Allmänna "Hjälp, jag har för mycket prylar!" - tråden del 4

Jag började följa Minimalistguiden på instagram också. Jag har ofta lite svårt för den där typen av konton, men hon verkade rimlig! Tänker mig att jag kan få lite inspiration till mitt rensande, kanske. Jag har ju i alla fall en rätt tydlig målbild, eftersom jag också ska byta boende och där ska det INTE VARA FÖR MYCKET PRYLAR. Hur jag ska ta mig dit är dock en liten smula oklart 😆

En påse underkläder kastade, jag satt ändå där och tänkte "dom här är det väl inga fel på...?" men det finns nog en anledning till att jag inte använt dom på ett år eller tre. Ett gäng hamnade i "prova-högen", misstänker att dom också ryker sen. 😅 Har några lådor i köket som kanske blir nästa projekt. Ska köpa någon flyttkartong och skriva loppis på dom, dit hamnar det som jag egentligen inte behöver, men fortfarande har ett värde.

Jag började följa Minimalistguiden på instagram också. Jag har ofta lite svårt för den där typen av konton, men hon verkade rimlig! Tänker mig att jag kan få lite inspiration till mitt rensande, kanske. Jag har ju i alla fall en rätt tydlig målbild, eftersom jag också ska byta boende och där ska det INTE VARA FÖR MYCKET PRYLAR. Hur jag ska ta mig dit är dock en liten smula oklart 😆
Ibland drömmer jag om att flytta och bara ta med mig de saker jag verkligen, VERKLIGEN vill ha.

Här går det segt och faktiskt lite bakåt. Impulsköpte två sadelpaddar som jag nästan ångrar att jag köpte .. och de har inte ens kommit hit.

Sålt en sadelgjord åtminstone.

Fick precis sålt en vedklyv!

Skönt och bli av med då vi inte vill använda vedklyv med skruv. Sen fick man ett antal mansplaining-meddelanden från äldre herrar att den är farlig (anledning till att vi säljer) och att den är svårsåld så de behövde minsann inte skynda sig på att köpa den 🙃 Den var så "svårsåld" att jag fick lite drygt 20 intresserade och köparen skickade sin far att skynda sig iväg :up:

Ibland drömmer jag om att flytta och bara ta med mig de saker jag verkligen, VERKLIGEN vill ha.
Man kanske skulle göra så utan att flytta, men helt enkelt sålla STENHÅRT och bara ta det man vill ha och krasst behöver- och börja om på nytt och bara köpa det man behöver (och vill ha men inte i överflöd). Undrar hur det hade blivit. Tänk boka släp och vänner en helg och sortera ut hela hemmet och skicka till loppis och kvar står man med det man vill ha och behöver i ett hem. Inte 5 pastaslevar ,3 potatisskalare, 7 osthyvlar osv. :) Och förråd tomma.

Man kanske skulle göra så utan att flytta, men helt enkelt sålla STENHÅRT och bara ta det man vill ha och krasst behöver- och börja om på nytt och bara köpa det man behöver (och vill ha men inte i överflöd). Undrar hur det hade blivit. Tänk boka släp och vänner en helg och sortera ut hela hemmet och skicka till loppis och kvar står man med det man vill ha och behöver i ett hem. Inte 5 pastaslevar ,3 potatisskalare, 7 osthyvlar osv. :) Och förråd tomma.
Att göra sig av med dubletter och tripletter är en bra början, även när det gäller foton.
Läste något om att man ska ta ur ALLT ur tex det skåp man ska rensa och sedan bara ställa tillbaka det man verkligen vill ha kvar. Plockar man bara bort det man tror man vill bli av med så blir det kvar mycket mer i skåpet.

Och - ju mer man rensar bort desto lättare har man att göra sig av med mer. Stämmer på mig i alla fall. Man kanske får en "rensarkick" :)

Att göra sig av med dubletter och tripletter är en bra början, även när det gäller foton.
Läste något om att man ska ta ur ALLT ur tex det skåp man ska rensa och sedan bara ställa tillbaka det man verkligen vill ha kvar. Plockar man bara bort det man tror man vill bli av med så blir det kvar mycket mer i skåpet.

Och - ju mer man rensar bort desto lättare har man att göra sig av med mer. Stämmer på mig i alla fall. Man kanske får en "rensarkick" :)
Jo ligger nog något i det sättet att rensa. Har gjort något liknande och det mesta försvann faktiskt.
Rensarkick är ett bra ord, bara att läsa om andra som rensar startar ju lite av kicken, känner jag! Har inte mycket att rensa längre, men ibland känner jag att det är synd! :rofl: Det att är nog rensarkicken som spelar in i den känslan :D

Det är mitt mål, och helgrensning låter drömmigt, men det skulle inte fungera för mig.
För lite tid, för lite ork.

Jag rensar en låda i taget, ett hyllplan i taget. Och nu efter några år är det stor skillnad, jag är så glad att jag började!

Jag tokrensade verkligen allt när jag fick in ringorm på marsvinen. Minns inte hur många lass som gick till tippen. Sedan levde jag faktiskt väldigt tomt väldigt länge innan det sakta började öka på igen. Numera trivs jag i mitt fulla pillemojsiga hem, men jag vill bli av med allt extra som jag inte använder. Och ibland vill jag rensa ALLT igen bara för att någon gång få känna det som att precis hela lägenheten är ren, men jag vet att jag kommer inte att trivas att leva så kalt igen

Överraskade mig själv genom att plötsligt ta tag i en av garderoberna. Tog ut allt och tog lite snabba beslut om saker skulle stanna eller inte. En ganska lätt garderob eftersom det är där jag har kläderna jag faktiskt använder 😆 Men en del går till återvinning/kaminen och några grejer till återbruket. Och nu kan jag torka ur garderoben och faktiskt börja förvara kläder i den på riktigt, förhoppningsvis utan att de börjar lukta skumt. Skönt! Har dessutom röjt av en köksbänk och igår kväll samlade jag ihop alla böcker jag har lagt ut på Studentapan och lade i kassar. Framsteg!

Fick möjlighet att påbörja en ny prylkasse till katthemsloppisen. Lade i några mindre leksaker, en klocka och ett armband.
Det är bra att ha en sån ståendes så kan jag fortlöpande lägga dit utrensande prylar som passar till loppis.

Och så fick en pyssellåda med sparade glasburkar äntligen hamna i glasåtervinningen 😄

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 008
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 543
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 072
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 660
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar