Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Tål terrakotta kokande vatten? Har en lykta där det dessvärre runnit massa stearin så att det täcker botten. Kanske en cm tjockt
Annars, några tips för att få ur stearinet utan att förstöra lyktan?
 
Men uttänkt av någon ändå. Det har ju inte bara uppstått på platsen.
Så många nya frågor.
Är de som ritar nyckelfärdiga serieproducerade hus arkitekter? Alltså med utbildning.

(Jag har tolkat arkitektritad som att en arkitekt ritat just bara det huset. )
 
Så många nya frågor.
Är de som ritar nyckelfärdiga serieproducerade hus arkitekter? Alltså med utbildning.

(Jag har tolkat arkitektritad som att en arkitekt ritat just bara det huset. )
Nu killgissar jag vilt, men jag kan nog tänka mig nog att det är utbildade arkitekter som ritar och planer serieproducerade hus, för där är det ju viktigt att ytorna ska vara funktionella och tilltala så många som möjligt, samtidigt som det ska uppfylla en massa krav.

Men sedan ser jag nog som du på begreppet Arkitektritad, att det är just detta hus som ritats av just den arkitekten, oftast efter en kunds specifika önskemål.
 
Mitt hus är ritat och byggt av byggmästare. Det är alltså samma person som ritat, byggt och bott i huset.
Det kan vara samma person som ritat och byggt, men generellt är det två olika uppdrag. Jag antar att den personen även målade och tapetserade, även om han inte är målare?
 
Det kan vara samma person som ritat och byggt, men generellt är det två olika uppdrag. Jag antar att den personen även målade och tapetserade, även om han inte är målare?
Ingen aning. Men det måste ju innebära att huset inte är arkitektritat, för han var ju inte arkitekt. Utan hans titel var byggmästare.
 
Ingen aning. Men det måste ju innebära att huset inte är arkitektritat, för han var ju inte arkitekt. Utan hans titel var byggmästare.
Det är många som ritar sina egna byggen och som sedan lämnar in det för att ansöka om bygglov. Även om han inte är utbildad arkitekt så höll ritningen tillräckligt hög standard för ett bygglov, så han kan titulera sig som arkitekt även när han var byggmästaren själv.

Arkitekt är ingen skyddad titel i Sverige, så vem som helst kan i praktiken kalla sig för det.
 
Senast ändrad:
Det är många som ritar sina egna byggen och som sedan lämnar in det för att ansöka om bygglov. Även om han inte är utbildad arkitekt så höll ritningen tillräckligt hög standard för ett bygglov, så även om han inte kan titulera sig som arkitekt så är arkitekten i det här fallet byggmästaren själv.
Jag trodde arkitekt var en speciell utbildning?
Jag har ritat en ritning som höll måttet för bygglov, det gör inte mig till arkitekt.

Det är lite roligt, vi har fått originalritningarna på huset :) funderar på att rama in dem.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 471
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 834
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 814
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp