Åka buss med förskolan

Mirre

Trådstartare
Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara information om att det ska bli av. Frågade pedagogen idag om hur barnen kommer sitta i bussen, om det fanns bilstolar (barnen är mellan 3 och 5 år) till alla. Fick ett otroligt nonchalant svar att hon visste inte, de skulle väl antagligen sitta på sätet med bälte bara. Verkligen sagt med en axelryckning i en ton som tydligt visade att det inte spelade någon som helst roll. 😳😤

Jag svarade att barnen åker ju inte säkert om de bara sitter på sätet med ett bälte som inte kommer sitta rätt, för att barnen är för små. Det hade hon inget svar på men "skulle kolla upp hur de skulle sitta i bussen"

Många busschaufförer här kör fruktansvärt dåligt och verkligen inte säkert. Min stora som kör folkrace och som är van att åka fort osv, är helt skakad när han kommer hem ibland för att busschauffören har kört så galet. Och han är ändå 16, hur ska då resan bli för små barn?

Överdriver jag eller är det rimligt?
Jag tycker det är så otroligt respektlöst att bara strunta totalt i om våra barn åker säkert i trafiken.
 
Troligen hyrd regionbuss. De ska få med två avdelningar så det lär ju behövas en stor buss

https://ntf.se/fragor-och-svar/sakra-transporter/saker-buss/baltesanvandning-i-buss/

"Vem ansvarar för att passagerarna använder bälte?

Föraren är ansvarig för att barn under femton år använder bälte. I övrigt är det passagerarna själva som är ansvariga. Passagerare som inte använder bälte kan riskera böter."

Jag tolkar detta som att barnen behöver ha godkänt bälte på sig när de åker buss. Inkl. godkänd bälteskudde/barnstol beroende på ålder och storlek på barnen.
 
https://ntf.se/fragor-och-svar/sakra-transporter/saker-buss/baltesanvandning-i-buss/

"Vem ansvarar för att passagerarna använder bälte?

Föraren är ansvarig för att barn under femton år använder bälte. I övrigt är det passagerarna själva som är ansvariga. Passagerare som inte använder bälte kan riskera böter."

Jag tolkar detta som att barnen behöver ha godkänt bälte på sig när de åker buss. Inkl. godkänd bälteskudde/barnstol beroende på ålder och storlek på barnen.
Ja inget barn lär ju bara 135cm och allt under det ska ju ha godkänd stol/kudde
 
När äldsta skulle iväg med förskolan på utflykt så fick man ta med egen bilstol/bälteskudde. Dom var då 5/6 år. Men det fick vi info om i god tid.
Håller med om att det känns nonchalant från pedagogen. Jag skulle maila/kontakta förskolan och fråga hur de tänkt.
 
Jag åker ju buss med mina barn utan att ta med stol/kudde. Så jag har inget emot att förskolan skulle göra det heller.

Jag förstår det argumentet. Men när jag åker med mitt barn har jag full koll på så att mitt barn hunnit sätta sig innan bussen börjar köra, jag sitter bredvid hela tiden osv. När barnet åker med förskolan så är de, tyvärr, ganska många barn per vuxen så jag tänker att de inte kan ha lika bra koll på mitt barn som jag har när jag åker med det. Därför tycker jag att 3-åringar är lite för små men 5-åringar klarar det nog lika bra med förskolan som med förälder.
 
Jag tycker nog att det beror på hur långt de ska åka och i vilken typ av miljö? Åker de i 50 i ett samhälle eller är de ute på motorvägen osv.
 
Ja, då hade jag velat att de hade en plan för hur barnen åker säkert.
Jag skrev till rektorn och ifrågasatte hur de tänkte. Hon ringde sedan upp och sade i princip att de aldrig åkt bussresor med någon barngrupp förut och inte hade några rutiner 😳 Så de frågade en annan förskola hur de hade gjort.

Men de skulle backa bandet och göra rätt, det skulle gå ut information till föräldrarna där man fick chans att säga ja eller nej om de fick följa med samt att man kunde ta med bilstol om man ville
 
Vi var med om en liknande grej för något år sen. Vår son var då 2,5 år.
Två avdelningar = 50 barn skulle till djurpark på besök.
Vi frågade om bilstol/kudde men de svarade att det inte fanns resurser för att bära ombord alla bilkuddar, samt att barnen åkte annan buss hem så ingen kunde flytta över dem.

Dessutom var det så att det bara var lag på att använda bälte OM det fanns, det var inte lag på att bussen skulle ha bälte om den var tillverkad före ett visst år… vår son åkte inte till djurparken.
 
Vår son skulle på besök på en teater med förskolan när han var 3-4 år, precis vid en mycket trafikerad gata mitt i stan.

Han var helt sjövild i den åldern, uppvuxen på landet och saknade minsta antydan till trafikvett trots att vi tränat en hel del. Han fick inte följa med den gången, utan han och jag åkte på ett eget äventyr i en annan stad. Det kändes inte alls bra i magen att utsätta honom för de riskerna med trafiken. Ofta beter sig barn bättre i grupp, men han har alltid varit väldigt autonom så det är inte riktigt applicerbart på just honom.

Nu är han snart fem år, förskolan var på teater i förrgår och de åkte buss. Nu är han en klok liten kille som har ganska bra koll på det mesta som händer, så det kändes inte alls nervöst. Han tyckte det var jättekul. :)

Jag tror man som förälder får känna efter lite gällande sitt barn, man känner ju barnet bättre än personalen gör.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
7
· Visningar
939
Småbarn Jag funderar på vad det finns för lagstiftning runt barn i buss med bälte. För bilar gäller ju att barn under 130 (135?)cm ska sitta...
Svar
5
· Visningar
3 891
Senast: laeikinois
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 840
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp