Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Missförstå mig rätt nu. Vad var vitsen för Hamas att ta personer som gisslan istället för att döda dem ?

Terror. Vi vet att gisslan utsatts och utsätts för övergrepp, dvs det är tortyr både för dem som blir utsatta och deras nära och kära på hemmaplan.

I alla krig är terror ett av vapnen. Vi i väst har försökt få till någon form av regelverk (Genèvekonventionerna) men det åker ofta ut när det hettar till. De allierades bombning av Dresden under andra världskriget var inget annan än terrorbombning för att knäcka stridsviljan hos tyskarna. Det fanns inga större militära mål i Dresden (iaf inte av den kalibern som rättfärdigade den bombning som gjordes).

Samma med atombomberna över Hiroshima och Nagasaki, syftet med dem var att ställa till med så stor förödelse i det civila samhället att ingen skulle vilja kriga längre. USA hade insett att ett utdraget krig i Stilla Havet skulle kosta väldigt mycket (i både pengar och liv) och att det inte alls var säkert med en överväldigande seger. De behövde helt enkelt knäcka Japan totalt.
 
Extremt dum fråga :D

Jag läste i tråden "Störiga saker vi stör oss på" om handtag som inte går att låsa när man tankar. Det fick mig att tänka på följande dumma fråga: Hur gör man egentligen när man "låser handtagen"?

Jag har, trots att jag varit körkortsinnehavare i mer än halva livet, aldrig förstått det! Jag har visserligen inte försökt att ta reda på det heller, eftersom jag har någon inlärd idé om att man aldrig ska tanka mer än en halvtank - så det tar ju aldrig särskilt lång tid. Blir bilen fulltankad är det mannen som gör det :D

Men, det kanske är en sådan sak som man egentligen ska veta. Jag antar det. Så - hur gör man?
 
Extremt dum fråga :D

Jag läste i tråden "Störiga saker vi stör oss på" om handtag som inte går att låsa när man tankar. Det fick mig att tänka på följande dumma fråga: Hur gör man egentligen när man "låser handtagen"?

Jag har, trots att jag varit körkortsinnehavare i mer än halva livet, aldrig förstått det! Jag har visserligen inte försökt att ta reda på det heller, eftersom jag har någon inlärd idé om att man aldrig ska tanka mer än en halvtank - så det tar ju aldrig särskilt lång tid. Blir bilen fulltankad är det mannen som gör det :D

Men, det kanske är en sådan sak som man egentligen ska veta. Jag antar det. Så - hur gör man?
Inte tanka mer än full tank? Alltså jag tankar innan 15 mil kvar. Halv tank är 25 mil. Då skulle ǰag tanka varje vecka och trotts att nacken är granne 4 typ 50 meter bort så så roligt är det inte att stå där. Som sagt vad hur man gör med låsa handtaget har jag gjort typ 1 ggr sedan macken blev granne 4 för typ 14 år sedan. Då kom jag inte ihåg det.

Att tanka soppa går ju ganska fort. Kommer ihåg första gången sambon tankade adblue tur jag såg honom på macken annars hade jag nog eftersökt honom. Seriöst det tog jättelång tid.
 
1722798478334.png

Nu fick jag till bilden. @MML - här tycker jag spärren syns ganska bra. När man tryckt in handtaget så trycker man spärren nedåt/bakåt. :)
Och vill man sluta tanka innan tanken är full så trycker man in handtaget igen så släpper spärren.
 
Inte tanka mer än full tank? Alltså jag tankar innan 15 mil kvar. Halv tank är 25 mil. Då skulle ǰag tanka varje vecka och trotts att nacken är granne 4 typ 50 meter bort så så roligt är det inte att stå där. Som sagt vad hur man gör med låsa handtaget har jag gjort typ 1 ggr sedan macken blev granne 4 för typ 14 år sedan. Då kom jag inte ihåg det.

Att tanka soppa går ju ganska fort. Kommer ihåg första gången sambon tankade adblue tur jag såg honom på macken annars hade jag nog eftersökt honom. Seriöst det tog jättelång tid.

Ja, min kära far hade någon idé om att man aldrig skulle tanka mer än en halvtank. Desto mer jag tänker på det, desto svårare har jag att riktigt förstå varför, men ändå fastnade det hos mig :D Att tanka motsvarande mängd när man har kvartstank är dock helt okej - då har man ju trekvartstank. Helt fullt "ska" det dock aldrig vara.
 
Ja, min kära far hade någon idé om att man aldrig skulle tanka mer än en halvtank. Desto mer jag tänker på det, desto svårare har jag att riktigt förstå varför, men ändå fastnade det hos mig :D Att tanka motsvarande mängd när man har kvartstank är dock helt okej - då har man ju trekvartstank. Helt fullt "ska" det dock aldrig vara.
Ska det inte? Pickan slår ju ifrån. Är bara att tanka på till det slutar.
 
Ska det inte? Pickan slår ju ifrån. Är bara att tanka på till det slutar.

Ja, det vet jag också. Det var alltså vad min far menade, som, av någon oförklarlig anledning, fastnat hos mig.

Jag vet alltså att man mycket väl kan tanka fulltank, men jag gör det inte. En inlärd vana/ovana, helt enkelt, som jag inte riktigt förstår varför jag anammat.
 
Jag tankar alltid så fullt som möjligt! Hatar att tanka. 🙈😂
Jag med. Vi har ganska öppet vid macken blåser det gör det från 10 mil regnar det gör det från typ 10mil snöar det är det frå typ 10 mil. Behöver jag tanka när jag är vid jobbet har jag typ 50 meter extra så inga undanflykter där heller. Haha
 
Missförstå mig rätt nu. Vad var vitsen för Hamas att ta personer som gisslan istället för att döda dem ?
Det finns en lång historik då man genom att ta gisslan försökt förhandla om att Israel ska släppa palestinier som Israel håller fängslade - många är frihetsberövade utan att någonsin åtalas eller få en rättegång. Just soldater har varit mest värdefulla att byta med.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 468
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 828
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 807
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp