Sv: Tr v 2011

ANNA, har era förslag lagts ut på facebook/buke?

Vi kunde skriva under allihop så kan du ta med dig den dit?
Lägg ut på den där sidan man kan rösta på, vad heter den??? Vi hinner om vi sprider den till alla vi känner!

/jenny

Nja, det är bara ett arbetsdokument som jag inte visat upp annat än till de jag har kontakt med. Men förslagen börjar vara väl förankrade i zon norr som jag representerar :)

Om nån mer är nyfiken på de förslag som jag samlat ihop och tänker ta med mig till konferensen och körkommitten så kan ni skicka ett PM och presentera er ;)

Det viktigaste förslaget zon norr har, elnilgt mig, är att körkommitten ska röstas fram demokratiskt. Det är en förutsättning för att svågerpolitik och egna intressen inte hamnar i fokus. Förslagsvis på 2 år.

Jag vet inte ens hur många som ingår, vilka positioner eller hur man hamnar där går till? Jag har iallafall inte fått frågan :) Det är oerhört stängt, det vet jag.

Jag minns en sak från förra konferensen..efteråt stod en grupp bestående av TR gruppen, och nån till. Jag gick fram och faktiskt, med gråten i halsen, sa att jag inte vill tävla längre med de nya tråkiga reglerna, att de förlorade en kusk, och att jag hade flera kuskar på gång i Kalmar som kände likadant. Allt de tränat på i maratonmomenten skulle tas bort från dem..mm mm.
Jag tystades snabbt ner av MÅ, de vände ryggarna mot mig och fortsatte prata. Det är det jag vill ska undvikas i framtiden!

Apropå skåne, så ska ett stort gäng åka från skåne. Kolla med Pia Petersson förlagsvis! Skånska Körsällskapet.

Öppenhet är en annan viktig fråga för mig... men om jag får igenom mina förslag återstår att se.

Vilka som är med i körkommitten står på SvRFs hemsida http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Korkommitten/

Det är zonledarna och några till (ordf, vice ordf, ekonomiansvarig/sekreterare). Ordföranden utses av SvRFs tävlingssektion och denne utser sedan övriga i kommitten. Mycket demokratiskt... :grin: Hur jag har hamnat i kommitten är en gåta, men jag fick frågan av ordföranden och jag kan i alla fall garantera att jag inte är svåger till någon ;)

Vilka som ingår i TR-gruppen är lite mera hemligt... Men det går att hitta om man lusläser gamla protokoll, som också finns på hemsidan.

För TR 2011 så hittar jag det här

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_13001/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

TR gruppen. KK godkänner den nya sammansättningen av TR gruppen som består av Marie Ågren (sammankallande) Maria Henriksson, Gertie Viebke och Tobias Mattsson.

Och om TR 2010 står det så här

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_8226/ImageVaultHandler.aspx

TR 2010 bygger på de synpunkter som framkom på det öppna körmöte i Täby november 2008, det är utifrån de slutsatserna, körkommitténs strategidokument och förbundets tävlingssektions riktlinjer. Vi har byggt upp ett TR som ska passa både bredd och elit, det viktigaste målet för alla oss körintresserade är att vi blir flera aktiva.
TR-kommittén har haft följande medlemmar: Gun Hagring, Dan Henriksson, Gertie Viebke, Marie Ågren samt adjungerad från SvRF Tobias Mattsson.. Förslaget under processen granskats av Pia Pettersson som lämnat värdefulla förslag till förbättringar. Vi har arbetat för att hitta ett bra reglemente som fokuserar på öppenhet för nya kuskar med ett högt säkerhetsfokus och i elit klasserna så långt det är möjligt anpassat vårt svenska TR till FEI.

Och om TR 2010 står det så här

""
TR 2010 bygger på de synpunkter som framkom på det öppna körmöte i Täby november 2008, det är utifrån de slutsatserna, körkommitténs strategidokument och förbundets tävlingssektions riktlinjer. Vi har byggt upp ett TR som ska passa både bredd och elit, det viktigaste målet för alla oss körintresserade är att vi blir flera aktiva.""

Detta är den allra största lögnen. Jag var där och det var absolut inte så det presenterades då.

Det viktigaste förslaget zon norr har, elnilgt mig, är att körkommitten ska röstas fram demokratiskt. Det är en förutsättning för att svågerpolitik och egna intressen inte hamnar i fokus. Förslagsvis på 2 år.

*trycker på "gilla-knappen"*;)

Jag minns en sak från förra konferensen..efteråt stod en grupp bestående av TR gruppen, och nån till. Jag gick fram och faktiskt, med gråten i halsen, sa att jag inte vill tävla längre med de nya tråkiga reglerna, att de förlorade en kusk, och att jag hade flera kuskar på gång i Kalmar som kände likadant. Allt de tränat på i maratonmomenten skulle tas bort från dem..mm mm.
Jag tystades snabbt ner av MÅ, de vände ryggarna mot mig och fortsatte prata. Det är det jag vill ska undvikas i framtiden!

Fy, faaaan!:mad: Är inte det minsta förvånad tyvärr :crazy: men hur man än ser på det så är det ändå "officiella" representanter för körsporten! Uppdraget i körkommitén har fullständigt stigit dem åt huvudet!:devil:

Det passar väl bra så här med alla revolutioner runt om i världen att kräva demokrati även i körsverige.

Jag skulle förutom direkt demokrati genom öppna val och en ökad öppenhet och transparans gentemot kuskar och arrangörer väldigt gärna vilja se stadgar för körkommiten.

Stadgar där det klart och tydligt framgår vilka befattningar/poster som ska ingå i körkommiten och hur dessa ska väljas in i sann demokratisk anda.
Även att det framgår med all önskvärd tydlighet vilka mandat kommitén har hur formella beslut ska fattas.

En demokrati behöver en konstitution som försvarar denna mänskliga rättighet ;)

kl

Visst är det fullt möjligt att det är fler som är nöjda med KK och TR osv. Bara för att inte jag hört talas om någon som tycker att det är bra så betyder det ju inte att dessa inte finns.
Men liksom Tacitus skulle jag vilja se någon slags underbyggd statistik på det. Anledningen till det är för att jag har svårt att ta KK på allvar utan detta.
Jag tycker att det är väldigt konstigt att det bara är missnöjda kuskar, tränare osv som "hörs" live, i forum, bloggar, hemsidor, på facebook, i fysisk media och nu senast på Tidningen Ridsports debattsida.

Om det nu är övervägande nöjda, varför "hörs" inte dessa?

Att nöjda kusker inte hörs är inget konstigt.
Är man nöjd har man inget behov av att ventilera sig. Vi som dagligen jobbar med 'kunder' har alltid detta i bakhuvudet. En tyst kund är helt enkelt en nöjd kund.

;)

Ja, men man kan oxå se det såhär. OM körkommitten personligen frågat sina kompisar om de är nöjda, är de säkert de, eftersom det är helt omöjligt att föra fram en negativ röst till kk. Jag vet. Jag är däremot inte kompis med någon i kk, även om flera av dem är på min facebooksida, och därför inte tillfrågad :)

Vi var ett gäng förra konferensen som ifrågasatte många delar i tr...och det blir en rätt hög procent av licensierade kuskar eftersom vi är så få. Detta tas inte hänsyn till...

Ja, men man kan oxå se det såhär. OM körkommitten personligen frågat sina kompisar om de är nöjda, är de säkert de, eftersom det är helt omöjligt att föra fram en negativ röst till kk. Jag vet. Jag är däremot inte kompis med någon i kk, även om flera av dem är på min facebooksida, och därför inte tillfrågad :)

Vi var ett gäng förra konferensen som ifrågasatte många delar i tr...och det blir en rätt hög procent av licensierade kuskar eftersom vi är så få. Detta tas inte hänsyn till...

Jag var också där förra året men kan inte minnas att det blev någon större/högre diskussion om detta. Kändes som att det dog ut.
:confused:

Jag har däremot en reflektion ang. det där med att Lätt-klasser är introduktion och MSV-klasser är 'utbildning' (enligt TÄVLINGS-reglemente).
Borde inte TR endast stå för regelverk kring riktiga TÄVLINGAR ? I så fall borde körningens TR endast innehålla regelverk kring Svårklass eller ?

Superbra för oss arrangörer isf.. OM vi arrangerar Lätt-klasser och/eller MSV-klasser så bör vi i rättvisans namn inte heller behöva betala varesig domare, banbyggare, veterinärer mm då det vi arrangerar endast räknas som utbildning.
Vidare bör vi också kunna söka om utbildningsbidrag för de antalet deltagare som då kommer på våra 'utbildningar'.
Deltagande kuskar behöver ej heller behöva grönt kort, kusklicens eller hästlicens då det är en utbildning vi pratar om.
Summa kardemumma är att det blir billigare både för arrangör och deltagare.
Lätt och MSV skall ju inte räknas som tävling längre och borde då inte heller ingå i TR överhuvudtaget.
Sen kan vi poppa up som guben ur låddan och ställa upp i svårklass och börja tävla på 'riktigt' efter några säsongers 'utbildning'!
:devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

precis...det dog ut. vi satt 3 timmar i grupp o pratade nya tr regler, och sen fanns det ingen möjlighet att diskutera o lyssna på mig o jörn för tr var ju ändå redan klart. take it or leave it. både jag o jörn tog "leave it"...

>Din ide är inte dum...ska spåna vidare på det, kanske kan nämnas under konferensen..

Jag är inne på samma spår som du, vet inte om jag skrivit nåt om det tidigare i tråden... Men det slog mig i alla fall för ett tag sen att om det är utbildning jag åker på så ska jag väl för jösse namn inte behöva betala en veterinär?! :eek:

Det finns inte veterinärbesiktning på någon träning eller kurs inom någon annan disciplin! :mad:

Om jag väljer att låta utbilda mig i körning genom att åka på dessa "gruppträningar", som man väl kan kalla de nuvarande lättklasstävlingarna, så finns det inte stöd någonstans i något TR för att jag ska bekosta domare, markpersonal och veterinär. Anläggningshyra, javisst. Kursavgift till den som är ansvarig om det bedrivs någon aktiv utbildning, javisst - men eftersom det inte gör det på en lättklasstävling med de gällande reglerna så är det ju ungefär detsamma som en pay-and-drive! Med undantag för att man får priser i dressyren och någon form av tröstrosett om man är felfri i övrigt... KK kan kalla det för "förstaplats" bäst de vill, men en gul/blå rosett som man har fått för att man råkade gissa rätt på tiden i precisionen eller för att man lyckades promenera runt en maratonbana är i min värld inte en "seger".

Att nöjda kusker inte hörs är inget konstigt.
Är man nöjd har man inget behov av att ventilera sig. Vi som dagligen jobbar med 'kunder' har alltid detta i bakhuvudet. En tyst kund är helt enkelt en nöjd kund.

;)

Du har en poäng! ;)

Men tyvärr finns det en del kuskar som är kritiska men som inte vågar säga något pga rädsla för efterverkningar. Jag vet även en rätt stor mängd kuskar som helt enkelt inte tycker att det är lönt att protestera eftersom de ändå inte blir hörda.

Ja jag fattar verkligen inte varför det ska vara skillnad i körningen att tävlar man lätta klasser där så tävlar man inte riktigt utan det är utbildning, utbildning är det väl hela tiden för man blir ju aldrig full lärd men det kan väl för den delen heta tävling eller tror dom på fullaste allvar att kuskar som "tävlar" i lätt klass kan få för sig att dom kan något och få storhetsvansinne om det de gör får kallas tävla?? Eller vad? Inom hoppning och dressyr så tävlar man ju i lätta klasser, för att det är kul eller för att "utbilda sig/bli bättre" så man kan gå vidare i klasserna men i vilket fall som helst kallas det ju att tävla. Jag kan verkligen inte förstå vem som lyckats komma med ett så korkat förslag som att lätta klasser inte är tävling, urbota dumt! Kan bara handla om att nedvärdera de som inte tävlar Elit. Och att komma och säga att det är för säkerheten, ja då vill jag se de belägg som säger att folk blir vettigare om de "tror" att de fortfarande utbildar sig än om de tror att de kan tävla. :devil:

Ja, precis, huvudet på spiken. *himlar med ögonen* Fattar inte heller hur en ny benämning av klasserna ska göra dem säkrare, för kör man som en kratta när det heter tävling så lär man köra som en kratta när det heter utbildning också. Och jag skriver absolut under på att ingen kan kalla sig fullärd, hur många elitklasser de än må ha startat.

En reflektion sådär i största allmänhet, från en som har tävlat lätta klasser i många herrans år nu med olika hästar... är jag fortfarande nybörjare? Eftersom jag inte har kunnat avancera av olika anledningar (unghästar, hästbyten, etc.) så deltar jag ju fortfarande i "utbildningsklasserna" på den allra lägsta nivån. Personligen tycker jag att det är kränkande att bli totalt omyndigförklarad av regelverket och fråntagen rätten att köra på tid och galoppera i terrängen "av säkerhetsskäl", trots alla år som jag har kört häst.

Förut hade jag inget emot att starta i lätt klass, eftersom det trots allt var tävling och bästa ekipaget vann även om svårighetsgraden inte var den största, men nu är det ju pinsamt att ha min erfarenhet men ändå inte få köra på riktigt. Pinsamt för KK alltså, som inte har tänkt hela vägen. Det finns ju fler som jag, som har bytt hästar eller haft skadade hästar och därmed fått börja om hela tiden och inte hunnit klassa upp. Nu när ekonomin är körd i botten också så är man ju knappast motiverad att betala tusentals kronor för att åka och lalla runt i skogen en stund och gissa sig fram i precisionen och så vidare. Det är ju bara dressyren som är "på riktigt" i lätt klass och där har man istället höjt kunskapskraven. Jag förstås faktiskt inte mycket av en sånhär regeländring, om jag ska vara ärlig. Det tar verkligen musten ur mig och jag är faktiskt glad att jag bara har 3-åringar att köra i år och därmed inte ska tävla igen färrän tidigast 2012! :devil:

*kl*

Om någon vill arrangera dressyrkörning utomhus på en plan som är mindre än 40x80 så är det möjligt i år! Ta kontakt med mig i så fall.

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar