dricker om de kan.
 
När man kollar lagar, så skriver man paragraferna på följande sätt: 2 §, 4 § osv. Men i många styrelsedokument från föreningar, och även i t.ex. instruktionerna för protokollförning och stadgarna hos brukshundklubben (som är det jag satt och tittade i och som gjorde att jag började fundera nu ;)), så står det i andra ordningen, dvs §1, §2 osv. Finns det någon anledning till att man skriver på olika sätt? Finns det något som är rätt eller fel?
 
När man kollar lagar, så skriver man paragraferna på följande sätt: 2 §, 4 § osv. Men i många styrelsedokument från föreningar, och även i t.ex. instruktionerna för protokollförning och stadgarna hos brukshundklubben (som är det jag satt och tittade i och som gjorde att jag började fundera nu ;)), så står det i andra ordningen, dvs §1, §2 osv. Finns det någon anledning till att man skriver på olika sätt? Finns det något som är rätt eller fel?

Båda är rätt.
I lagtext är det 2 § (andra paragrafen)
I frivilliga överenskommelser är det § 2 (paragraf 2

Varför vet jag inte. Kanske just för att man ska kunna utläsa om något är kopierat från en lag eller inte? Men faller ju lite om ingen känner till skillnaden :p
 
Båda är rätt.
I lagtext är det 2 § (andra paragrafen)
I frivilliga överenskommelser är det § 2 (paragraf 2

Varför vet jag inte. Kanske just för att man ska kunna utläsa om något är kopierat från en lag eller inte? Men faller ju lite om ingen känner till skillnaden :p
På det ytliga planet så är det väl helt enkelt för att språket fungerar så när det gäller ordföljden beroende på om man använder ordningstal eller inte? Men då är den knepigare följdfrågan varför man har olika konventioner gällande det...

I lagar heter det konsekvent andra kapitlet, andra paragrafen, andra stycket, andra punkten. Om jag inte är helt ute och cyklar så har det varit en praxis med ordningstal där sedan vi började skriva ner våra lagar på medeltiden? Andra flocken och vad det heter...

Avtalsskrivande respektive protokollskrivande kan jag tänka mig kommer från en annan bakgrund (utan att för tillfället ha en solid teori om exakt var grunderna för det ska återfinnas). Misstänker att det kan finnas en rätt lång historia bakom praxisen hur de punktas upp också?
Kan det vara så simpelt som att dessa dokument från början skrevs på latin och det har att göra med några konventioner inom det språket som följt med?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 468
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 828
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 807
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp