Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Det är torrjäst som gäller här i UK, ingen aning om hur det är i andra länder. Man kan få tag på färsk jäst genom att fråga snällt i de mataffärer som har eget bageri, så det verkar användas professionellt men inte säljas till privatpersoner av oklar anledning. Jag har hört om svenskar som bett om lite färsk jäst i matbutiken och fått en klump på typ 2 kg 😂


Du tänker inte på soda bread nu? Det är ju en annan sorts bröd där bakpulver + yoghurt gör hela jobbet, lite som när vi bakar filmjölksbröd i Sverige. Annars känner jag inte igen detta att self raising används till just brödbak (däremot kakor av olika slag), men jag kan å andra sidan inte säga att jag har överdrivet mycket erfarenhet på området. Brukar använda BBC Good Foods recept och där utgår de flesta brödrecept från torrjäst såvitt jag sett.
Nudge, nudge
"Edit, färsk jäst fanns med hemleverans i UK också
https://europafoodxb.com/baker-fresh-yeast-cube_6092/
"

Det kanske är så att de alltid väljer den sortens bröd av ren enkelhet, men det är både med och utan yoghurt/sour-cream och alla möjliga varianter av bröd.
 
Kollar Allsång på Skansen och Dasha (aldrig hört om henne förut, sångerska från usa) var med.
Hon heter Novotny i efternamn och har tjeckiskt ursprung.
Så nu undrar jag om hon är släkt med Tuva Novotny?

Nån som vet?

(Det kanske är ett vanligt efternamn i Teckien?)
 
I lägenheten stänger jag bara om jag har gäster eller om jag badar. Hos föräldrarna drar man igen dörren på nedervåningen, på övervåningen står den alltid öppen.
På jobbet stänger jag dörren men låser bara om jag inte är ensam. Är kl 05.55 och det bara är jag och spökena vakna på kyrkogården så känns det onödigt att krångla med låset som alltid hackar lite :D
 
Funderar på om andra låser toaletten oavsett om de är själva eller inte?
Jag stänger inte ens dörren när jag är själv. Eller jo, om ytterdörren är öppen/olåst eller om jag väntar besök kan jag stänga och låsa.
Är barnen hemma brukar jag stänga om mig för att föregå med gott exempel men låser bara om jag behöver en liten paus 😁

Badrummet uppe hade inte ens lås tills nu i somras. Dörren är en gammal spegeldörr med glasruta dessutom, dock med spetsgardin i som hindrar detaljerad insyn men man har ändå kunnat se om någon varit där. Nu finns iaf en hasp så man kan låsa om sig :)
 
Bor ensam så stänger inte ens dörren. Handtaget är gammalt och gnissligt så jag är rädd att nåt ska paja inuti så jag inte kommer ut om jag stänger det.
Men om jag har besök så stänger och låser jag.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 477
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 839
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 818
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp