Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Hur tänker man när man bygger hus på åkermark, omgiven av åkermark som brukas, och sedan ringer kommunen och klagar på att det luktar gödsel?
När kommunen lugnt och sansat förklarar varför det luktar blir det arga inlägg på sociala medier om hur elaka handläggarna på kommunen är.

Hur tänker en sån person?
 
Hur tänker man när man bygger hus på åkermark, omgiven av åkermark som brukas, och sedan ringer kommunen och klagar på att det luktar gödsel?
När kommunen lugnt och sansat förklarar varför det luktar blir det arga inlägg på sociala medier om hur elaka handläggarna på kommunen är.

Hur tänker en sån person?
Man har ingen aning om att åkermark gödslas :meh:
 
Hur tänker man när man bygger hus på åkermark, omgiven av åkermark som brukas, och sedan ringer kommunen och klagar på att det luktar gödsel?
När kommunen lugnt och sansat förklarar varför det luktar blir det arga inlägg på sociala medier om hur elaka handläggarna på kommunen är.

Hur tänker en sån person?
Man har förmodligen ingen som helst kunskap/erfarenhet av hur det funkar när mark används på det viset...
 
Hur tänker man när man bygger hus på åkermark, omgiven av åkermark som brukas, och sedan ringer kommunen och klagar på att det luktar gödsel?
När kommunen lugnt och sansat förklarar varför det luktar blir det arga inlägg på sociala medier om hur elaka handläggarna på kommunen är.

Hur tänker en sån person?

Största frågetecknet i det där är ju dock hur personen öht fick bygga på åkermark…
 
Hur tänker man när man bygger hus på åkermark, omgiven av åkermark som brukas, och sedan ringer kommunen och klagar på att det luktar gödsel?
När kommunen lugnt och sansat förklarar varför det luktar blir det arga inlägg på sociala medier om hur elaka handläggarna på kommunen är.

Hur tänker en sån person?
Jag tänker ofta att man när man flyttar någonstans borde få skriva på ett papper att man är införstådd med vad det innebär att bo på just detta ställe.
"Ni har valt att bosätta er vid en älv med en fors, denna fors medför en del ljud, speciellt vid stort vattenflöde, är ni införstådda med det?"
"På landet, speciellt i närheten av djurgårdar, så kan det finnas en del lukt, och i vissa fall en ökad mängd flugor..."
"Er lägenhet ligger vägg i vägg med en teatef, detta innebär att en del ljud kan höras från denna teater..."
 
Jag tänker ofta att man när man flyttar någonstans borde få skriva på ett papper att man är införstådd med vad det innebär att bo på just detta ställe.
"Ni har valt att bosätta er vid en älv med en fors, denna fors medför en del ljud, speciellt vid stort vattenflöde, är ni införstådda med det?"
"På landet, speciellt i närheten av djurgårdar, så kan det finnas en del lukt, och i vissa fall en ökad mängd flugor..."
"Er lägenhet ligger vägg i vägg med en teatef, detta innebär att en del ljud kan höras från denna teater..."
Åh det påminner mig om de som köpt hus längs en av de mest trafikerade vägarna i kommunen och sen klagar på att det är mycket trafik -.-
 
Jag tänker ofta att man när man flyttar någonstans borde få skriva på ett papper att man är införstådd med vad det innebär att bo på just detta ställe.
"Ni har valt att bosätta er vid en älv med en fors, denna fors medför en del ljud, speciellt vid stort vattenflöde, är ni införstådda med det?"
"På landet, speciellt i närheten av djurgårdar, så kan det finnas en del lukt, och i vissa fall en ökad mängd flugor..."
"Er lägenhet ligger vägg i vägg med en teatef, detta innebär att en del ljud kan höras från denna teater..."
Jag bor en kort bit från en permanent officiell motorbana Jag hör den när vinden ligger rätt, men störs absolut inte. Helt invid banan finns ett villaområde med ett 80-tal hus. När banan byggdes låg det 4 eller 5 hus där. Resten har alltså valt ut och köpt en tomt, och byggt sig ett hus, precis bredvid en befintlig motorbana. Och gnäller över att det låter från banan (förvisso gnäller långt ifrån alla, men det räcker att några gör det för att banans verksamhet skall bli påtagligt beskuren)...
 
Jag bor en kort bit från en permanent officiell motorbana Jag hör den när vinden ligger rätt, men störs absolut inte. Helt invid banan finns ett villaområde med ett 80-tal hus. När banan byggdes låg det 4 eller 5 hus där. Resten har alltså valt ut och köpt en tomt, och byggt sig ett hus, precis bredvid en befintlig motorbana. Och gnäller över att det låter från banan (förvisso gnäller långt ifrån alla, men det räcker att några gör det för att banans verksamhet skall bli påtagligt beskuren)...
Hehe bor vi i samma kommun tro :D
Är exakt samma vid motorbanan här.
 
Jag bor en kort bit från en permanent officiell motorbana Jag hör den när vinden ligger rätt, men störs absolut inte. Helt invid banan finns ett villaområde med ett 80-tal hus. När banan byggdes låg det 4 eller 5 hus där. Resten har alltså valt ut och köpt en tomt, och byggt sig ett hus, precis bredvid en befintlig motorbana. Och gnäller över att det låter från banan (förvisso gnäller långt ifrån alla, men det räcker att några gör det för att banans verksamhet skall bli påtagligt beskuren)...
Jag tycker att det borde vara som i storbritannien (tror det är där, men kasta inte tomater på mig om jag har fel :bag:) att först går först, alltså att den som varit på platsen före så har rättigheter att fortsätta som de gjort förut.
 
Jag tycker att det borde vara som i storbritannien (tror det är där, men kasta inte tomater på mig om jag har fel :bag:) att först går först, alltså att den som varit på platsen före så har rättigheter att fortsätta som de gjort förut.
Ja. Sen förändras samhället, behov förändras och detaljplaner m m utvecklas, verksamheter kan trots allt behöva flyttas... men i det här fallet handlar det om landsbygd, en by med några tiotals fastigheter där det nödvändigtvis skulle byggas ett villaområde.
 
Jag bor en kort bit från en permanent officiell motorbana Jag hör den när vinden ligger rätt, men störs absolut inte. Helt invid banan finns ett villaområde med ett 80-tal hus. När banan byggdes låg det 4 eller 5 hus där. Resten har alltså valt ut och köpt en tomt, och byggt sig ett hus, precis bredvid en befintlig motorbana. Och gnäller över att det låter från banan (förvisso gnäller långt ifrån alla, men det räcker att några gör det för att banans verksamhet skall bli påtagligt beskuren)...
Det där med nyinflyttade kan få verksamhet att flytta. Verksamheter som funnits länge.
 
Det är ju samma fenomen vid många motorbanor, men jag vet inte om någon där villaområdet byggts lika nära banan som här. Och då är det en bana med SM/NM/EM och f d STCC verksamhet, som funnits sedan 60-talet... :meh: Historiska flygbilder visar att minst 40 av villorna byggts efter 1975.
Här är en gammal formel 1 bana.
Just nu inte så mycket verksamhet, mycket pga buller.. Samtidigt som speedway får köra en hel del utan att det blir klagomål, trots att det ekar över hela samhället.
 
Jag bor en kort bit från en permanent officiell motorbana Jag hör den när vinden ligger rätt, men störs absolut inte. Helt invid banan finns ett villaområde med ett 80-tal hus. När banan byggdes låg det 4 eller 5 hus där. Resten har alltså valt ut och köpt en tomt, och byggt sig ett hus, precis bredvid en befintlig motorbana. Och gnäller över att det låter från banan (förvisso gnäller långt ifrån alla, men det räcker att några gör det för att banans verksamhet skall bli påtagligt beskuren)...
Och efter några år när deras barn vill göra nånting så klagas det på att det inte finns några aktiviteter ordnade? I wonder why?
 
Här är en gammal formel 1 bana.
Just nu inte så mycket verksamhet, mycket pga buller.. Samtidigt som speedway får köra en hel del utan att det blir klagomål, trots att det ekar över hela samhället.
Ända sedan Ragnhild... :meh:
Speedwaybanan ligger ju dessutom ännu närmare bostäder än den stora banan. Men speedway har kanske fått litet mer klang av folksport än roadracing och bilracing, och därmed högre acceptans?

Edit: ser också att speedwaybanan legat där sedan början av 30-talet, det kanske också spelar in.
 
Senast ändrad:
Ända sedan Ragnhild... :meh:
Speedwaybanan ligger ju dessutom ännu närmare bostäder än den stora banan. Men speedway har kanske fått litet mer klang av folksport än roadracing och bilracing, och därmed högre acceptans?
Jaa jag tror det. Men det är väldigt märkligt hur olika de behandlas, buller som buller liksom..
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 468
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 828
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 807
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
592
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp