Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Men rent generellt så bullrar ju vägar, motorbanor betydligt mer nu än de gjorde på 60-talet. Exempelvis.
Just ifråga om motorsport så är min uppfattning faktiskt tvärtom. På 40-50-60-talet var acceptansen för motorbuller snudd på oändlig, det tycker jag det räcker att höra dåtida motorcyklar och bilar för att ana. Idag finns bullergränser både vid källa och mottagare s a s, bullervallar, inskränkningar i verksamhetsomfattning etc. Min uppfattning är snarare att acceptansen/toleransen för bullerstörningar sänkts rejält över tid. Dels i absoluta tal, dels s a s relativt genom att förtätningar och etableringar av bostadsområden kommit att närma sig anläggningar som tidigare varit oproblematiskt placerade. Varken mitt grannskap eller det @sthu refererar till är särskilt tätbebyggt eller högexploaterat; befolkningstätheten ligger runt 30-40 pers/km2 och det borde finnas hyfsat gott om plats.

Där jag bodde förut, i Mölndal, fick kommunens största förening stryka på foten när Blixås enduro- och motocrossbana tvingades stänga. När banan byggdes i början av 60-talet låg den helt oproblematiskt, och faktiskt även långt in på 90-talet. Sedan bestämde kommunen att det var just i den riktningen som bostadsområdet Torrekulla nödvändigtvis behövde expandera. (Och, just ja, golfbanorna Hills och Torrekulla behövde ju oundvikligen skövla 120 hektar strövområde i direkt anslutning - men det blev av någon anledning aldrig en särskilt kontroversiell fråga.)

Det var litet bittert när Mölndals kommun skickade ut en broschyr till hushållen med info om det rikliga föreningslivet i kommunen - med en bild från Blixåsbanan på omslaget, efter att beslut om verksamhetens upphörande tagits. Efter det har den föreningen, med stor andel ungdomsverksamhet, harvat runt i limbo i försök att hitta ny lokalisering för en bana. NIMBY in absurdum. (Just nu finns ett förslag som möjligen skulle kunna bli verklighet, men som bygger på elmotorcyklar.)

Visserligen har Mölndals kommun 10-20 ggr högre befolkningstäthet än min och @sthu:s kommuner och jag förstår att stadsbyggnad har andra utmaningar med de förutsättningarna. Men det finns rejält mycket skog både i Mölndals och Kungsbacka kommuner...
 
Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Till att börja med så gäller det ju då att den som var där först just fortsätter som de har gjort förut.

Jag vet såklart inget om förutsättningarna för de exemplen som nämns i tråden. Men rent generellt så bullrar ju vägar, motorbanor betydligt mer nu än de gjorde på 60-talet. Exempelvis.
Ändrade förutsättningar är en annan sak, det som åtminstone jag pekar på är sådant där folk bosatt sig vid något befintligt och klagar på det befintliga, som den som byggde på en åker och sedan ringde och klagade på att det gödslades. Eller de som fått kyrkklockor (som ringt i hundratals år) att tystna, eller nattklubbar att kraftigt skära ner på sin verksamhet/sluta.
 
Ändrade förutsättningar är en annan sak, det som åtminstone jag pekar på är sådant där folk bosatt sig vid något befintligt och klagar på det befintliga, som den som byggde på en åker och sedan ringde och klagade på att det gödslades. Eller de som fått kyrkklockor (som ringt i hundratals år) att tystna, eller nattklubbar att kraftigt skära ner på sin verksamhet/sluta.
Man har bosatt sig vid något befintligt som dragit ned priset på fastigheten (på ett annat ställe skulle både utgångspriset vara högre och besökare på visningen och antal budgivare tredubblats) - och sen klagar man och vägrar att förstå sitt ansvar.

Det sorgliga är att det finns exempel på när det lyckas.
 
Tjejskor va killskor, storlekar?
Är det samma? Kan jag köpa 38,5 i killskor för det är de jag har i tjejskor?

Inte alltid. Merrells Jungle Mocs finns i dam- och herrmodell och i dam har jag 39 och i herr 41. Numera går jag bara på innermåttet vad gäller skor, jag behöver 25,5cm (26cm till vinterskor pga tjocksockor).
 
Inte alltid. Merrells Jungle Mocs finns i dam- och herrmodell och i dam har jag 39 och i herr 41. Numera går jag bara på innermåttet vad gäller skor, jag behöver 25,5cm (26cm till vinterskor pga tjocksockor).

Varför har man skostorlek istället för att använda innermått? Hade blivit så mycket enklare om alla använt innermått istället för storleken.
 
Det är inte synen hos alla de jägare jag har omkring mig och vuxit upp med.
Hur mycket kontakt har du med jakt?
Inte så mycket med själva jakten då jag inte jagar men mer med mina grannar. De skjuts inte av under jakt utan när de kommer nära människan.

Jag skulle aldrig prata om eller lägga upp på fb om jag sett något rovdjur oavsett storlek och det djur som stressat upp mina djur på gården mest är dessa jakthundar som tar sin in i hagen till hästarna eller sticker in huvudet genom kattluckan.
 
Senast ändrad:
Det är inte synen hos alla de jägare jag har omkring mig och vuxit upp med.
Hur mycket kontakt har du med jakt?
Det finns nog alla sorter. Följande har dock inte med stadsbfbyggelse att göra.
Jag upptäckte att någon hade klippt upp mitt viltstängsel i vintras. (Det var så mycket snö att det inte var lönt att ha elen på.) Fullt med fotspår utanför och i hagen där mina djur gick dagtid. Jag lagade stängslet och satte på elen och höll koll när det blev mörkt. Jo, visst kom det två män med bössor. Oj, vad de skrek när de tog tag i eltråden.
De kom inte tillbaka.
 
Just ifråga om motorsport så är min uppfattning faktiskt tvärtom. På 40-50-60-talet var acceptansen för motorbuller snudd på oändlig, det tycker jag det räcker att höra dåtida motorcyklar och bilar för att ana. Idag finns bullergränser både vid källa och mottagare s a s, bullervallar, inskränkningar i verksamhetsomfattning etc. Min uppfattning är snarare att acceptansen/toleransen för bullerstörningar sänkts rejält över tid. Dels i absoluta tal, dels s a s relativt genom att förtätningar och etableringar av bostadsområden kommit att närma sig anläggningar som tidigare varit oproblematiskt placerade. Varken mitt grannskap eller det @sthu refererar till är särskilt tätbebyggt eller högexploaterat; befolkningstätheten ligger runt 30-40 pers/km2 och det borde finnas hyfsat gott om plats.

Där jag bodde förut, i Mölndal, fick kommunens största förening stryka på foten när Blixås enduro- och motocrossbana tvingades stänga. När banan byggdes i början av 60-talet låg den helt oproblematiskt, och faktiskt även långt in på 90-talet. Sedan bestämde kommunen att det var just i den riktningen som bostadsområdet Torrekulla nödvändigtvis behövde expandera. (Och, just ja, golfbanorna Hills och Torrekulla behövde ju oundvikligen skövla 120 hektar strövområde i direkt anslutning - men det blev av någon anledning aldrig en särskilt kontroversiell fråga.)

Det var litet bittert när Mölndals kommun skickade ut en broschyr till hushållen med info om det rikliga föreningslivet i kommunen - med en bild från Blixåsbanan på omslaget, efter att beslut om verksamhetens upphörande tagits. Efter det har den föreningen, med stor andel ungdomsverksamhet, harvat runt i limbo i försök att hitta ny lokalisering för en bana. NIMBY in absurdum. (Just nu finns ett förslag som möjligen skulle kunna bli verklighet, men som bygger på elmotorcyklar.)

Visserligen har Mölndals kommun 10-20 ggr högre befolkningstäthet än min och @sthu:s kommuner och jag förstår att stadsbyggnad har andra utmaningar med de förutsättningarna. Men det finns rejält mycket skog både i Mölndals och Kungsbacka kommuner...

Jag är verkligen ingen expert på motorbanor jag menade mer buller generellt och nämnde motorbanor eftersom det varit uppe i tråden.

Att acceptansen för buller var högre på 60-talet stämmer säkert. Det är ju inte ett dugg konstigt dels eftersom vi kommit mycket längre vad gäller bullerdämpning, och dels eftersom vi vet betydligt mer om bullers skadlighet nu än då. Precis som att de på 60-talet fick stå ut med andra hälsorisker som giftiga ämnen, dålig säkerhet m.m.

Att en kommun bestämmer sig för att utveckla samhället med nya bostadsområden som inskränker en motorbanas möjligheter är ju mer en politisk fråga. Min poäng var mer vi att om jag köper en fastighet med ett lovligt hus i närheten av en motorbana så skulle jag förvänta mig att motorbanan bedriver sin verksamhet enligt vad de har tillstånd för och vad lagen medger. Varför skulle jag förvänta mig eller räkna med något annat? Om motorbanan håller sig inom detta är jag definitivt en gnällig granne. Men om de överskrider det är det ju knappast jag som är gnällig oavsett vem som var där först.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 431
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 776
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 001
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp