Sv: Tr v 2011

Mom 506 Kusk och groom
5. Åldersgränser på kusk och groom
På ekipage med kusk som är minst 18 år ska groom vara minst 14 år. På ekipage med kusk under 18 år ska groom vara minst 18 år.
Ålder på kusk och groom gäller med början från det år han/hon fyller år.

Det står i "förklaringen" att KK har tagit samma regler som gäller för FEI.

Vet inte om jag sticker ut hakan lite långt här... men är inte problemet att det finns för få LA tävlingar tidigt på våren snarare än att det finns kvalregler till nationell nivå?

Nu vet jag förstås att körning är en krånglig sport, det krävs otymplig utrustning som skall fraktas till tävling så det är ju inte lika enkelt som att åka iväg med sin hopphäst i transporten och sadeln i bagagen... Men ändå, hur många har maratonhinder hemma med fladdrande plastband osv. Jag vet inte hur era hästar är men min häst har verkligen behövt gå ett par tävlingar för att komma upp i nivån som vi kan hålla hemma. Vi har behövt åka iväg och "träna" i skarpt läge. Ex vis går han gärna ned i vatten hemma, men inte borta... upptäckte jag. Vi har behövt vara inne på dressyrbana och kolla på blommor, domarkurer, bilar och allt vad det har varit som har funnits just vid dressyrplan (han tyckte det kändes jättekonstigt att trava på i friskt tempo rakt mot en bil ex vis...).

Sedan är det ju det att det är inte bara krångligt för de tävlande att ta sig till tävling, det är också dyrt att arrangera en LA med dressyr och maraton. Det behövs ju både domare och banbyggare och är man då inte garanterad att få många starter kan det ju bli svårt att få ihop kostnaderna för tävlingen/träningen. Där hade det ju varit jättebra om mindre "körtäta" områden kunde få någon sorts garanti att man åtminstone inte behövde gå back på arrangemanget om man har rimliga kostnader. Det kanske skulle kunna få fler klubbar att ha några små tävlingar på våren, både för att få vidare de som har mål att tävla på högre nivå men också bygga upp ett intresse hos dem som tycker att det är roligt att köra sin häst men inte har haft tanken på att tävla men som kanske kan upptäcka att det inte är så dumt ändå..

Tittar man på startlistorna på 3-dagarstävlingarna så ser man ju att det är ungefär samma kuskar från plats till plats, år från år - alltså, det kommer inte upp så många nya namn. Det är ju värdelöst för sporten så ju fler man kan inspirera att börja tävla desto bättre. Jag tror ju att de lätta klasserna är bra för de mindre tävlingsinriktade kuskarna, att de tävlingarna är stimulerande för dem i mycket högre grad än för oss redan inbitna. Men, skall det bli någon fart måste det finnas fler tävlingar, på alla nivåer och varje ny kusk som är beredd att satsa på att tävla är guld värd. Ur mitt perspektiv är det inte hela världen att behöva köra två godkända träningstävlingar för att kvala till nationell nivå.

Jo jag håller egentligen med dig. Som det har varit här så finns det ca 3 tävlingar med maraton per år i hela norrland! då går en hel säsong åt till att kvala innan man får köra på "riktigt". Om man dessutom som i mitt fall kört en säsong (2009) med de "gamla" reglerna dvs kompletta lokala tävlingar med tidtagning i hindren med bra resultat (min ponny behövde inte några "träningstävlingar", vi vann vårt första maraton) så känns det surt att behöva "börja om" och köra enligt de här nya reglerna i år eftersom jag pga sjukdom mm inte tävlade något under 2010.

Men du har helt rätt, om det var enkelt och billigt att arrangera några lokal LA under våren så skulle det här inte vara ett problem. Det tråkiga är om man måste använda i princip hela säsongen till att kvala.

Just nu finns det en (inaktiv) banbyggare i hela norrland och det i kombination med att en veterinär ska titta på hela dagen medan vi kör snitslad bana i lugnt tempo, det gör att man drar sig för att arrangera pga de höga kostnaderna... :(

Mom 506 Kusk och groom
På ekipage med kusk som är minst 18 år ska groom vara minst 14 år. På ekipage med kusk under 18 år ska groom vara minst 18 år.
Ålder på kusk och groom gäller med början från det år han/hon fyller år.

Men finns det inte längre någon miniålder för kusk? Och vilka åldrar gäller för ungdomsklass? Jag har några ungdomar här som vill tävla, hur vet jag vilken klass de ska starta?

Nej jag tror det är så många som reagerar på att kval finns upp till svårare tävling utan det som de flesta reagerar på är att de tar bort tävlingsmomentet från lätt klass och gör konstiga regler som bara gäller lätt klass. Det finns ju faktiskt de kuskar som bara vill tävla i lätt klass också men eftersom lätt klass är omgjord till utbildning så är det ju inte så kul längre. Lätt klass ska ju vara lätt klass i tävling. Annars får man väl ha klubbtävling eller clear round tävlingar eller pay & drive. Så funkar det ju för de andra grenarna i Ridsportsförbundet.

Men det är ju ett problem som du skriver att det är alldelse för få tävlingar och KK borde underlätta för arrangörerna inte göra det svårare. Som jag ser så gör deras förbud av gallopp i hindren att fler funktionärer med klockor behövs som räknar de där 5 sek perioderna. Och att hitta funktionärer är inte lätt......

Men finns det inte längre någon miniålder för kusk? Och vilka åldrar gäller för ungdomsklass? Jag har några ungdomar här som vill tävla, hur vet jag vilken klass de ska starta?
Bilaga 13. Körtävling Ungdomsklass Ponny
1. Barnklass för 8‐12 åringar, (inga dispenser) groom och medhjälpare minst 18 år. Målsman ansvarar för tävlande ekipage.
2. Ekipaget: Enbet, A och B ponny, enaxlad vagn.
3. Status på tävlingen: Lokal lätt B, kan kombineras med alla övriga körtävlingar. Ekipage får endast starta två gånger på en dag/meeting.
4. Arrangör som arrangerar lokal klass måste även arrangera ungdomsklass.
5. Hjälm och säkerhetsväst obligatoriskt.

mm. mm

..som är konstigt (som om det var nytt)

Det står under SM-regler:
9.2 Klass I Young driver Häst
Häst/kallblod över 148 cm, öppen för kuskar 19– 21 år.
Klass II Young driver ponny
Ponny/kallblod under 148 cm, öppen för kuskar 19 – 21 år.
Klass III Junior Häst
Häst/kallblod över 148 cm, öppen för kuskar 15-18 år
Klass IV Junior ponny
Ponny/Kallblod under 148 cm, öppen för kuskar 12 -18 år

Då måste det finnas en möjlighet att vara junior och inte köra "ungdomsklass"

I TR V 2010
Mom 506
5. "P" kusk får tävla i enbet från början av det år han fyller 12 år, par 15 år och 4-spann 18 år.
"H" kusk enbet minst 15 år och par & fyrspann från minst 18 år.

Det stämmer med SM-reglerna så det måste ha fallit bort på väg någonstans

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju tom så att lätt klass ska vara introducerande och MSV ska vara utbildande - tävling ska det ju inte vara förän i ELIT :D

Sneglar vi på ridningen så är ju i tex dressyr LC och LB "blåbärsklasser" medan i LA får man börja tävla i egentlig bemärkelse med sidvärtsrörelser m.m.

I hoppningen är det ju bara bedömning A i LD... så även där man tillåten att faktiskt tävla i lättklass.

Det är ju många på ridsidan som då tycker att lättklasstävlingarna ställer rimliga krav på ekipagets träningsinsatser och är jättenöjda med att tävla på den nivån och inte alls vill börja tävla ELIT :grin:

Det är ju trots allt enklare att anordna lokaltävlingar utan krav på überdomare m.m. så även för klubbarna är det bra med en fungerande tävlingsverksamhet i lättklass.

Det jag skulle vilja se inom körningen är ju minst en "blåbärsklass" och minst en tävlingsklass i lokal, de med unghäst eller som är 110% nybörjare kan då börja i blåbärklassen medan de som vet vad som är fram och bak på en häst kan tävla utan att behöva göra en regelrätt SM-satsning.

Genom att då kunna anordna enkla och roliga lättklasstävlingar så kan vi locka nya kuskar som kanske rentav stannar i flera säsonger.
Detta leder till ökad bredd vilket i förlängningen ger en ökad spets eftersom en viss procent av de som tävlar i lokaltävlingar kommer att vilja satsa mer.

Men att försöka skrämma bort folk från lättklass kommer bara att på sikt att utarma körningen, med minskad bredd och minskad nyrekrytering så försvinner även landslaget på sikt - man måste ha en stabil grund för sporten att stå på för annars blir det ingen körning i framtiden.

Vill även passa på med en annan jämförelse...

Inte tusan har man satt ribban inom hoppning att det ska komma outbildade ryttare på halvt inridna hästar och därför kan man inte tillåta galopp och banan ska ridas på idealtid med lika placering för alla som inte river :confused:

Med en funktionskontroll innan där man kollar att ryttaren har dragit åt sadelgjorden och har rätt längd på stigläder :D

Nä, då tycker jag att det är bättre att klubbarna ser till anordna träningstävlingar där man kan ha den inriktningen och låter bli att utarma lokaltävlingar tills dom är så urvattnade att ingen längre vill ställa upp i dom.

I tex fälttävlan har man ju ett särskilt kort för att få rida i terrängdelen, det skulle inte alls vara ett dugg konstigt att ha ett liknande system för att få köra tex maraton där man får ett godkännande på att man vet hur man tar sig igenom ett hinder på ett schysst sätt.

Och i ärlighetens namn så är det egentligen bara maraton och i viss mån precision som är sport i egentlig mening, dressyren är ungefär lika mycket sport som isdans är sport.

Kanske det rentav är dags att skilja körningens grenar åt ?

Låta de som vill ägna sig åt sport få göra så och låta de som vill bevara traditioner och åka omkring i 1800-talsvagnar med skojiga hattar kan då få göra det utan att behöva bli störda av otäcka maratonvagnar och utan att behöva köra fort öht.

Ursprungligen postat av grelots
Mom 506 Kusk och groom
........
Om det är FEI regler som gäller:
http://www.fei.org/disciplines/driving/rules
913.1 Minimum Age of Drivers and Grooms
Class:: Driver, Minimum Age
Horses Four- in- Hand, Tandem::18 years
Horse Pairs ::16 years
Horse Single::16 years
All Pony Classes::14 years
913.1.2 Drivers under the age of 18 years must be accompanied by a groom(s) of 18 years and older.
913.1.3 Drivers over the age of 18 must be accompanied by a groom(s) of 14 years and over.
913.1.4 Age is determined from the beginning of the calendar year in which the Driver and grooms reach the designated age.
913.1.5 Failure to comply with any part of this Article entails Disqualification of the Competitor.
Detta gäller internationella tävlingar ;) som Party skriver, måste man även kunna uppmuntra nybörjare ungdomar .... det är väl det som det nya TR ska göra?? :bow:

De där reglerna kan ju INTE gälla för i så fall skulle 13-åringar inte få tävla ALLS, varken ungdomsklass eller vanlig klass. Och det går inte heller ihop med SM-reglerna där juniorklassen är från 12 år.

Nej, precis! Det är om groomen de har lånat, även om det gäller internationella tävlingar egentligen.
Det är väl tabellen från 2010 som "fall bort" som måste gäller och på något vis sättas tillbaka. (Finns det "errata" för TR :angel: )

Cupen kommer att fungera på ung samma sätt som lagserien men med den stora skillnaden att man inte begränsar laget till att bara tävla i LB. Vi blandar helt enkelt ekipage (med vissa kriterier såklart) Ekipage i de högre klasserna går in som mentorer för de nya och oerfarna.
Vågar inte skriva så mycket mer då inget är helt klart än. Håll utkik i början av februari =)

Jag håller med dig om att det behövs fler tävlingar. Och fler körklubbar med fasta hemmabanor. (Som förhoppningsvis skulle kunna användas till tävlingar också!)

Jag vet inte hur det är ställt med ekonomin i SvRF, men om det delades ut någon form av bidrag till klubbar som vill börja satsa mer på körning så skulle det väl kanske börja röra på sig? Det kostar ju att anlägga en maratonbana, och utebanor för dressyr och precision om det inte redan finns. Sen ska det finnas kunnigt körfolk inom klubben som kan ansvara för det.

Ett av de största problemen verkar ju vara den stora bristen på anläggningar för körtävlingar, som medför att satsande kuskar måste ha extremt mycket pengar för att kunna köra från norr till söder över hela säsongen. Jag har 2 timmars resväg till närmaste klubbar som arrangerar körtävlingar (Rimbo och Sala) och då bor jag ändå ganska så "mitt i" Sverige! (Uppsala län.) Fy tusan för att bo i Norrland, som exempel. :crazy: ;)

Som jag skrev tidigare så skulle jag gärna dra igång en körklubb i mina trakter om jag bara visste hur man hittar mark och pengar till det. Bidrag eller stipendium hade inte suttit fel.

Ska man se till anläggningar så har vi ca 12 mil till närmaste riktiga köranläggningen som är i drift, finns 2 klubbar i stan som har maratonbana anlagd men just nu är deras körsektioner lite "nere", packar knappast ihop hästar o vagnar o åker dit en snabbis..
Tränar gör vi på en av norrlands största RIDanläggningar, jag är även grenledare där. 2 stora fina ridhus finns och utomhus finns en framridningsbana, två mindre ridbanor och en stor och fin hoppbana. Men vi kan inte arrangera utomhus körtävling då framridningsbanan är knapp 10 meter för kort o på hoppbanan som är stor nog har dom anlagt en bank o i mitten sitter en fast monterad sprinkler :confused: så vi kan "endast" arrangera inomhustävlingar.. att ansöka om dispens är knappast lönt, skit-trist!
Fast har vi tur ska ev banken bort inom en snar framtid.

Näh fler anläggningar för tävlingar skulle behövas, ska försöka bearbeta vår klubb men det är tungt när det är mer en RID-klubb än något annat..

Om dom nu tror att vi lättklass kuskar kör så illa och välter till höger och vänster så borde det väl var krav på hjälm och säkerhetsväst i alla grenarna eller....vi kör ju trots allt mellantrav i dressyren!

Finns det 2 maratonbanor i Umeå?

Men kan man inte klämma in en dressyrplan på framridningsbanan? Ingen lär väl varken kontrollmäta eller märka något... Jag läste att tom dressyrbanan på handikapp-VM var 3 meter fel och där kan det ju bli mera katastrof för det var ju blinda med på tävlingen. Men 70 eller 80 m i vanlig körklass lär väl knappast göra nån skillnad? (Men det är väl inte i sportens anda att tänka så förstås :grin: )

I lycksele 2009 kapade de banan till 60 m och tog bort en serpentin så där gick det tydligen att få dispens.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar