För mig som är heltidssjukskriven, där minste barnet på 20 månader går på förskolan 06.30 - 16.30 skulle lätt kunna få dåligt samvete om jag inte visste bättre. Att han går på förskolan trots min sjukskrivning beror på att jag är sjukskriven för extremt graviditesillamående, dvs alltid illamående och sover bort vissa dagar som är hemska. Sonen har det mycket bättre på förskolan än hemma hos mig som kräks vid rörelser som kräver större ansträngning.
Att det är stundtals stressigt på förskolan är nog alla föräldrar överrens om, det kräver inte lång tid för att se att det är ofta få förskolefröknar men många barn. Men tyvärr är det inte enda jobbet som är stressigt.
Ett kort exempel från hemtjänsten där jag arbetade sist:
*07.00 -07.15 Rappport
*07.15 - 07.20 Ge A medicin (bor i samma hus därav ingen restid)
*07.20 - 08.00 Morgonbesök hos B (A och B bor grannar, därav ingen restid)
*08.05-08.35 Morgonbesök hos C (som bor på 5 min resväg från A & B)
*08.45-09.15 Morgonbesök hos D (bor på 10 min resväg från C)
*09.25 - 09.40 Fikarast (10 min resväg från D)
*09.40 - 10.40 morgonbesök hos A + dusch
*10.45 - 11.25 Inköp + promenad med C
*11.30 - 12.00 Lunch
Och så vidare håller dagarna på. Skulle något besök ta längre tid, ja då får man "offra" sin egen rast. Fikarasten är på arbetstid så den får man inte ta avdrag för då den är på arbetstid men för missad lunch så har man rätt till att skriva upp. Dvs missad 15 minuter lunch kan antingen ge 15 min lön eller 15 min kortare arbetsdag vid något tillfälle.
Vi arbetar visserligen inte med barn, men med äldre och sjuka som behöver få sin tid, tid de betalar för. Det är många dagar som jag arbetat övertid för att inköpet tog längre tid än planerat, eller att en person ramlat så man får invänta dubbelbemanning då man inte får lyfta upp själv. Lägg då till ifall man dessutom upptäcker att cykeln fått punktering eller att arbetsbilen har lite bensin och behöver tankas (En osynlig regel är att man tankar ifall man ser att det är dåligt med bensin). Och någon tid för toalettbesök finns inte planerat, förhoppningsvis kan man ta det på fikarasten eller på lunchrasten.
MEN trots all stress så älskar jag hemtjänsten . Men ja även mitt yrke är stressigt, vilket vi inte heller får visa.
Att det är stundtals stressigt på förskolan är nog alla föräldrar överrens om, det kräver inte lång tid för att se att det är ofta få förskolefröknar men många barn. Men tyvärr är det inte enda jobbet som är stressigt.
Ett kort exempel från hemtjänsten där jag arbetade sist:
*07.00 -07.15 Rappport
*07.15 - 07.20 Ge A medicin (bor i samma hus därav ingen restid)
*07.20 - 08.00 Morgonbesök hos B (A och B bor grannar, därav ingen restid)
*08.05-08.35 Morgonbesök hos C (som bor på 5 min resväg från A & B)
*08.45-09.15 Morgonbesök hos D (bor på 10 min resväg från C)
*09.25 - 09.40 Fikarast (10 min resväg från D)
*09.40 - 10.40 morgonbesök hos A + dusch
*10.45 - 11.25 Inköp + promenad med C
*11.30 - 12.00 Lunch
Och så vidare håller dagarna på. Skulle något besök ta längre tid, ja då får man "offra" sin egen rast. Fikarasten är på arbetstid så den får man inte ta avdrag för då den är på arbetstid men för missad lunch så har man rätt till att skriva upp. Dvs missad 15 minuter lunch kan antingen ge 15 min lön eller 15 min kortare arbetsdag vid något tillfälle.
Vi arbetar visserligen inte med barn, men med äldre och sjuka som behöver få sin tid, tid de betalar för. Det är många dagar som jag arbetat övertid för att inköpet tog längre tid än planerat, eller att en person ramlat så man får invänta dubbelbemanning då man inte får lyfta upp själv. Lägg då till ifall man dessutom upptäcker att cykeln fått punktering eller att arbetsbilen har lite bensin och behöver tankas (En osynlig regel är att man tankar ifall man ser att det är dåligt med bensin). Och någon tid för toalettbesök finns inte planerat, förhoppningsvis kan man ta det på fikarasten eller på lunchrasten.
MEN trots all stress så älskar jag hemtjänsten . Men ja även mitt yrke är stressigt, vilket vi inte heller får visa.