Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Var hittar jag rätt grus till min infart utan att det kostar en förmögenhet? O_o

Jag fick halva infarten asfalterad idag, hade gärna haft hela men de hade mycket att asfaltera så jag är glad för det som blev och gratis är gott. :d De lyckades i samma veva köra på min brevlåda så den ska jag få utbytt, men jag vill lägga grus på de delar som inte blev asfalterad och tänkte att jag kan köra själv bara jag hittar någon som säljer och vad ska jag ha för typ av grus? :confused:
0-16
 
När man tittar bort mot horisonten, hur långt bort är molnen som man ser allra längst bort? Google säger typ 10 mil.
Bra fråga! Horisonten enligt beräkningar borde du se ca. 5 km bort om du står på marken. Jag vet inte om molnen rimligen kan ses tio mil bort, men mer än 5 km är det nog utan problem. En googling gav mig 66 km till molnen längst bort en bra dag, men jag vet inte vad det baseras på.
 
Nej, det är transporten. Boogiesläp kan jag hyra för 69 kr.
På ett vanligt bilsläp får du en liten skvätt grus, det räcker ingenstans. Jag vet att min grusgrop sålde ett släplass för 800 kr. En lastbil kostade typ 3000 så kilopriset med lastbil blev enormt mycket lägre. Har hittat en firma som inte är så dyr på frakten, så jag rekommenderar helt klart att anlita någon. 😊
 
På ett vanligt bilsläp får du en liten skvätt grus, det räcker ingenstans. Jag vet att min grusgrop sålde ett släplass för 800 kr. En lastbil kostade typ 3000 så kilopriset med lastbil blev enormt mycket lägre. Har hittat en firma som inte är så dyr på frakten, så jag rekommenderar helt klart att anlita någon. 😊
Fast sist jag kollade, var det nu var någonstans som jag inte hittar nu, så skulle ett lastbilslass gå loss på 14000 kr. Jag kan köra många gånger själv och lasta drygt 1 ton åt gången för det priset. Släpet får lasta 1100, totalvikt 1500, så inte mer än vad jag drar om jag åker med en häst eller när jag kör hösilage.

Ett grustag hade prisuppgift 250 kr för att lasta ett släp och grus i sig brukar inte vara dyrt.
 
Fast sist jag kollade, var det nu var någonstans som jag inte hittar nu, så skulle ett lastbilslass gå loss på 14000 kr. Jag kan köra många gånger själv och lasta drygt 1 ton åt gången för det priset. Släpet får lasta 1100, totalvikt 1500, så inte mer än vad jag drar om jag åker med en häst eller när jag kör hösilage.

Ett grustag hade prisuppgift 250 kr för att lasta ett släp och grus i sig brukar inte vara dyrt.
Oj! Jag brukar köpa typ ett lass grus eller stenmjöl per år, hemkört med lastbil och jag tror aldrig jag betalat mer än typ 3-5k? Kolla med en annan transportör. 😊 Har nog cirka 1,5 mil till grustaget.
 
När man tittar bort mot horisonten, hur långt bort är molnen som man ser allra längst bort? Google säger typ 10 mil.
Det låter rätt rimligt en i övrigt klar dag. Med havshorisont kan man se saker mer än 5 mil bort om de är tillräckligt stora, men där är det ju jordens krökning som ställer till det till sist.
 
Det låter rätt rimligt en i övrigt klar dag. Med havshorisont kan man se saker mer än 5 mil bort om de är tillräckligt stora, men där är det ju jordens krökning som ställer till det till sist.
Ja molnen är ju rätt så högt upp så känns rimligt att man kan se så pass ändå.
 
Man läser ju ofta att man ska vara personlig, men inte privat, men jag har svårt att riktigt greppa skillnaden mellan dessa. Alltså en tydlig definition av vad som är privat och vad som är personligt?
 
Man läser ju ofta att man ska vara personlig, men inte privat, men jag har svårt att riktigt greppa skillnaden mellan dessa. Alltså en tydlig definition av vad som är privat och vad som är personligt?

Personlig för mig är i stil med "Jag är mycket intresserad av hästar, även om jag inte har häst längre". Privat är mer intima detaljer eller sådant som varit väldigt svårt, som "Min mamma gick bort på julafton för tre år sedan".

Jag skulle väl sammanfatta det med att personligt är sådant som jag skulle kunna ta upp i vilket sällskap som helst medan privat är i ett sällskap som en känner lite närmare (och även då med fingertoppskänsla om det är något som är lämpligt att dela med sig av eller ej).
 
Totalt onödig men för mig intressant fråga.

Hur uttalar du divestive? De flesta i min omgivning har i alla år sagt det på svenska - di-gess-ti-ve.

Nu hör jag det uttalas på engelska lite då och då.
Är mitt svenska uttal totalt töntigt och föråldrat (dvs som jag :D )
 
Totalt onödig men för mig intressant fråga.

Hur uttalar du divestive? De flesta i min omgivning har i alla år sagt det på svenska - di-gess-ti-ve.

Nu hör jag det uttalas på engelska lite då och då.
Är mitt svenska uttal totalt töntigt och föråldrat (dvs som jag :D )
Haha jag säger alltid på svenska! :DSåklart, det är väl engelskt egentligen orginalet (Mcvities), men jag tycker det låter så tråkigt på engelska.
 
Totalt onödig men för mig intressant fråga.

Hur uttalar du divestive? De flesta i min omgivning har i alla år sagt det på svenska - di-gess-ti-ve.

Nu hör jag det uttalas på engelska lite då och då.
Är mitt svenska uttal totalt töntigt och föråldrat (dvs som jag :D )
Uttalar det också på svenska men likt @bettysmatte så lämnar jag bort sista e:et.
Och nu när @sthu nämner det så tycker jag nog också att det engelska uttalet (i svensk kontext) låter lite äckligt :rofl:
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 477
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 839
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 818
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
596
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp