Sv: Tr v 2011

Jag själv föredrar i de flesta fall ett rakt tunt bett utan hävstång, men ibland får man lov att rätta sig efter hästen - för du har helt rätt i att hästar är individer som alla har olika munnar.

Men jag tycker att ett stångbett aldrig ska användas som "nödbroms", kan en fullt frisk människa inte hålla in en häst med ett vanligt bett så är det tveksamt om denna häst öht är lämplig att ha framför vagn.

Sen att en stång kan ha andra fördelar då den fungerar annorlunda än ett "vanligt" bett är något helt annat, så man måste ju titta på varför man har stång och inte slentrianmässigt sätta dit en sådan "bara för att" lika lite som att alltid stoppa in ett tjockt tränsbett.

Det var lite det här jag ville åt. Det beror ju inte på vilket bett man har utan hur man kör på det.

Jag blir lite trött på att man likställer bettsorten med hur man kör som kusk. Det är ju i praktiken två (ev. tre) helt olika diskussioner vilket oftast blandas ihop till en enda.

1. Hur kör kusken
2. Vilket sort bett passar hästen bäst
3. Passar hästen, kusken och bettet ihop?

Vart i TR för de ridna grenarna tar man hänsyn till detta?

Punkt tre år ju också en viktig faktor. Två olika kuskar men med samma häst kan behöva olika bett. Inte för att den ena kusken är sämre eller bättre än den andra utan för att de tre ska passa ihop med varandra.

Däremot vet jag inte riktigt vad du menar med ett "vanligt bett". Men, jag vill ändå förtydliga att en häst som springer ifrån ett bett (i vissa fall skenar) oavsett sort för att det är obekvämt så kan man ju inte skylla på kusken.
När man sedan sätter på ett bett hästen trivs med och den går att arbeta på ett bra och fint sätt så beror det ju inte på att den var olydig förut och att man har en nödbroms på nu, eller att kusken inte är bra nog. Det betyder ju bara att bettet och hästen går ihop med varandra.

Senast ändrad:

Fast när man uttrycker sig så här så kan jag inte annat än tro att kunskapen om varför vissa använder stångbett är rejält bristfällig. Du får rätta mig om jag har förstått dig helt fel.

Jag har haft två hästar som du, där annat än tvådelat inte gav hästarna något men alls. Den hästen jag har nu är helt annorlunda byggd i munnen trots samma ras och även utan något som helst stöd i bettet från min sida så är det fruktansvärt obehagligt för honom med tvådelat eller tredelat.

Dessutom anser jag med den kunskap jag har, att ett rakt bett, med eller utan hävstångseffekt, är betydligt mildare för de flesta hästar.
Jag tycker vi tacksamt nog gått ifrån standardiseringen av hästmunnar i just körningen men man är hopplöst fast i riden dressyr och i hoppningen där man i lägre klasser måste man ha två- eller tredelat bett, utan någon hänsyn till individens munbyggnad och hästens egna vilja.

Jag personligen anser att det är både förlegat och omodernt att tänka så.

Oavsett bett ska man "dressyrträna bort eventuella problem hos hästen" och där tycker jag formen för hur vi tävlar i körningen egentligen är himla perfekt. Dvs, problem som du eventuellt har hos hästen lär ju visa sig i någon gren eftersom de är olika i utförande och kräver helt olika sätt att köra, vilket faktiskt är "lättare" att kamouflera när man bara rider i en gren annars.
Nja.

I hoppningen skiljer man inte på vilken klass som rids, de bett som är tillåtna är tillåtna. På häst är alla bett tillåtna, på ponny är det ett urval av bett som är tillåtna, men helt klart är att även ponnyryttare får rida på både oledade bett och stångbett. På ungponnyer finns ytterligare begränsningar, de får inte gå på stångbett men de får gå på oledade bett.

I dressyr ska hästen alltid ha ett ledat bett i munnen, oavsett klass. Även i medelsvåra klasser och uppåt då kandar blir aktuellt, bridongen ska vara ledad, stången ska inte vara det.

Sen är det ju inte bara kuskar som sysslar med flera grenar, ryttarna har ju fälttävlan! ;)
/Lady_S

Sen är det ju inte bara kuskar som sysslar med flera grenar, ryttarna har ju fälttävlan!
/Lady_S
Precis! en kombinerad körtävling är körnings "fälttävlan"

När det gäller bett ...
Efwa:Jag blir lite trött på att man likställer bettsorten med hur man kör som kusk. Det är ju i praktiken två (ev. tre) helt olika diskussioner vilket oftast blandas ihop till en enda.

1. Hur kör kusken
2. Vilket sort bett passar hästen bäst
3. Passar hästen, kusken och bettet ihop?
Jag hade två ponnier som jag körde i enbett med delad tränsbett men, när jag satte dem i par (och körde för Anders Eriksson), fick jag veta att de behövde stångbett så att jag kunde vara mer avslappnad. Jag hade inte tillräcklig styrka att köra, utan blev stel i överkroppen. Med stångbett kunde jag återgå till mjuk tömfattning. Punkter 1 och 3 ovan? Hästarna brydde sig inte vilket bett det var...

*kl*

Om ni fick förfrågan om att sitta med i Körkommittén, hur skulle ni svara på det och varför?

Det som kan göras är att skriva motion om att KK ska väljas i demokratisk ordning på årsmöte och att deras arbete regleras i skrift där deras befogenheter och skyldigheter är nogrannt reglerade.

Som det är nu så är det ju rena rama vilda västern... och TR kan man liksom frångå bara det är i sportens anda :grin:

Det dom inte verkar ha tänkt på är att alla beslut som grundar sig på regelverket i TR ska tålas att manglas i tex RIN och Länsrätt, TR är lika viktig som all annan lagtext och då fungerar det inte att hänvisa till nått luddigt om "sportens anda" - står det inte ordagrannt i TR så är det borta med vinden...

Hur ska man kunna motivera viten och avstängningar med att det är "i sportens anda" ???

Jag skulle kunna tänka mig att föra lättklasskuskarnas talan i Körkommittén, ja. (Utan att veta vad det innebär rent fysiskt - hur många möten är det per år, hur långt måste man åka, hur många timmars jobb i månaden är det, blir man ens tagen på allvar eller är det bara "de gamla rävarna" som räknas...?)

Risk föreligger väl att jag skulle gå upp i limningen och bli alldeles vansinnig om mina åsikter inte räknades för att jag inte har tävlat i Elitklass, eller har A-tränarlicens, eller är domare. Men efter alla år som föreningsaktiv och efter alla styrelser som jag har suttit i så tror jag mig ha tillräckligt härdad panna för att tåla att stångas även i körsportsfrågor. Man får inte alltid som man vill i en styrelse eller kommittée, nej, men jag är rätt bra på att ställa frågor som får folk att fundera ett varv extra. ;)

Tja, då finns ju alltid förutsättningen att någon är skeptisk på mötena istället för att alla jamsar med en handfull gammla getter utan att säga emot :D

Det ingår liksom lite grann i att kritisera någon - att man är beredd att gå in och göra ett bättre försök själv...

*kl*
Sitter o gör proppen till vår tävling o tänkte kolla upp nå grejer ang tempon osv och upptäcker då att jag inte kan hitta bilaga 7 (eller någon annan bilaga för den delen). Någon som sett till dom? Blanketter hittar jag men inte bilagorna :confused:

Upptäckte det nu, Tack!. Mycket skumt för när jag skrev ut TR V för någon vecka sedan fanns dom inte där... ja ja nu har jag hittat igen dom iaf :D

Sitter o studerar TR o kom till en fundering hur tolkar man detta?
TRV
Mom 510 Hästar
1. .....
Häst/hästar får starta max 3 ggr per dag, på en fullständig endagars och på tävlingar som arrangeras med enskilda discipliner.
När ekipaget tävlar en fullständig 2 eller 3 dagars eller en kombinerad tävling får häst/hästarna endast starta en gång per disciplin d v s max 2 ggr per dag.
Häst/hästar får endast starta ett maraton per dag.

Det är ffa de feta bitarna jag tänker på. För visst är det skilland mellan häst/hästar och ekipage eller är det någon annan typ av tolkning. Så mina kära kuskar vad säger ni :idea:

Ja vet att du Anna_ fått ett "luddigt" svar från MÅ

När det står häst så är det ju bara hästen och ekipage menas häst(ar) + kusk. Så tex om det är en tävling i dressyr så kan en häst få starta 3 gånger på en dag. Tex men olika kuskar eller i olika spann eller på olika platser i ett spann. Eller kan det ju vara så att samma kusk med häst vill starta olika dressyrprogram. På hopptävling är det tex max satt till 2 starter per häst och dag.

Hittade information om nya TR V på ridsportsförbundet: http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Nyheter/2011/02/InfofranSvRFangaendeTRVKorning/

Det var ju intressant att lättklass starter har ökat under 2010 pga av nya TR bestämmelser :):)

Och att det hade varit ett problem att klubbarna har för stora dressyrplaner:confused: Trodde att problemet var tvärtom att ridföreningarna inte kan ordna kördressyr. Vår ridförening har 40x60 m eftersom ridekipage behöver det.

Och sen visste inte jag att det är förbjudet att sko sina hästar på tävlingsplatsen. Det ser man ju rätt ofta. Men det var ju kul att veta :)

Jag är skeptisk...

Har dessa människor någon utförd statistiskt väl underbyggd enkät som visar hur stor del av kuskarna som är nöjda med nya TR eller :confused:

Jag är själv ytterst missnöjd men har ju inte blivit tillfrågad, så risken är ju att man endast har tillfrågat närmast sörjande eller ja-sägare i bekantskapskretsen och därför saknas en samlad bild av vad hela körsverige egenligen tycker.

Ska man presentera detta med att alla är nöjda med TR så får dom ju för tusan lov att visa upp något konkret - hade dom intervjuat låt säga 100 slumpmässigt utvalda körintresserade runt om i riket och kunnat tala om att "63 st var nöjda eller rentav mycket nöjda med TR, 23 st var direkt missnöjda och 14 stycken tyckte att det inte spelar någon roll" så hade dom kunnat komma med detta påstående.

Istället för man fram åsikter som om det vore otvetydiga sanningar :devil: vilket gör att jag efter artikeln bara tycker ännu sämre om nya TR.

Hur många kuskar här inne vill egentligen slippa att köra maraton ?Detta har ju inte varit något som helst problem med tidigare, tvärtom så har alla jag har sett att valt att starta maratonmomentet trots att dom har haft alla möjligheter att dra sig ur även enligt tidigare TR, lika lite som folk har valt att inte köra omkörning på tid efter felfri grundomgång i precisionen trots att man alltid blev tillfrågad om man ville göra så eller ej :D

Personligen tror jag att ökningen i antal starter i lätt klass helt enkelt endast speglar hur otroligt många hästar det finns i samhället nuförtiden snarare än att det skulle vara någon BOOM pga nya TR... kanske snarare så att ökningen hade varit ännu större med ett annat TR :grin:

Nä, propaganda är vad detta är frågan om i länken...

kl

Visst är det fullt möjligt att det är fler som är nöjda med KK och TR osv. Bara för att inte jag hört talas om någon som tycker att det är bra så betyder det ju inte att dessa inte finns.
Men liksom Tacitus skulle jag vilja se någon slags underbyggd statistik på det. Anledningen till det är för att jag har svårt att ta KK på allvar utan detta.
Jag tycker att det är väldigt konstigt att det bara är missnöjda kuskar, tränare osv som "hörs" live, i forum, bloggar, hemsidor, på facebook, i fysisk media och nu senast på Tidningen Ridsports debattsida.

Om det nu är övervägande nöjda, varför "hörs" inte dessa?

Jättekul att fler tävlar!:bump: Det skulle vara intressant att se något som konkret visar på att ökningen har ett samband med TR-ändringarna.

Artikeln i Ridsport förstår jag faktiskt inte hur man kan ta på allvar. Blev full i skratt när jag såg KK:s "bemötande" på förbundets sida.

Sprid era åsikter om detta på facebook.

Så länge vi inte blir tillfrågade om vad vi anser kommer jag motarbeta såna här sjuka skrivelser. Skrivelser som dessutom är undertecknade av folk som inte ens rör sig i lättklasskuskarnas värld, och som helt uppenbarligen är duperade av vissa i TR kommitten.

"TR i sin nya version är ett resultat av en mycket kompetent och engagerad TR-nämnd i vilken både domare, aktiva och arrangörer är representerade"

Ha...aktiva inom vilken nivå?? MÅ representerar alla tre kategorierna :devil:

apropå att fler tävlar. Så sa de bara att fler tävlar NU än de gjorde under 90 talet....det är 11 år sedan.
Kan det bero på att såna som jag och andra jag känner, samt många här inne hjälper till att köra in, ordna träningar, tömkörningskurser, svarar på inlägg av nybörjare här inte minst!? Bukefalos som Körkommitten vägrar erkänna..

Ja i mitt distrikt har vi gått från 1 licensierad kusk 2008 till >10 i år men det är snarare trots nya TR än på grund av det...

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar