Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Blir täcken mindre varma? Jag köpte ett extra varmt täcke (dubbeltäcke, fiberfyllning) när jag flyttade in för snart 8 år sedan. Jag upplevde det då som väldigt varmt. Nu i somras köpte jag ett varmt täcke för gäster (enkeltäcke, fiberfyllning), och jag upplever att det är fluffigare och varmare än mitt egna täcke.
Blir fiberfyllning i täcken, med åren, mer packad och mindre fluffig och inte lika isolerande?
Förmodligen. Kanske blir det fluffigare igen om du tvättar och kör i torktumlare?
 
På ämnet täcken: finns det duntäcken som inte prasslar? Många recensioner på olika täcken nämner att täckena prasslar - en del menar att det är härligt, andra tycker det är störigt. Jag är också van vid att duntäcken prasslar. Vet inte om jag är så förtjust i det dock. Nu kollar jag på duntäcken som kostar en bra slant. Ska jag utgå från att de kommer prassla eller finns det "tysta" duntäcken? :D
 
Blir täcken mindre varma? Jag köpte ett extra varmt täcke (dubbeltäcke, fiberfyllning) när jag flyttade in för snart 8 år sedan. Jag upplevde det då som väldigt varmt. Nu i somras köpte jag ett varmt täcke för gäster (enkeltäcke, fiberfyllning), och jag upplever att det är fluffigare och varmare än mitt egna täcke.
Blir fiberfyllning i täcken, med åren, mer packad och mindre fluffig och inte lika isolerande?
Ja, de packar liksom ihop sig. I alla fall de jag haft.
 
På ämnet täcken: finns det duntäcken som inte prasslar? Många recensioner på olika täcken nämner att täckena prasslar - en del menar att det är härligt, andra tycker det är störigt. Jag är också van vid att duntäcken prasslar. Vet inte om jag är så förtjust i det dock. Nu kollar jag på duntäcken som kostar en bra slant. Ska jag utgå från att de kommer prassla eller finns det "tysta" duntäcken? :D
Ingen av mina prasslar, men de är några år gamla också, så jag vet inte om det är därför? 😊
 
På ämnet täcken: finns det duntäcken som inte prasslar? Många recensioner på olika täcken nämner att täckena prasslar - en del menar att det är härligt, andra tycker det är störigt. Jag är också van vid att duntäcken prasslar. Vet inte om jag är så förtjust i det dock. Nu kollar jag på duntäcken som kostar en bra slant. Ska jag utgå från att de kommer prassla eller finns det "tysta" duntäcken? :D
Mina duntäcken prasslar inte; har ett vinterduntäcke och ett sommarduntäcke och ingen av dom prasslar. Dock har jag ett påslakan som kan "prassla" lite. Båda mina täcken kommer från Hemtex, köpta ca 3 år sedan. Dock inte billiga men med rätt typ av dun.
 
Mina duntäcken prasslar inte; har ett vinterduntäcke och ett sommarduntäcke och ingen av dom prasslar. Dock har jag ett påslakan som kan "prassla" lite. Båda mina täcken kommer från Hemtex, köpta ca 3 år sedan. Dock inte billiga men med rätt typ av dun.
Lite OT, men...
Är det fler som får problem med att duntäcken formar sig efterkroppen? Dvs att de inte som syntetäcken ligger luftigt, utan ligger an längs kroppen.

Jag fick för länge sen ett duntäcke i present av maken. Vaknade i panik eftersom täcket låg an runt benen. Vakade sprattlandes i adrenalinstorm.
 
Lite OT, men...
Är det fler som får problem med att duntäcken formar sig efterkroppen? Dvs att de inte som syntetäcken ligger luftigt, utan ligger an längs kroppen.

Jag fick för länge sen ett duntäcke i present av maken. Vaknade i panik eftersom täcket låg an runt benen. Vakade sprattlandes i adrenalinstorm.
Nej, verkligen inte. De är ju superluftiga :confused: .
 
Lite OT, men...
Är det fler som får problem med att duntäcken formar sig efterkroppen? Dvs att de inte som syntetäcken ligger luftigt, utan ligger an längs kroppen.

Jag fick för länge sen ett duntäcke i present av maken. Vaknade i panik eftersom täcket låg an runt benen. Vakade sprattlandes i adrenalinstorm.
Hum det låter verkligen obekvämt!

Mina duntäcken är jätteluftiga. Hela täcket är indelat i sektioner så att dunet för varje sektion inte kan flytta sig från den sektionen. Sen ser jag till att skaka täcket regelbundet - jag tänker att det hjälper de enskilda dunen att hållas separerade/luftiga.
 
Blir täcken mindre varma? Jag köpte ett extra varmt täcke (dubbeltäcke, fiberfyllning) när jag flyttade in för snart 8 år sedan. Jag upplevde det då som väldigt varmt. Nu i somras köpte jag ett varmt täcke för gäster (enkeltäcke, fiberfyllning), och jag upplever att det är fluffigare och varmare än mitt egna täcke.
Blir fiberfyllning i täcken, med åren, mer packad och mindre fluffig och inte lika isolerande?
Ja, fibertäcken förlorar med tiden mycket av luften i täckena och blir därmed mer kompakta och mindre varma.
 
1724697212244.png

Varför görs en mängder av läsksmaker bara i lightversion?
 
En av mina favoritläsker så verkar nu för tiden bara finnas som sockerfri, och det är verkligen synd, för den är inte lika god. Den ska vara ganska osöt i smaken, och sötningsmedlens stickiga sötma förstör den. :down:
Här i Norge går det knappt att hitta något utan sötningsmedel. Inte ens  svensk cider som jag aldrig sett med sötningsmedel i hemma kommer undan!. :cautious:
 
Jag har en nog verkligen dum fråga. Men jag ANTAR att de flesta fåglar, landar på marken när de känner sig dåliga och dör....ELLER? Händer det att de får hjärtstopp mitt under flygturen och det kan komma en fågel nedtrillandes från skyn? Eller från en trädgren? Jag tänker att de nog väljer att lägga sig i en buske eller på ett plattare tak. Men händer det att fåglar dör mitt under flygturen(utan att bli skjutna, utan av t.ex. plötsligt hjärtstopp)?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 471
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 834
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 814
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp