Sv: Tr v 2011

Stöcksjö och Vännäs har men ingen av klubbarna är så överaktiva just nu, tror och hoppas att S*rf är på gång igen V var ett tag sedan.

Kan ju gå har iof inte prövat att söka om dispens men tror att det inte är så lätt alla gånger - byråkratin... Kan ju dock kolla upp om man kan få dispens, då skulle vi kunna ha vår körtävling ute i år då den är så pass sent. Dock utan maraton eftersom vi inte har några hinder.
Drömmen är att kunna göra som Kågedalen o samarbeta med Umåker för att bygga upp en köranläggning. Ska se om det kan finnas någon chans där för framtiden.

Körde i Lycksele så jag minns ;) Men jag undrar om dom sökte dispens eller om det var så att domaren godkände att dom kortade ner den pga att underlaget inte var i toppskick.

jo förmodligen var det det senare ang Lycksele.

Mitt första förslag var alltså att inte berätta för någon att den är 70 m och bara köra på :angel:

tänkte inte på Vännäs, men det har du ju rätt i. Men ta kontakt med Umåker då! Vi hade ju våran tävling på travet och de var väldigt positiva. Ska köra där igen i augusti!

delvis kl ang travet...

Jönköpings läns körsällskap håller till på Vaggerydstravet. Där har man hittills byggt upp fem (tror jag det är) fasta hinder precis bakom stallarna. Dressyr och precision går på dubbla banor i mitten av travbanan. Superbra uppstallning med toaletter åt tvåbenta och gott om duschar åt både två- och fyrbenta. Korta avstånd på tävlingsområdet. Kanonbra!
På Färjestadstravet bygger man upp något liknande.

Många av de mindre travbanorna står ju till stor del oanvända, men de har ju boxar, toaletter och stora ytor för D+P i mitten med god överblick för publiken. Tror absolut att det är rätt melodi att försöka samarbeta med travbanorna.

När jag bodde i norrland fanns det maratonhinder på Dannerotravet. Kommer inte ihåg hur många... Tror att de stod orörda under en period och om det inte var någon som tog tag i det så är de nog inte i vidare gott skick nu. Tråkigt isf...:cry:

*kl*

Jag tycker ju att dom gott kunde tillåta att man kör 20x60 program även utomhus, då det uppenbarligen går att göra när det är inomhus så kan det ju inte fastna på nått annat än "byråkrati" och ren tjurskallighet.

Det vimlar ju inte av 40x80 banor precis, men 20x60 finns det gott om.

Får man till en 40x80 så är den ju oftast på en ej hårdgjord gräsplan så att man är helt utlämnad till att det är vackert väder inte bara under tävlingen utan även veckan före så att gräset inte blir sönderkört :grin:

Jag tycker även att det borde gå att få ordna maraton med endast hinderkörning som tex inomhustävling med 1-2 hinder utan allt annat om ska dras med "på köpet".

Har man en rejäl traktor eller hjullastare så skulle man kunna bygga ganska stadiga hinder på ca 1 ton per hinderdel som då går att lyfta omkring med traktor för just detta ändamål - många gånger är det ju alla sträckor som ställer till det utrymmesmässigt.

Men det är klart, det ska ju bara vara roligt på ELIT-tävlingar... annars får man ju inga ekipage i högre klasser :grin:

Det skulle gå att underlätta på väldigt många vis för en stackars arrangör, istället för att krångla till det så att folk tappar lusten.

Och i ärlighetens namn så är det egentligen bara maraton och i viss mån precision som är sport i egentlig mening, dressyren är ungefär lika mycket sport som isdans är sport.

Kanske det rentav är dags att skilja körningens grenar åt ?

Låta de som vill ägna sig åt sport få göra så och låta de som vill bevara traditioner och åka omkring i 1800-talsvagnar med skojiga hattar kan då få göra det utan att behöva bli störda av otäcka maratonvagnar och utan att behöva köra fort öht.

Kan du utveckla vad du menar med att dressyren inte är en sport och att den, vad jag förstår, främst går ut på att köra gamla vagnar och klä ut sig i 'skojiga hattar' ?
:confused:

OM du nu inte är ironisk (vilket jag hoppas at du är) så blir jag uppriktigt ledsen.
Tyvärr underminerar det körsporten att vi fortfarande har kuskar som inte har fattat syftet med dressyren.
Vi förlöjligas av de övriga grenarna av hästsporten och våra hästar har ett ständigt rykte om sig att vara stela, odresserade och hårda i munnen och endast möjliga att hantera med skarpa körbett där tömmen är fäst på skarpast möjliga häv. :(

Det finns ju redan en 'sport' som går på fart och som inte bryr sig om dressyrträning i någon större utsträckning och det kallas trav.
Du kanske skulle fundera på att byta 'sport' ?
:crazy:

Har följt den här råden några dagar nu. Känns som det blivit lite deppigt! Det är nog inte så lätt att göra regler så alla blir nöjda! Och körsporten med tre discipliner och stort spann på utövarna lär väl aldrig bli "färdig", tror jag, utan kommer nog alltid att vara lite i förändring. Viktigt tycker jag är att dom som utövar och bryr sig om grenen körning ska känna att dom kan påverka. Man vill ha respons på det man tycker, i någon form. Och så håller ju nästan alla på med det här för att dom tycker att det är roligt, ändå, hoppas jag!

Jag stod i alla fall i dag och dammsög ut råttlortar ur en väska som jag brukar packa selen i när vi åkt på tävling. Och fick sån lust och längtan till att det ska vara tävlingsdags igen, trots att man inte hinner träna så mycket som man önskar och trots att en del av regelförändringarna retar någon djupt liggande revolutionär i en! Viva körningen och "forza" alla som håller på!:bump:

Javisst är det lätt att glömma att det faktiskt är roligt att tävla körning och jag hoppas att vi ses där ute på en tävling!

Det är ju så att det bara är det negativa som kommer fram här och jag undrar om de andra grenarna upplever sina TR så dåligt skrivna som vi gör med körningen?

Det finns inget roligare än att tävla och ha ett mål att träna mot. Jag skulle inte ha häst på annat sätt.
Att försöka vara så nära sin häst som möjligt i tanke och få ut ett bra resultat av det är adrenalin på hög nivå. En riktigt fin känsla tycker jag. Det händer inte alltid, men när det händer så är det fantastiskt. Dessutom älskar min häst att vara i centrum och vara ute och tävla med oss i teamet.

Men, och det här är väl kärnfrågan, skulle jag börjat tävla körning med de regler som är nu? Det tvivlar jag starkt på. Och med tanke på att de är satta för att fler ska tävla så känns det jättekonstigt och det är ju det som är diskusionen.

Det är ju så att det bara är det negativa som kommer fram här och jag undrar om de andra grenarna upplever sina TR så dåligt skrivna som vi gör med körningen?
Som synes på avataren så är jag hoppryttare i grunden. Självklart tycker jag att det finns negativa saker i TR III (hoppning) också, reglerna kring benskydd på unghästar är ett lysande exempel, men efter att ha börjat intressera mig för körning... Då tycker jag faktiskt att TR III är riktigt bra! Nu kommer jag att försöka börja tävla i körning med min häst, kanske ser jag inte problemen för egen del än för att jag inte törs köra annat än dressyr! :D Men som arrangör blir jag tokless! :crazy:
/Lady_S

Som synes på avataren så är jag hoppryttare i grunden. Självklart tycker jag att det finns negativa saker i TR III (hoppning) också, reglerna kring benskydd på unghästar är ett lysande exempel, men efter att ha börjat intressera mig för körning... Då tycker jag faktiskt att TR III är riktigt bra! Nu kommer jag att försöka börja tävla i körning med min häst, kanske ser jag inte problemen för egen del än för att jag inte törs köra annat än dressyr! :D Men som arrangör blir jag tokless! :crazy:
/Lady_S

Välkommen till körvärlden !:) Det är iallafall verkligen trevliga människor som försöker vara justa mot varande och sina hästar som håller på med körningen och det är ingen avundsjuka för att någon vinner. Det är bra! :D :D

Jag tävlar flera discipliner och har hittills aldrig stört mig på något TR på samma sätt som jag stör mig på de omotiverade (?) ändringarna i körningens TR.

I hoppning och dressyr tycker jag inte att det finns något direkt att störa sig på, det är liksom sadel + träns + rätt sorts spö om man vill ha det, hjälm på huvudet och rätt kläder. Sen är det bara att tävla.

I fälttävlan kan jag störa mig lite på hoppkvalen, för jag tycker att om man har genomfört en kurs med prov för fälttävlanskort och klarat sig så ska man väl inte behöva bevisa ytterligare en gång att man kan hoppa? :crazy: Där jag bor är det inte så många tävlingar på rätt höjd, så om jag ska hinna hoppkvala så missar jag flera chanser att starta fälttävlan eller terrängtävlingar under tiden. Så det är lite störande, men ingenting som jag går upp i limningen för.

Skulle de däremot, helt plötsligt, skriva i FT-reglerna:
att man inte får galoppera inom hinderområdena i lätt klass i terrängen,
eller att man i lätt klass endast får hoppa 50 cm och nästa klass är 1 meter,
eller att man ska rida på en hand i dressyren i lätt klass,
eller att banhoppningen ska gå på idealtid utan klocka,
eller att man ska tävla lätt klass för att utbildas och endast tävla i sin rätta bemärkelse i ****-iga klasser
DÅ hade jag irriterat mig precis lika mycket på FT som på körning! :devil:

:grin:

Ja vad gör man inte för att värva nya kuskar :cool:

Men nu ligger gjord och tömmar i bilen, så i helgen får du sätta igång och öva med din egen häst!

Kan du utveckla vad du menar med att dressyren inte är en sport och att den, vad jag förstår, främst går ut på att köra gamla vagnar och klä ut sig i 'skojiga hattar' ?
:confused:

OM du nu inte är ironisk (vilket jag hoppas at du är) så blir jag uppriktigt ledsen.
Tyvärr underminerar det körsporten att vi fortfarande har kuskar som inte har fattat syftet med dressyren.
Vi förlöjligas av de övriga grenarna av hästsporten och våra hästar har ett ständigt rykte om sig att vara stela, odresserade och hårda i munnen och endast möjliga att hantera med skarpa körbett där tömmen är fäst på skarpast möjliga häv. :(

Det finns ju redan en 'sport' som går på fart och som inte bryr sig om dressyrträning i någon större utsträckning och det kallas trav.
Du kanske skulle fundera på att byta 'sport' ?
:crazy:

Till att börja med så är jag inte ett dugg intresserad av trav, framförallt för att det bara går rakt fram och man inte låter hästen gå över i gallopp i de fall det skulle underlätta för fyrbentingen :D

Även jag tränar dressyr, det finns absolut mening med dressyrträning - men tävlingsformen som sådan är jag inte ett dugg road av.

Vad gäller dressyren så är det till en viss del bedömning av utseende, här finns det ju tom presentationspoäng och detta förtar fokus från den idrottsliga prestationen. Även bristen på verifierbara och kvantifierbara resultat gör att det finns allt för mycket utrymme för godtycke - detta är ju lite av resonemanget bakom förslaget att stryka rid-dressyren som OS-gren så det är ju inte helt främmande även om det kanske är nytt inom körningen.

Så jag är inte alls avogt inställd mot dressyr - men jag anser att om det ska tävlas i dressyr då ska det ske utan presentationspoäng och med ett ytterligt detaljerat och omfattande domarreglemente som gör att alla oklarheter och variationer i poängsättning ska vara så gott som helt eleminerade... vilket inte är fallet idag.
Det ska alltså finnas detaljerade bilder på exakt vilken form hästen avses att gå i och hur avvikelser ska bedömas, utan något utrymme för godtycke och personliga åsikter från domaren.

Sen tycker jag nog att de dressyrdomare jag har träffat på har gett en hyffsat bra bedömning, men systemet är långt ifrån perfekt.

Sen finns det ju en motsättning hos de som vill lägga fokus på att bevara traditioner och de som vill ha körning som sport.

För de som vill bevara traditioner finns vagnshistoriska sällskapet men för de 110% sportintresserade finns det inget motsvarande utan man ska nästintill tvingas till att bedriva sådan verksamhet bara för att få tävla i det man egentligen vill åt - maraton... man kan välja att inte starta i maraton men man får inte välja bort dressyren, trots att maraton är det egentliga ursprunget till körsporten :grin:

Dessa kuskar skulle vara hjälpta av att hinderkörningen får existera som egen gren och de som tycker det är ruskigt med såväl maratonvagnar som hinder kan fortsätta att välja bort denna gren.

Det är ju trots allt maraton som har lett till den tekniska utveklingen inom körningen och det är hinderkörningen som lockar publik... så jag skulle nog påstå att det är där körningens framtid finns snarare än i dressyren.

Detta är mina personliga åsikter, och jag kör på antingen tränsbett eller 3-delat trots att jag låter hästarna springa så fort dom vill och orkar när omständigheterna tillåter att göra så.

Inte heller har jag nånsin använt tryckstång, tungband, skänklar eller liknande utrustning istället för att dressyrträna bort eventuella problem hos hästen - man kan gilla att köra fort utan att vara helt "tappad bakom en vagn" om uttrycket tillåts ;)

Vad gäller dressyren så är det till en viss del bedömning av utseende, här finns det ju tom presentationspoäng och detta förtar fokus från den idrottsliga prestationen. Även bristen på verifierbara och kvantifierbara resultat gör att det finns allt för mycket utrymme för godtycke - detta är ju lite av resonemanget bakom förslaget att stryka rid-dressyren som OS-gren så det är ju inte helt främmande även om det kanske är nytt inom körningen.

Så jag är inte alls avogt inställd mot dressyr - men jag anser att om det ska tävlas i dressyr då ska det ske utan presentationspoäng och med ett ytterligt detaljerat och omfattande domarreglemente som gör att alla oklarheter och variationer i poängsättning ska vara så gott som helt eleminerade... vilket inte är fallet idag.
Det ska alltså finnas detaljerade bilder på exakt vilken form hästen avses att gå i och hur avvikelser ska bedömas, utan något utrymme för godtycke och personliga åsikter från domaren.

Sen tycker jag nog att de dressyrdomare jag har träffat på har gett en hyffsat bra bedömning, men systemet är långt ifrån perfekt.

Sen finns det ju en motsättning hos de som vill lägga fokus på att bevara traditioner och de som vill ha körning som sport.

För de som vill bevara traditioner finns vagnshistoriska sällskapet men för de 110% sportintresserade finns det inget motsvarande utan man ska nästintill tvingas till att bedriva sådan verksamhet bara för att få tävla i det man egentligen vill åt - maraton... man kan välja att inte starta i maraton men man får inte välja bort dressyren, trots att maraton är det egentliga ursprunget till körsporten :grin:

Dessa kuskar skulle vara hjälpta av att hinderkörningen får existera som egen gren och de som tycker det är ruskigt med såväl maratonvagnar som hinder kan fortsätta att välja bort denna gren.

Det är ju trots allt maraton som har lett till den tekniska utveklingen inom körningen och det är hinderkörningen som lockar publik... så jag skulle nog påstå att det är där körningens framtid finns snarare än i dressyren.

Detta är mina personliga åsikter, och jag kör på antingen tränsbett eller 3-delat trots att jag låter hästarna springa så fort dom vill och orkar när omständigheterna tillåter att göra så.

Inte heller har jag nånsin använt tryckstång, tungband, skänklar eller liknande utrustning istället för att dressyrträna bort eventuella problem hos hästen - man kan gilla att köra fort utan att vara helt "tappad bakom en vagn" om uttrycket tillåts ;)

Jag tycker att presentationspoängen är så liten del av hela dressyren så den spelar inte jättestor roll men tycker kanske att den borde bytts ut mot någon form av säkerhets betyg iallafall i lätt klass. Dock så är ju dressyr en bedömmningssport och presentation och utstrålning påverkar ju allla de andra poängen. Vad som påverkar domarna till beslut är ju högst personligt så visst är det ju så att poängen kommer alltid att skilja. Bedömningen är ju också beroende på var domaren sitter på spåret för ur olika vinklar så syns ju misstagen på olika sätt. Det viktiga tycker jag är att domarna har placerat ekipagen i ungefär samma ordning sen om det skiljer i poängsumman har ju inte så stor betydelse. Dommarna har ju träffar där de dömmer ekipage och meningen med dem är ju att de ska bli mer enhetligt i sin bedömning. Men jag håller med dig att jag tycker vi blir någolunda rättvist bedömda.
Vi gillar denna tävlingsformen som den är med de 3 olika grenarna och visst är det maratonen som är skojigast men det är helheten som är riktigt trevlig.

Jag trodde faktiskt som du att om man ordna bara maratontävling så kommer det många intresserade. Förra året var ju första året man kunde ordna tävling med endast en gren så då ordnade vi en maratontävling och fick 8:confused: startade. Vi hade Pay&Drive klass också, lätt a och nat Lätt så vi blev mycket besvikna. I nya TR så kan man ju faktiskt starta enstaka grenar om arrangören tillåter det och det finns ju numera regler för ett SM i bara precision tex.

Tittar man på dagens dressyrvagnar så är de ju fjärran från svunna tider utan de är ju hypermoderna med vändkransbroms och styrfördröjning osv

Jag tror att man måste acceptera att dressyren är en bedömmnings sport och att man måste göra bedömningen utifrån hästens förutsättningar och det kan ses som lite "orättvist" ibland.
Vi har lite samma problem som dig och kan inte köra på hävstångbett på vår nordsvensk då det blir för skarpt. Särskillt på tävling, av någon anledning, så kommer hon bakom hand och det generera väldigt dåliga dressyrpoäng kan jag säga ;)

Ok, då formulerar jag om.. :)

Tyvärr är det inte alla som kör häst som förstår syftet med dressyren som du, och många med dig, trots all gör.
Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att väldigt många brister i kunskap i stora delar när det gäller dressyr och jag hade gärna sett ännu strängare bedömningar och krav... ända upp till svår/elit nivå. :o

Syftet är ju att kusken skall kunna visa upp att man kan hantera sitt ekipage innan man får gå ut i en krävande maratondel. (Eller att man har visat tidigare att man kan hantera sitt ekipage)
Hur skall man komma åt kuskar som inte ens vet hur man på ett vettigt sätt ryggar sin häst i vagn på tävlingsbanorna om man tar bort dressyrdelen helt ?

Det är ju främst för våra hästars skull att dressyren finns. (Att man har valt att väva in en del av den traditionella biten i dressyren är förmodligen för att det 'går' men jag har inte någon större åsikt om just det utan accepterar att det ser ut som det gör och kan tycka, personligen, att det är ett trevligt inslag även om 'hel- och ren' dvs. presentationspoängen, till viss del går att 'köpa' sig till).

De får gärna formulera om bedömningar, utförande, kriterier osv i dressyrdelen, det struntar jag i, men det jag ville 'åt' med att försvara dressyrens del i körsporten är att den delen främst är till för våra hästars vä och väl.

Empress /som äälskar dressyr, både uppe på hästen och bakom i vagn .. :love:

Fast när man uttrycker sig så här så kan jag inte annat än tro att kunskapen om varför vissa använder stångbett är rejält bristfällig. Du får rätta mig om jag har förstått dig helt fel.

Jag har haft två hästar som du, där annat än tvådelat inte gav hästarna något men alls. Den hästen jag har nu är helt annorlunda byggd i munnen trots samma ras och även utan något som helst stöd i bettet från min sida så är det fruktansvärt obehagligt för honom med tvådelat eller tredelat.

Dessutom anser jag med den kunskap jag har, att ett rakt bett, med eller utan hävstångseffekt, är betydligt mildare för de flesta hästar.
Jag tycker vi tacksamt nog gått ifrån standardiseringen av hästmunnar i just körningen men man är hopplöst fast i riden dressyr och i hoppningen där man i lägre klasser måste man ha två- eller tredelat bett, utan någon hänsyn till individens munbyggnad och hästens egna vilja.

Jag personligen anser att det är både förlegat och omodernt att tänka så.

Oavsett bett ska man "dressyrträna bort eventuella problem hos hästen" och där tycker jag formen för hur vi tävlar i körningen egentligen är himla perfekt. Dvs, problem som du eventuellt har hos hästen lär ju visa sig i någon gren eftersom de är olika i utförande och kräver helt olika sätt att köra, vilket faktiskt är "lättare" att kamouflera när man bara rider i en gren annars.

Frågan är väl huruvida vi hade haft de moderna dressyrvagnarna om inte dessa attribut först hade kommit inom maraton för att sedan "sippra över" till dressyrvagnarna.

Lite samma som sker på bilsidan med grejjer som första bara fanns på tävlingsbilar men som några år senare börjar dyka upp i vanliga personbilar.

Och nej man får inte tävla bara maraton, man måste kvala genom dressyr i rätt klass och detta kval måste ju göras på årsbasis om det inte är ändrat i senaste TR - det rent logiska vore ju egentligen precision tycker jag, man kvalar ju knappast till terrängen inom fälttävlan genom dressyr utan det är banhoppningskval som gäller.

Precisionen ställer ju mera adekvata krav på ekipaget med att kunna hålla föreskrivet tempo, kunna placera häst och vagn rätt och kunna göra vettiga vägval än vad dressyren gör i jämförelse.

Jag själv föredrar i de flesta fall ett rakt tunt bett utan hävstång, men ibland får man lov att rätta sig efter hästen - för du har helt rätt i att hästar är individer som alla har olika munnar.

Men jag tycker att ett stångbett aldrig ska användas som "nödbroms", kan en fullt frisk människa inte hålla in en häst med ett vanligt bett så är det tveksamt om denna häst öht är lämplig att ha framför vagn.

Sen att en stång kan ha andra fördelar då den fungerar annorlunda än ett "vanligt" bett är något helt annat, så man måste ju titta på varför man har stång och inte slentrianmässigt sätta dit en sådan "bara för att" lika lite som att alltid stoppa in ett tjockt tränsbett.

Att jag tog upp andra tingestar är för att någon annan beskyllde mig för att vilja höra hemma på travbanan - där diverse tekniska attiraljer ofta används som "quick-fix" av diverse problem istället för att försöka ta tag i det riktiga problemet.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar