Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Säkert uppenbart när man kan fåglar, men jag undrar vad det här är för en krake. Jag kan typ inga fågelarter 🙈

PXL_20240804_184218962.jpg
Trädgården är full av dessa ungar(?) som flyger kors och tvärs. Tror dess ena syskon tyvärr drunknade i min vattentunna igår :( Den här satt länge på min trappa efter regn- och åskovädret och tittade på mig medan jag småpratade med den.
 
Säkert uppenbart när man kan fåglar, men jag undrar vad det här är för en krake. Jag kan typ inga fågelarter 🙈

Visa bifogad fil 150713
Trädgården är full av dessa ungar(?) som flyger kors och tvärs. Tror dess ena syskon tyvärr drunknade i min vattentunna igår :( Den här satt länge på min trappa efter regn- och åskovädret och tittade på mig medan jag småpratade med den.
Björktrast tror jag?
 
Ja, det vet jag också. Det var alltså vad min far menade, som, av någon oförklarlig anledning, fastnat hos mig.

Jag vet alltså att man mycket väl kan tanka fulltank, men jag gör det inte. En inlärd vana/ovana, helt enkelt, som jag inte riktigt förstår varför jag anammat.
Det var vanligt förr eftersom att den ökade vikten i bilen påverkade bränsleförbrukningen.
Med en bil som drog uppåt 2 liter milen så var de procenten något som märktes, men i dagens bilar som drar mellan 0,5 - 0,7 liter milen så går det nog inte ens att mäta.
 
Säkert uppenbart när man kan fåglar, men jag undrar vad det här är för en krake. Jag kan typ inga fågelarter 🙈

Visa bifogad fil 150713
Trädgården är full av dessa ungar(?) som flyger kors och tvärs. Tror dess ena syskon tyvärr drunknade i min vattentunna igår :( Den här satt länge på min trappa efter regn- och åskovädret och tittade på mig medan jag småpratade med den.
Jag har kompostgaller över mina tunnor, då behöver inte några djur drunkna i dom 😊
 
Ja, det vet jag också. Det var alltså vad min far menade, som, av någon oförklarlig anledning, fastnat hos mig.

Jag vet alltså att man mycket väl kan tanka fulltank, men jag gör det inte. En inlärd vana/ovana, helt enkelt, som jag inte riktigt förstår varför jag anammat.
Jag har aldrig hört om det? Mer än under fattiga tider i ungdomen när man tankade för de pengar mna hade.

Jag kan verkligen inte fatta tanken bakom. Förklarade din far varför?
 
Jag har aldrig hört om det? Mer än under fattiga tider i ungdomen när man tankade för de pengar mna hade.

Jag kan verkligen inte fatta tanken bakom. Förklarade din far varför?
I snitt åker man med en halv tank i mer vikt i bilen som drar mer bränsle (handlar om sådär 30 kg eller så). Marginell besparing, deciliter per halv tank? Tänker att det går back eftersom man måste hitta och köra till en mack dubbelt så ofta vilket måste ingå i körplaneringen.
 
I snitt åker man med en halv tank i mer vikt i bilen som drar mer bränsle (handlar om sådär 30 kg eller så). Marginell besparing, deciliter per halv tank? Tänker att det går back eftersom man måste hitta och köra till en mack dubbelt så ofta vilket måste ingå i körplaneringen.
Samma resonemang som när jag nödköper mjölk på macken istället för att åka till stan. Dyrare mjölk men kortare resa. :)
 
Jag har aldrig hört om det? Mer än under fattiga tider i ungdomen när man tankade för de pengar mna hade.

Jag kan verkligen inte fatta tanken bakom. Förklarade din far varför?

Nej, det gjorde han tyvärr inte. Jag skulle kunna tänka mig att det handlade om att bilen drog mindre om den var lättare (= inte fulltankad), kanske? Men jag vet egentligen inte.

Eller kanske att han inte ville gå miste om en "bra affär", om bensinpriset plötsligt skulle sjunka :D Han var ganska ekonomiskt lagd.
 
Nej, det gjorde han tyvärr inte. Jag skulle kunna tänka mig att det handlade om att bilen drog mindre om den var lättare (= inte fulltankad), kanske? Men jag vet egentligen inte.

Eller kanske att han inte ville gå miste om en "bra affär", om bensinpriset plötsligt skulle sjunka :D Han var ganska ekonomiskt lagd.

Så gjorde jag när bensinpriset var så hysteriskt högt för ett tag sen. Och lite fortfarande. Men då kör vi förbi flera bensinstationer flera gånger i veckan och behöver aldrig köra den minsta lilla omväg för att tanka.

Är priset lite högre fyller vi inte. När det sen sjunker så fyller vi.
 
Så gjorde jag när bensinpriset var så hysteriskt högt för ett tag sen. Och lite fortfarande. Men då kör vi förbi flera bensinstationer flera gånger i veckan och behöver aldrig köra den minsta lilla omväg för att tanka.

Är priset lite högre fyller vi inte. När det sen sjunker så fyller vi.

Det här måste ha varit kanske under mitten av 90-talet. Jag vet inte hur bensinpriserna var då. Naturligtvis mycket lägre än nu, men kanske var det dyrt med dåtidens mått mätt?
 
Jag har kompostgaller över mina tunnor, då behöver inte några djur drunkna i dom 😊
Smart! Jag har klåfingriga barn så jag får fundera ut något som de inte får bort isf. Visserligen första gången på 7 år som något djur hamnar i en av alla tunnor så det händer tackochlov inte jätteofta..
 
Att 3 åringen inte går att resonera med gällande sånt. Jag har bara erfarenhet från mitt eget barn och hade jag sagt henne när hon var 3 år att nätet inte får röras för då kan djur riskera att drunka så hade hon inte rört det.
Ok :) Det är inte min erfarenhet av treåringar generellt. Min stora hade nog iofs lyssnat i den åldern, och sen glömt bort det när påhittigheten slog till. Min nuvarande (som visserligen inte blir tre än på en knapp månad) skulle ta det som en utmaning att göra precis tvärtom, och det tycker jag nog inte är helt ovanligt bland andra barn i liknande ålder.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 471
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 834
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 814
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp