Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Det är många som ritar sina egna byggen och som sedan lämnar in det för att ansöka om bygglov. Även om han inte är utbildad arkitekt så höll ritningen tillräckligt hög standard för ett bygglov, så han kan titulera sig som arkitekt även när han var byggmästaren själv.

Arkitekt är ingen skyddad titel i Sverige, så vem som helst kan i praktiken kalla sig för det.
Många bygglovsritningar är gjorda av byggnadsingenjören och andra som aldrig skulle få för sig att kalla sig (eller bli kallade) arkitekt eller uppfyller de krav man normalt ställer på en arkitekt. En bygglovsritning är inte speciellt avancerad. Och även om en arkitekt har designat en byggnad kan en ingenjör göra både bygglovs och konstruktions-/byggritningarna. (Det vanliga förfarandet på arkitektkontor).
 
Varför säger man arkitektritad som ett försäljningsargument att ett hus ska vara fancy liksom? Alla hus har ju ritats av någon 🤷‍♀️
För att en utbildad arkitekt har ritat huset för just den platsen/den ägaren. Det är ett one-piece. Inte som kataloghus och grupphus som uppförs i hundratal oavsett omgivning och där den som flyttar in får anpassa sig till huset och inte tvärt om. Kataloghuset kanske inte ens är ritat av en arkitekt utan av en byggnadsingenjör.
 
För att en utbildad arkitekt har ritat huset för just den platsen/den ägaren. Det är ett one-piece. Inte som kataloghus och grupphus som uppförs i hundratal oavsett omgivning och där den som flyttar in får anpassa sig till huset och inte tvärt om. Kataloghuset kanske inte ens är ritat av en arkitekt utan av en byggnadsingenjör.
Min syster är byggingenjör. De ritar definitivt inte några hus. De bygger hus.
 
Jag trodde arkitekt var en speciell utbildning?
Jag har ritat en ritning som höll måttet för bygglov, det gör inte mig till arkitekt.

Det är lite roligt, vi har fått originalritningarna på huset :) funderar på att rama in dem.

Arkitekter med arkitektexamen använder sig av titeln Arkitekt SAR/MSA. Finns även varianter för landskapsarkitekter, inredningsarkitekter och planeringsarkitekter.

Men enbart ordet arkitekt är som sagt inte skyddat :)
 
Varför ligger tonfisk i vatten eller olja i konservburkar, medan makrill ligger i tomatsås? Varför finns inte makrill i vatten/olja, eller tonfisk i tomatsås?
 
Varför ligger tonfisk i vatten eller olja i konservburkar, medan makrill ligger i tomatsås? Varför finns inte makrill i vatten/olja, eller tonfisk i tomatsås?
Finns varianter, har väl bara blivit standard mha efterfrågan i Sverige?

https://www.delitea.se/rizzoli-grillade-makrillfileer-i-olivolja-160g

https://bakal.se/product/makrill-fileer-i-vegetabilisk-olja-115g-podravka/

https://www.megafynd.se/tonfisk-i-tomatsas-3-pack

https://www.hollandstormarknad.se/princes-makrillfileer-i-vatten-125g/hem/952225/
 
Ja, det är en högskoleutbildning men har ingen skyddad titel.
Spinnoff på arkitektfrågan; Varför envisas endel med att uttala arkitekt med hårt K, och inte som svenska regler säger: ”architekt”?
Min arkitektkompis sa att det kom från engelskan, men jag som kemist skulle aldrig kalla mig kemist med hårt K.

Så varför?
 
Spinnoff på arkitektfrågan; Varför envisas endel med att uttala arkitekt med hårt K, och inte som svenska regler säger: ”architekt”?
Min arkitektkompis sa att det kom från engelskan, men jag som kemist skulle aldrig kalla mig kemist med hårt K.

Så varför?

För att obligatoriska lärdomar på arkitektutbildningen är:

1) Uttala arkitekt med hårt K
2) Anse att gamla KTH-A (gamla arkitekturskolan på KTH i Sthlm) är en vacker byggnad.

😉😉

Kan vara så att svaret från @gammalek ovan är mer korrekt :D

1720969459938.jpeg
 
Spinnoff på arkitektfrågan; Varför envisas endel med att uttala arkitekt med hårt K, och inte som svenska regler säger: ”architekt”?
Min arkitektkompis sa att det kom från engelskan, men jag som kemist skulle aldrig kalla mig kemist med hårt K.

Så varför?
Det sas på min utbildning att de flesta brukar lägga sig till med det mellan år 3 och 4 😁 Jag är dock alltid sett mig som [landskapsarchitekt] :p Och njuter lite av den lågmälda provokationen det kan innebära för vissa inbitna i skrået. Lustigt nog brukar de flesta arKitekter jag träffat odla orTJideer och inte orKi-dito.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 471
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 834
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 814
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp