Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Ok :) Det är inte min erfarenhet av treåringar generellt. Min stora hade nog iofs lyssnat i den åldern, och sen glömt bort det när påhittigheten slog till. Min nuvarande (som visserligen inte blir tre än på en knapp månad) skulle ta det som en utmaning att göra precis tvärtom, och det tycker jag nog inte är helt ovanligt bland andra barn i liknande ålder.
Men om du säger att djur skulle drunkna om det inte satt där, tror du inte att 3-åringen ändå hade kunnat uppskatta det? Ibland kan barn överraska en om man talar till dom som en vuxen (på en rimligt nivå såklart) och ge dom lite ansvar. Få barn, eller vuxna, vill ju att djur drunknar. :heart
 
Jag hade inte vågat ha tunna med vatten i vår trädgård utan något som satt ordentligt fast över, som ingen kan flytta på. Visst kan man prata och resonera med små barn men konsekvens tänk delen i hjärnan finns inte där, så på mina egensinniga och påhittiga små så hade det blivit att upprepa sig miljoner med grr/dag = inte så kul för nån av oss. Tror yngsta gärna hade badat i tunnan med så av säkerhetsskäl pga dom (barnen) också hade jag gärna haft nått som inte kan flyttas på över. 🙈😅
 
Men om du säger att djur skulle drunkna om det inte satt där, tror du inte att 3-åringen ändå hade kunnat uppskatta det? Ibland kan barn överraska en om man talar till dom som en vuxen (på en rimligt nivå såklart) och ge dom lite ansvar. Få barn, eller vuxna, vill ju att djur drunknar. :heart
Nu är ju inte det här en tråd om min barnuppfostran eller mina vattentunnor för den delen och jag är därför måttligt intresserad av att diskutera något som jag faktiskt blev förvånad över att det ens är en "grej"...
Och jag har mig veterligen inte skrivit någonstans om hur jag pratar med mina barn.
Gissningsvis ger jag lika mycket eller tom. mer ansvar till mina som gemene förälder.

Men jo, visst hade hon kunnat förstå. Hon är kapabel, klok och empatisk. Men hade hon kunnat tillämpa det och komma ihåg det i leken? Jag tvivlar faktiskt. Impulskontrollen hos en treåring är ganska låg. Och det betyder öht inte att hon eller jag vill att något djur ska drunkna.

Nu är jag väldigt färdig med den här diskussionen :)
 
Nu är ju inte det här en tråd om min barnuppfostran eller mina vattentunnor för den delen och jag är därför måttligt intresserad av att diskutera något som jag faktiskt blev förvånad över att det ens är en "grej"...
Och jag har mig veterligen inte skrivit någonstans om hur jag pratar med mina barn.
Gissningsvis ger jag lika mycket eller tom. mer ansvar till mina som gemene förälder.

Men jo, visst hade hon kunnat förstå. Hon är kapabel, klok och empatisk. Men hade hon kunnat tillämpa det och komma ihåg det i leken? Jag tvivlar faktiskt. Impulskontrollen hos en treåring är ganska låg. Och det betyder öht inte att hon eller jag vill att något djur ska drunkna.

Nu är jag väldigt färdig med den här diskussionen :)
Det är sant att det inte handlar om din barnuppfostran eller ditt barn. Jag känner ingen av er och du känner ditt barn bättre. :) Jag ville bara lägga fram att barn kan överraska, till det positiva! Jag tror inte en sekund att ditt barn är oempatisk, eller inte klok, snarare utgår jag från motsatsen precis som du skriver. Jag ville bara förtydliga det, med detta inlägg.
Vi lämnar det!
 
Som många men kanske inte alla vet, så bor jag i Australien. På en "turist-ö".
Hursomhelst... senaste 1,1/2-2 åren efter det sk viruset och allt öppnat igen... vi har oändligt många "backpackers" tillbaka. Inte bara här på ön men i hela Aus.

Men det är något som ändrats. De som är backpackers på "working holiday visa" annonserar nu på lokala Fb-sidor att "om du har jobb till mig, skriv ett pm". Jag har erfarenhet av resturangjobb eller cafejobb...

Jag är inte restaurangägare så jag ignorerar dessa poster men ibland skriver jag "ta med ditt cv och gå in på de ställen du vill söka jobb på"


Summa kardimumma... är det samma i Sverige idag? Att ungdomar skriver på Fb och ber en business owner att kontakta dom för jobb? Och inte vise versa??
 
Som många men kanske inte alla vet, så bor jag i Australien. På en "turist-ö".
Hursomhelst... senaste 1,1/2-2 åren efter det sk viruset och allt öppnat igen... vi har oändligt många "backpackers" tillbaka. Inte bara här på ön men i hela Aus.

Men det är något som ändrats. De som är backpackers på "working holiday visa" annonserar nu på lokala Fb-sidor att "om du har jobb till mig, skriv ett pm". Jag har erfarenhet av resturangjobb eller cafejobb...

Jag är inte restaurangägare så jag ignorerar dessa poster men ibland skriver jag "ta med ditt cv och gå in på de ställen du vill söka jobb på"


Summa kardimumma... är det samma i Sverige idag? Att ungdomar skriver på Fb och ber en business owner att kontakta dom för jobb? Och inte vise versa??

Jag har inte sett det. Men så har vi nog rätt få backpackers av den typen här i Sverige...
 
Sant sant angående backpackers.
Min fundering var om ungdomar i Sverige idag också ber arbetsgivare via Fb-sidor att kontakta dom om de behöver arbetskraft istället fgör att aktivt söka jobb själva genom att e-posta, ringa eller gå runt med cv...
Jag tycker det är ganska vanligt här med. Och att folk söker boende (ofta helt vanliga lägenheter, inte nåt speciellt) utan att ha kontaktat tex kommunala bolaget.
 
När jag bodde i Manchester, redan för typ 20 år sen 🙈, så hittade jag mitt boende via fb ^^ men då sökte jag i flera kanaler och plattformar, var bara av en händelse att det på fb gick + var det som var bäst.

I Norge, där jag bor nu iaf, har vi rätt mkt turister= också mkt säsongsarbetare, här annonserar både företag om lediga tjänster i fb grupper + ungdomar skriver att dom är tillgängliga för jobb och att dom kan kontaktas via där å där. Men vi har ju också mkt brist på folk, speciellt i service yrken under högsäsong. Antar fb ändå är en smidig och snabb kanal när man vill nå ut till ungdomar, så företagen kanske finns där å trålar när dom behöver.
 
Sant sant angående backpackers.
Min fundering var om ungdomar i Sverige idag också ber arbetsgivare via Fb-sidor att kontakta dom om de behöver arbetskraft istället fgör att aktivt söka jobb själva genom att e-posta, ringa eller gå runt med cv...

Det förekommer absolut i min lokala facebookgrupp. Men jag uppfattar inte som att det är något de gör istället för att söka själva. Utan mer något de tar till när de testat ”allt” annat.
 
Varför är seriesäsonger så korta nu för tiden? Förut var ju ofta en säsong 18-22 avsnitt, nu runt 10 :confused:
Antagligen för att de nu har en vinter/vår säsong och en sommar/höst säsong. Totala antalet avsnitt pr. år verkar inte ha minskat vad jag sett. Fast med längre avsnitt, typ Game of Thrones är det ju naturligt att antalet avsnitt reduceras.
 
Varför är det viktigt att skydda just husbilars och husvagnars däck mot solljus med särskilda skydd, när ingen skulle komma på tanken att göra det på något annat fordon?
 
Varför är det viktigt att skydda just husbilars och husvagnars däck mot solljus med särskilda skydd, när ingen skulle komma på tanken att göra det på något annat fordon?
Det här är bara en fundering, så jag är inte alls säker på att det stämmer. Men med en vanlig bil brukar det väl oftast vara så att man får byta däck pga att de är nerslitna, inte att de torkat (eller?). Husbilar och husvagnar rullar ju troligtvis inte lika mycket, så då är det kanske just om de torkar som gör att man får byta däck - och kan man hindra dem från att torka så kan man ha dem längre? Eller, tänker jag helkonstigt?
 
Hur tänker ni här inne om när man säger,

- Oh, kan jag få ta ett par?

I förhållande till tex smågodis från en påse. Tänker ni automatiskt ett par = två bitar, lr tar man det man menar är lagom, kanske tom 5 - 7 bitar av godiset?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 471
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 834
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 814
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp