Tråd för värdelöst vetande - Del 34!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, idag är jag gnällig! Jag gillar inte och vara det :cry:.
Jag var hos min reumatolog i morse och det blir lite ändringar i medicineringen. Jag ska försöka klara mig på bara 30 mg cortison dagligen (och då har jag svinont ändå), en ny biologisk medicin (cimzia) och värktabletter. Metojectsprutorna ska jag ha uppehåll med också. Cortisoninjektioner är fina grejer förresten.... Psoriasisartrit är verkligen inte, inte, roligt att ha.

Det är så himla krångligt och byta dom biologiska läkemedlen, för det är så mycket ny information man ska få in i skallen. När man får ta dom, när man inte får osv. En massa provtagningsdatum, komma ihåg datum/veckodagar när nästa spruta ska tas, hur dom får förvaras osv. Det är kylväskor, patientkort och gud vet vad. Blä. Men dom är ju i alla fall effektiva, alltid något! Mitt högkostnadsskydd på mediciner går ut på fredag så jag är glad över att jag fick första injektionen på mottagningen idag, hämtade ut två sprutor till på apoteket och så beställde dom hem två till direkt så jag kan hämta dom imorgon (dom föreslog det själva, himla snällt!!). För just nu har jag inte 2200:- att hämta ut mediciner för bara sådär... Livet som sjukpensionär är inte rikt, kan man väl säga. Men jag är rik på annat än pengar :).

@Jen80: Skulle Cimzia inte fungera finns det andra biologiska preparat att testa. Jag har Crohns och svarade inte på Cimzia men mår prima på Humira (de är båda framtagna för reumatiska sjukdomar men sedan kom de på att de fungerar på vissa mag-tarmsjukdomar också).

Lycka till!

Jag har provat både Humira, Enbrel och Remicade :). Det är dom och Cimzia som främst går på PsoA, resterande biologiska har inte samma effekt på den sjukdomen. Jag hade bäst effekt av remicade och Humira men effekten avtog så därför har jag fått byta. Det är en jäkla djungel det här med mediciner..

Idag är jag seeeeeg. Men kanske har rätt till det haha :)
Ska packa upp lite grejer så vi får bort saker från vardagsrummet, det ska ju läggas golv där nu :)
Borde åka och handla, men ska luska och se om nån kan köpa mjölk åt mig bara

Usch, idag är jag gnällig! Jag gillar inte och vara det :cry:.
Jag var hos min reumatolog i morse och det blir lite ändringar i medicineringen. Jag ska försöka klara mig på bara 30 mg cortison dagligen (och då har jag svinont ändå), en ny biologisk medicin (cimzia) och värktabletter. Metojectsprutorna ska jag ha uppehåll med också. Cortisoninjektioner är fina grejer förresten.... Psoriasisartrit är verkligen inte, inte, roligt att ha.

Det är så himla krångligt och byta dom biologiska läkemedlen, för det är så mycket ny information man ska få in i skallen. När man får ta dom, när man inte får osv. En massa provtagningsdatum, komma ihåg datum/veckodagar när nästa spruta ska tas, hur dom får förvaras osv. Det är kylväskor, patientkort och gud vet vad. Blä. Men dom är ju i alla fall effektiva, alltid något! Mitt högkostnadsskydd på mediciner går ut på fredag så jag är glad över att jag fick första injektionen på mottagningen idag, hämtade ut två sprutor till på apoteket och så beställde dom hem två till direkt så jag kan hämta dom imorgon (dom föreslog det själva, himla snällt!!). För just nu har jag inte 2200:- att hämta ut mediciner för bara sådär... Livet som sjukpensionär är inte rikt, kan man väl säga. Men jag är rik på annat än pengar :).
Kram!

Vv
Jobbig situation när verkstadskillen är hemma för att installera ny duschkran i en timma och min febermage behöver uppsöka badrummet

Läkaren sa att risken för recidiv är ungefär 50%. Jag kan ju bara hoppas att sjukdomen är läkt då. Men kommer hypertyreosen tillbaka påbörjar man ju inte en ny tablettbehandling utan då är det ju operation ( el strålning) som gäller.
Nu har jag ju aldrig varit gravid. Med det ökar ju risken. O_o

Det är bara kämpa på. TSH värdet låg bra nu. 0,9.

Vv känner mig konstig som ute blir glad över att flera sagt att jag ser smalare ut. Tycker det är jobbigt med massa kommentarer :(

Jag tycker inte någon har rätt att kommentera någon annans vikt överhuvudtaget! Det kan vara ett fruktansvärt känsligt ämne för ganska många. Även om man är överviktig och har gått ner...Det är ens alldeles egna ensak.

Värk i kroppen idag:mad::mad::mad:
Önskar folk kunde förstå att det inte är pga lathet jag har ont utan för alla skador jag har ådragit mig under åren som hästskötare och med mina egna.
Tyvärr kan inte alla fostra sina hästar och då får såna som jag lida... men men, jag har ju heller inte uppsökt läkare när jag haft skador utan låtit dem läka under arbetets gång, så får skylla mig själv

Jag har provat både Humira, Enbrel och Remicade :). Det är dom och Cimzia som främst går på PsoA, resterande biologiska har inte samma effekt på den sjukdomen. Jag hade bäst effekt av remicade och Humira men effekten avtog så därför har jag fått byta. Det är en jäkla djungel det här med mediciner..

Aha, jag förstår.

Intressant det där med Remicade, jag fick jättebra resultat först (fick en "kur" om tre medicineringar) och höll mig frisk länge. Sedan blev jag sämre och fick gå regelbundet (en gång i månaden tror jag det var). Det blev inte samma bra resultat plus att jag fick en anafylaktisk chock av den tillslut O_o

Hoppas som sagt att Cimzian ska fungera bra för dig :)

Tack @athena_arabians , det hoppas jag också :). Jag har inte vågat kolla fass ännu (undviker gärna det främst med de biologiska i början, det är ju inga små biverkningslistor....:nailbiting:), men jag misstänker att mitt illamående och extrema huvudvärk beror på injektionen. Himla tur man har mediciner hemma mot biverkningarna också..

Jag började för fyra år sen med metoject, men det gick snabbt utför och fick gå på de biologiska också.
Humira mådde jag skitbra på! (och magen blev glad för första gången på måååånga år haha) Men effekten avtog och när jag tog en spruta var sjätte dag till sist fick jag byta. Enbrel fick jag bara mer ont av, Remicade har jag stått på i 1,5 år nu men efter alla leverproblem under hösten och vintern så blev det till att byta igen. Dessutom började effekten avta. Himla trist, för den funkade superbra under lång tid! (fick droppet var sjätte-åttonde vecka) Men det är verkligen inte nyttigt att ha levervärden som rusar upp (alat-värdet var uppe på över 9 i höstas :crazy:) och ner, samt att lederna tar rejält med stryk av det.

Vad läskigt med chocken! :(

Jag tycker inte någon har rätt att kommentera någon annans vikt överhuvudtaget! Det kan vara ett fruktansvärt känsligt ämne för ganska många. Även om man är överviktig och har gått ner...Det är ens alldeles egna ensak.

De vill ju bara "väl" och att vissa kommenterar gör mig inte så mycket tex vänner och familj men arbetskamraterna vill jag inte ska kommentera. Min "bantning" är dessutom väldigt "offentlig" då jag kör 5:2 och då inte äter någon lunch. Tror de tror jag ska bli glad men jag känner mig mest obekväm att det är så okej att kommentera min vikt. Nåja slut på klagoinlägg :)

De vill ju bara "väl" och att vissa kommenterar gör mig inte så mycket tex vänner och familj men arbetskamraterna vill jag inte ska kommentera. Min "bantning" är dessutom väldigt "offentlig" då jag kör 5:2 och då inte äter någon lunch. Tror de tror jag ska bli glad men jag känner mig mest obekväm att det är så okej att kommentera min vikt. Nåja slut på klagoinlägg :)
Jag tror ju att dom ser din viktkamp så tydligt eftersom du inte äter och därmed vill berömma dig. Bara välvilja alltså.
Vill inte förminska din känsla men jag kan inte påstå att jag tycker att det är fel att ngn kommenterar så länge det är snällt.

@MarieJ jag vet att de inte menar illa. Jag känner mig ändå inte bekväm med kommentarer om mitt utseende. :) och jag äter enligt 5:2 för hälsan, viktnedgången är bara en bieffekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
2 001
· Visningar
98 942
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: Tilly_85
·
Tjatter Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄 Visste ni tex att om man...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 414
Senast: Tarnin
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
87 88 89
Svar
1 772
· Visningar
55 074
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?