Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

nej - inte om du vill att den ska funka som innan.

Använder man den nytinad är det ingen skillnad som man märker som hembagare. Efter mer än ett dygn kan jästen ha gått över till autolys och då blir det inte riktigt som det ska.

Det är nog ärligt talat oftare jäst blir dålig i kylen pga för hög temperatur (max 4˚C) som gör att den förbrukar sin energi och antingen dör eller bildar trista restprodukter. Återigen inte något man brukar märka så mycket av vid just bakning, men det märks tydligt om man gör detsamma med tex öljäst. :down:

Det brukar gå bra att frysa deg och sen jäsa vidare också. :)

Bonusinfo: ibland vill man ha just stressad jäst, för att de bildar roliga smaker om man gör det rätt. Då gäller det dock att veta vilken jäststam man jobbar med och hur man stressar den på "rätt" sätt. :d Jag får alltid lite dåligt samvete när jag gör det... :rofl:
 
@Sassy du verkar ha koll! Häftigt med stressad jäst, aldrig ens tänkt tanken.

Jag har jobbat i microbryggeri, och inte stängt öronen tillräckligt fort när bryggarna drar igång... :angel:
Men det är helt klart relevant i den branschen, en öl kan smaka helt olika om den bryggs vid 18˚C jämfört med 24˚C, och en ciderjäst gör godare cider om äpplena växt relativt näringsfattigt.

(Och jag har faktiskt 7,5 hp brödbakning från någon termin när jag hade lite brist på poäng enligt csn. :D)
 
Jag fryser alltid in färsk jäst eftersom det inte finns att köpa här. Låter den tina i kylskåp några timmar före använding och har aldrig haft några problem!
Apropå detta - är färsk jäst en svensk/nordisk vara? Eller vilka länder är färsk jäst vanligt, någon som vet?

När jag bodde i USA kunde jag inte heller få tag på färsk jäst eller jäst av något slag, det fanns bara inte. Tillslut bad jag min mamma skicka torrjäst från Sverige. Visst bor du i Storbritannien @Mineur? Vad använder man istället för jäst där när färsk jäst inte finns, är det bakpulver?
 
Apropå detta - är färsk jäst en svensk/nordisk vara? Eller vilka länder är färsk jäst vanligt, någon som vet?

När jag bodde i USA kunde jag inte heller få tag på färsk jäst eller jäst av något slag, det fanns bara inte. Tillslut bad jag min mamma skicka torrjäst från Sverige. Visst bor du i Storbritannien @Mineur? Vad använder man istället för jäst där när färsk jäst inte finns, är det bakpulver?

I stora delar av Europa brukar det vara torrjäst man hittar i mataffärer.
Torrjäst vet jag finns i butik åtminstone i Los Gatos :D , men färsk jäst får man nog ofta beställa i USA om man inte har specialbutiker i närheten.
 
Apropå detta - är färsk jäst en svensk/nordisk vara? Eller vilka länder är färsk jäst vanligt, någon som vet?

När jag bodde i USA kunde jag inte heller få tag på färsk jäst eller jäst av något slag, det fanns bara inte. Tillslut bad jag min mamma skicka torrjäst från Sverige. Visst bor du i Storbritannien @Mineur? Vad använder man istället för jäst där när färsk jäst inte finns, är det bakpulver?
Self-raising flour är standard i recept, dvs mjöl med bakpulver inkluderat. Det är rätt klurigt när man vill dosera bakpulver i förhållande till mjöl utanför standardbrödpartitioneringen. Men bakpulver finns också.

Finns här också men inte alls lika vanligt förekommande, har nog aldrig sett det i ett recept härifrån:
https://www.mathem.se/se/products/10294-kungsornen-kakmjol-med-bakpulver-2kg-kungsornen/

Edit, färsk jäst fanns med hemleverans i UK också
https://europafoodxb.com/baker-fresh-yeast-cube_6092/
 
Senast ändrad:
Self-raising flour är standard i recept, dvs mjöl med bakpulver inkluderat. Det är rätt klurigt när man vill dosera bakpulver i förhållande till mjöl utanför standardbrödpartitioneringen. Men bakpulver finns också.

Finns här också men inte alls lika vanligt förekommande, har nog aldrig sett det i ett recept härifrån:
https://www.mathem.se/se/products/10294-kungsornen-kakmjol-med-bakpulver-2kg-kungsornen/

Edit, färsk jäst fanns med hemleverans i UK också
https://europafoodxb.com/baker-fresh-yeast-cube_6092/

Fast bakpulver är ju ingen ersättare för jäst.
 
Fast bakpulver är ju ingen ersättare för jäst.

I väldigt många anglikanska recept är det just det. Jag tror jag sett oändligt många brödbak (av olika sorter) i olika kanaler där man plockar fram sitt self-raising flour och fixar sitt bröd. Sen att man inte kan få allt som vi vill skiter de nog i.

(För professionellt bakande är det ingen brist på jäst i något land tror jag.)
 
Använder man den nytinad är det ingen skillnad som man märker som hembagare. Efter mer än ett dygn kan jästen ha gått över till autolys och då blir det inte riktigt som det ska.

Det är nog ärligt talat oftare jäst blir dålig i kylen pga för hög temperatur (max 4˚C) som gör att den förbrukar sin energi och antingen dör eller bildar trista restprodukter. Återigen inte något man brukar märka så mycket av vid just bakning, men det märks tydligt om man gör detsamma med tex öljäst. :down:

Det brukar gå bra att frysa deg och sen jäsa vidare också. :)

Bonusinfo: ibland vill man ha just stressad jäst, för att de bildar roliga smaker om man gör det rätt. Då gäller det dock att veta vilken jäststam man jobbar med och hur man stressar den på "rätt" sätt. :d Jag får alltid lite dåligt samvete när jag gör det... :rofl:
Bilderna som ploppar upp i mitt sinne då jag läser "stressad jäst". Stackrarna, som kämpar och svettas och försöker överleva... 😅
 
Apropå detta - är färsk jäst en svensk/nordisk vara? Eller vilka länder är färsk jäst vanligt, någon som vet?

När jag bodde i USA kunde jag inte heller få tag på färsk jäst eller jäst av något slag, det fanns bara inte. Tillslut bad jag min mamma skicka torrjäst från Sverige. Visst bor du i Storbritannien @Mineur? Vad använder man istället för jäst där när färsk jäst inte finns, är det bakpulver?
Det är torrjäst som gäller här i UK, ingen aning om hur det är i andra länder. Man kan få tag på färsk jäst genom att fråga snällt i de mataffärer som har eget bageri, så det verkar användas professionellt men inte säljas till privatpersoner av oklar anledning. Jag har hört om svenskar som bett om lite färsk jäst i matbutiken och fått en klump på typ 2 kg 😂

I väldigt många anglikanska recept är det just det. Jag tror jag sett oändligt många brödbak (av olika sorter) i olika kanaler där man plockar fram sitt self-raising flour och fixar sitt bröd. Sen att man inte kan få allt som vi vill skiter de nog i.

(För professionellt bakande är det ingen brist på jäst i något land tror jag.)
Du tänker inte på soda bread nu? Det är ju en annan sorts bröd där bakpulver + yoghurt gör hela jobbet, lite som när vi bakar filmjölksbröd i Sverige. Annars känner jag inte igen detta att self raising används till just brödbak (däremot kakor av olika slag), men jag kan å andra sidan inte säga att jag har överdrivet mycket erfarenhet på området. Brukar använda BBC Good Foods recept och där utgår de flesta brödrecept från torrjäst såvitt jag sett.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 477
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 839
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 818
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp