Sv: Tr v 2011
Det var lite det här jag ville åt. Det beror ju inte på vilket bett man har utan hur man kör på det.
Jag blir lite trött på att man likställer bettsorten med hur man kör som kusk. Det är ju i praktiken två (ev. tre) helt olika diskussioner vilket oftast blandas ihop till en enda.
1. Hur kör kusken
2. Vilket sort bett passar hästen bäst
3. Passar hästen, kusken och bettet ihop?
Vart i TR för de ridna grenarna tar man hänsyn till detta?
Punkt tre år ju också en viktig faktor. Två olika kuskar men med samma häst kan behöva olika bett. Inte för att den ena kusken är sämre eller bättre än den andra utan för att de tre ska passa ihop med varandra.
Däremot vet jag inte riktigt vad du menar med ett "vanligt bett". Men, jag vill ändå förtydliga att en häst som springer ifrån ett bett (i vissa fall skenar) oavsett sort för att det är obekvämt så kan man ju inte skylla på kusken.
När man sedan sätter på ett bett hästen trivs med och den går att arbeta på ett bra och fint sätt så beror det ju inte på att den var olydig förut och att man har en nödbroms på nu, eller att kusken inte är bra nog. Det betyder ju bara att bettet och hästen går ihop med varandra.
Jag själv föredrar i de flesta fall ett rakt tunt bett utan hävstång, men ibland får man lov att rätta sig efter hästen - för du har helt rätt i att hästar är individer som alla har olika munnar.
Men jag tycker att ett stångbett aldrig ska användas som "nödbroms", kan en fullt frisk människa inte hålla in en häst med ett vanligt bett så är det tveksamt om denna häst öht är lämplig att ha framför vagn.
Sen att en stång kan ha andra fördelar då den fungerar annorlunda än ett "vanligt" bett är något helt annat, så man måste ju titta på varför man har stång och inte slentrianmässigt sätta dit en sådan "bara för att" lika lite som att alltid stoppa in ett tjockt tränsbett.
Det var lite det här jag ville åt. Det beror ju inte på vilket bett man har utan hur man kör på det.
Jag blir lite trött på att man likställer bettsorten med hur man kör som kusk. Det är ju i praktiken två (ev. tre) helt olika diskussioner vilket oftast blandas ihop till en enda.
1. Hur kör kusken
2. Vilket sort bett passar hästen bäst
3. Passar hästen, kusken och bettet ihop?
Vart i TR för de ridna grenarna tar man hänsyn till detta?
Punkt tre år ju också en viktig faktor. Två olika kuskar men med samma häst kan behöva olika bett. Inte för att den ena kusken är sämre eller bättre än den andra utan för att de tre ska passa ihop med varandra.
Däremot vet jag inte riktigt vad du menar med ett "vanligt bett". Men, jag vill ändå förtydliga att en häst som springer ifrån ett bett (i vissa fall skenar) oavsett sort för att det är obekvämt så kan man ju inte skylla på kusken.
När man sedan sätter på ett bett hästen trivs med och den går att arbeta på ett bra och fint sätt så beror det ju inte på att den var olydig förut och att man har en nödbroms på nu, eller att kusken inte är bra nog. Det betyder ju bara att bettet och hästen går ihop med varandra.
Senast ändrad: