Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Å andra sidan när jag bodde i city så var det väldigt lugnt på min gata, sen öppnade det ena stället efter det andra och trots att jag bodde på fjärde våningen gick det svallvågor i min vattensäng och jag kunde känna basen slå mot kroppen. :rage:

Då har jag inte ens nämnt alla fulla puckon som gick ut för att pissa i hela kvarteret istället för att gå på muggen på pubarna och när de inte pissade så skrålades det och en massa taxibilar som gasade.

Min lilla hämnd var att gå ut med hundarna i långa koppel så de kunde sniffa dem i häcken när de förorenade miljön. :devil:
 
Ja. Sen förändras samhället, behov förändras och detaljplaner m m utvecklas, verksamheter kan trots allt behöva flyttas... men i det här fallet handlar det om landsbygd, en by med några tiotals fastigheter där det nödvändigtvis skulle byggas ett villaområde.
Jo, det är klart, som du sa så behov och samhällen förändras, men då är det ju oftas en längre process med noga avvägda beslut, och ändrade detaljplanområden, men just att någon enskild bosätter sig brevid en väletablerad verksamhet, och sedan kan få nämnda verksamhet att vara tvungen att ändra på sig, det tycker jag är fel, där borde först gå först.
 
Det stora problem är väl att det börjar bli trångt speciellt i populära kommuner
Vi får inte plats i Skåne eller i Stockholm allihop
 
Åh det påminner mig om de som köpt hus längs en av de mest trafikerade vägarna i kommunen och sen klagar på att det är mycket trafik -.-
Jag hade en person som bodde vid ett av kommunens finaste havsnära naturreservat (där husen kostar närmare 10miljoner och uppåt) och klagade på att det fanns rådjur i naturreservatet och att han fick fästingar i sin trädgård 🙈 Han tyckte på allvar att kommunen skulle skjuta av rådjuren 😳
 
Jag hade en person som bodde vid ett av kommunens finaste havsnära naturreservat (där husen kostar närmare 10miljoner och uppåt) och klagade på att det fanns rådjur i naturreservatet och att han fick fästingar i sin trädgård 🙈 Han tyckte på allvar att kommunen skulle skjuta av rådjuren 😳

Och jag vet folk i ett vanligt hyresrättsområde i stan som ville ringa kommunjägaren för att få räven som bodde i området (ja, i stan, en mindre stad med mycket grönområden) skjuten. Varför? För att den inte skulle döda deras utekatter! Folk är inte kloka
 
Och jag vet folk i ett vanligt hyresrättsområde i stan som ville ringa kommunjägaren för att få räven som bodde i området (ja, i stan, en mindre stad med mycket grönområden) skjuten. Varför? För att den inte skulle döda deras utekatter! Folk är inte kloka
En person ringde oss på kommunen och ville ha en räv skjuten, för den kunde attackera barnen.
Eeeh..

Haha, jag har massor med "konstiga samtal till kommunen"-historier. Det blir så när man jobbar på miljö och hälsa i kommunen :D
 
Ja det är också en fråga. Det byggdes fem hus sammanlagt. Antar att det var viktigare att samhället expanderar

Fast det är det inte. Rent lagligt. Sen kan det ju funnits en gammal detaljplan eller liknande från före praxis kring byggande på jordbruksmark stramades åt ordentligt, såklart.
 
Och jag vet folk i ett vanligt hyresrättsområde i stan som ville ringa kommunjägaren för att få räven som bodde i området (ja, i stan, en mindre stad med mycket grönområden) skjuten. Varför? För att den inte skulle döda deras utekatter! Folk är inte kloka
Tyvärr så skjuts de av frekvent ute på landet. Det verkar inte finnas något som skrämmer jägare så mycket som vilda djur.
 
Jag tycker att det borde vara som i storbritannien (tror det är där, men kasta inte tomater på mig om jag har fel :bag:) att först går först, alltså att den som varit på platsen före så har rättigheter att fortsätta som de gjort förut.

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Till att börja med så gäller det ju då att den som var där först just fortsätter som de har gjort förut.

Jag vet såklart inget om förutsättningarna för de exemplen som nämns i tråden. Men rent generellt så bullrar ju vägar, motorbanor betydligt mer nu än de gjorde på 60-talet. Exempelvis.
 
Här är en gammal formel 1 bana.
Just nu inte så mycket verksamhet, mycket pga buller.. Samtidigt som speedway får köra en hel del utan att det blir klagomål, trots att det ekar över hela samhället.

Fast om de inte får ha så mycket verksamhet så betyder det väl att de inte klarar att hålla sig inom riktvärden? Det är ju inte husägarnas fel.
 
Vad är det som gör att sår kliar när det läker? Dvs var kommer den där kliande känslan av?
Känns som att det vore bättre att det inte kliar så att man låter sina sår få läka ifred 😌
 
Fast om de inte får ha så mycket verksamhet så betyder det väl att de inte klarar att hålla sig inom riktvärden? Det är ju inte husägarnas fel.
Givetvis är det inte bara husägarnas fel. Men varje gång banan vill göra något, måste de ha möte med ägarna och försöka komma överens om tider mm.
Motorsport bullrar ja.

Banan var nerlagd i många år. Den var liksom aktiv på 70-talet..
Alla drivande är borta nu.
 
Du menar jägare skjuter av hej vilt o fritt? På eget bevåg?

Riktigt så enkelt är det inte (dessutom är all jakt reglerad, det skjuts inte "hej vilt och fritt"). Räv är fredad från 1:a augusti och till 28:e februari-15:e april (slutdatum varierar mellan länen). Dock får räv skjutas hela året om det är frågan om skyddsjakt.

Ja, rävar skjuts bort. Några anledningar är att de tar tamdjur som tex höns samt att de kan mer eller mindre utrota småvilt och skogsfågel inom ett område om de får föröka sig fritt. Rödräv är även ett hot mot fjällräven så i fjälltrakterna gör de riktad avskjutning för att skydda den (och fjällgåsen, räv kan som sagt gå hårt åt viltfågel också). En räv kan ta renkalvar också (vilket inte är konstigt, de tar ju rådjurskid).
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 468
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 828
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 807
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp