Sv: Tr v 2011

*kl*
Några lösa funderingar...
Jag undrar om det egentligen är ett så stort problem.
När jag skrev nyss i trådet om vagnsbredd kom jag på att det var precis det som KK ville - alltså att kuskarna inte stannar och tävlar på Lokal Lätt klass år efter år. Det är ganska (tom väldigt) lätt att kvala upp till nästa nivå, eller hur?

I WRAS (huvudinstans i Western ridning) har Norrland fått dispens i vissa avseende pga avstånd som begränsar tillgång till tävlingstillfällen. Om man bor i ett område där det finns lagom med tävlingar inom t.ex. 20 mil kan man kvala upp till önskade nivån ganska snabbt. Där jag bor finns kanske en (max 2) tävling(ar) i år - som inte är fullständiga heller - DÅ dras det ut i tid. Jag tom slutade tävla och sålde mina B-ponnier när jag hade kvalat mig ur närområdet och hade bara långa resor till typ Skåne att se fram emot:cry:

Jag kanske ha läst fel men står det inte att "Arrangören kan välja traditionell precision eller poäng/tidstävling. Poäng/tidstävling får ej användas vid fullständig tävling." Mom 533 så är vi fastbundna till idealtid tävlingar i just precision?

Jag förstår att ni som kör shettis tycker det är kul att kör i galopp i hindren men att välja en snabb väg i trav är också en utmaning. Kanske tom att hålla era krutbollar till trav kan också tas som en utmaning ;)

Det som ni agerar emot är förmodligen att någon skriver att ni inte FÅR använda galopp :D

OK... skjuta ner mig :rofl:

Ja jag tycker att körtävling har många problem, fler problem än vad som tas upp i denna tråd där det gäller de nya TR-ändringarna.
Jag tycker att det skall vara frivilligt att stanna kvar i lätt klass om man nu vill det. Man kanske inte har varken tiden det tar att träna en häst för högre klass eller pengarna det kostar. Varför kan man då inte få vara kvar i lätt klass? Förstår inte hur du kan uttala dig om att det är lätt att kvala upp till högre klass? Många gånger så kräver det ny bil/släp, bättre och fler vagnar, bättre tränad häst/hästar, dyr hästlicens och dyrare kusklicens. Fler dagars tävling ställer också mer krav på att allt runt omkring kan ordna sig som hästskötare som kan ta hand om hemmavarande hästar, barn, hem mm. Men som det är nu så tycker jag inte ens det är tävling i lätt klass och de kallar ju lätt klass för introduktion eller utbildning. Utbildning tycker jag att man sköter på hemma plan och när man kommer till tävling så är det för att man vill tävla och bli jämförd med andra. Man kan ju ändå ta det i sin takt för man är ju inte tvingad tex att galloppera i maraton om man inte är redo för det.

Det du hänvisar till i mom 533 gäller ju högre klass. Vad som gäller för lättA och Lätt b står under 1.4. Jag full förståelse för att du inte kan tyda TR på rätt sätt för det är en hel vetenskap att lära sig att förstå och tyda TR som kan tolkas på flera sätt vilket jag tycker är också ett problem.

Tror absolut inte att det handlar om att man tycker det är kul att köra i gallopp för att man har shettis. Jag tycker det handlar om utbildning för man strävar ju efter att det ska gå fort (för det finns ju kvari högre klasser och FEI) och att lära hästen kunna svänga snabbt i höga hastigheter. Om hästen har gallopp eller trav spelar ju ingen roll egentligen för det är ändå den som får flyt i sin körning tillsmmans med bra vägar som får de snabbaste tiderna. Det som jag absolut inte vill se är någon dragkamp mellan kusk och häst bara för att den råkar gå över i gallopp eller någon kusk som vråldrar i en töm för att få sin häst att svänga.

Ja jag reagerar mot förbudet av den anledningen att jag tycker att kusken skall utbildas i att köra snyggt, mjukt och anpassat till hästen. Det är många hästar/ponny som använder galloppen för att den har lättare för att dra sin vagn i den gångarten och att man då har förbjudit detta är ynkligt. Kolla bara på hopphästar som har en enorm stark gallopp.

Jag förstår huvudtaget inte de inskräkningar som man gör i lätt klass och uppklassning osv. Jag tycker att man ska utnyttja domarens rätt att säga till de kuskar som uppträder ojust mot sina hästar eftersom de är en minoritet. Det gäller så väl lättklass kuskar som kanske pressar sina hästar för mycket i snäva svängar eller svårklass kuskar som använder pisken för mycket. Detta görs utomlands och så fort man misstänker att en häst är skadad eller blöder stoppas ekipaget för undersökning innan man får köra vidare och man får inte ens tillägg på tiden. Här på SM så ser man elit ekipage som piskar sin häst 54 gånger i ett hinder... :devil:
 
Sv: Tr v 2011

:bow:

Jag har hela tiden ifrågasatt hur stort problemet verkligen är med kuskar som kör över sin och/eller hästens förmåga, för jag har inte sett någon. Om idén kommer ifrån SvRF så tycker jag att de har ett mycket större problem i hoppningen, kanske framförallt i ponnyklasserna. Jag höll på att få hjärnblödning sist jag bevistade en heldag med ponnyhoppning, för det var då fasen inga vettiga vägar de red och tempot var tre växlar för högt hos nästan samtliga. :devil: Jag tappade räkningen på hur många som ramlade av på grund av knasiga svängar där hästarna helt enkelt tvärvägrade så att det stod härliga till. Hade jag också gjort...

I körning har jag bara sett två skenande hästar med vagn, det ena var på en brukskörning och det andra var i en precision där alla skulle köra med samma trilla av någon anledning (en rasförenings RIKS) och en häst blev rejält skrämd. Det hade ingenting med kuskens eller hästens kapacitet/kunskap att göra någon utav gångerna. Så HUR stort är egentligen detta "problem" med farligt snabba rundor i precisionen? :grin:
 
Sv: Tr v 2011

Håller med dig fullständigt med dig ang hoppning där det är många ryttare som har väldigt låg nivå på sina kunskaper och gör det mycket svårt för sina hästar och motsvarande har jag väl sett lite inom körning också men jag är helt övertygad om att svaret på det problemet är inte de här TR-ändringarna som genomförs.

Farliga precisionsrundor har jag inte sett i lätt klass och bara för att det går i gallopp behöver inte betyda att det är farligt.
 
Sv: Tr v 2011

Nej, exakt. De enda gångerna som jag själv har tvekat angående galoppen har varit direkt efter regn när precisionen har gått på gräs. Och någon enstaka gång när det har varit extremt torrt och gräset var glest och tuvigt, alltså både halt och snubbligt! Men då kvittar det egentligen vilken gångart man kommer i, för halt är det i alla fall.

Att förbjuda galoppen och förbjuda kuskarna att tävla på riktigt, alltså att införa idealtid istället, lär bara kuskar en enda sak, att köra i ett jämnt tempo i trav. Jag har svårt att se att det kommer till nytta i precisionen i högre klasser, där man måste brassa på för att ha en chans att tävla om placeringar. Som flera redan har nämnt, utbildning ska ske hemma! Jag säger samma sak som förra året; man kan inte komma på en hopptävling utan att ha hoppat förut, så varför ska man kunna komma på en körtävling utan att veta hur det funkar att köra häst?!
 
Sv: Tr v 2011

Blir så jävla ledsen, arg, besviken...hejdå körsport.

Jag kommer aldrig mer att tävla körning nu. Finns det någon härinne som vill köpa/låna en mycket kompetent maxad vacker dressyrshettis med tillhörande roslagsrockard och sele i brunt läder? Finns på Öland. se facebook jenny seijsing för bilder på honom, min älskade Zimba. Kan köra hela ekipaget till er inom 30 mil.

Tack fröken ågren, nu sparar jag 9 dagars semester, pengar och tid.
 
Sv: Tr v 2011

Blir så jävla ledsen, arg, besviken...hejdå körsport.

Jag kommer aldrig mer att tävla körning nu. Finns det någon härinne som vill köpa/låna en mycket kompetent maxad vacker dressyrshettis med tillhörande roslagsrockard och sele i brunt läder?

Det är kanske inte så intressant om du inte redan kvalat över till nationell lätt ;) *ironi*
 
Sv: Tr v 2011

Man kommer ju aldrig runt problemet att några kör illa eller inte utbildar hemma oavsett vilka regler man ändrar på. Det känns som om man försöker komma runt ett problem som alltid kommer att finnas. Var inte det gröna kortet ett försök att få bort tävlingsklåpare? Det finns kvar men ändå måste man ändra TR så att folk inte ska köra på ett visst sätt.

Och när blev det blivit fult att tävla? Varför ska alla bli lika placerade och ha rosetter?
Tävling är precis vad det är, en sammankomst där man för dagen kollar vem som tränat sin häst bäst hemma i jämförelse med andra. Om man inte vill hamna sist eller inte vinner så åker man hem och gör om.

En clearround däremot känner jag har sin plats på tävlingar där hästens eller ryttarens/kuskens erfarenhet kanske behöver, på ett lugnt sätt, byggas på. Detta för att miljön är så annorlunda än hemma. Men, då tävlar man inte......
 
Sv: Tr v 2011

Tankesättet att man inte ska tävla, att alla är lika, har jag stött på i en viss klubb där jag suttit i styrelsen rätt länge. :angel: Några medlemmar uttryckte att det blev för tävlingsinriktat under en period, då jag (och några till) bland annat strävade efter fler priser att tävla om på vårat KM m.m. Det var tydligen fel att ge de tävlingslystna medlemmar mer att kämpa om, mer anledning att delta på våra tävlingar och mer tillbaka för medlemsavgiften. Det kändes väldigt 70-tal för mig, lite mys och kram och alla ska vara lika, ingen ska tro att han eller hon är nåt speciellt. :grin: Det blev nästan lite krig ett tag, när några tyckte som jag och några tyckte precis tvärt emot. (Typiskt föreningssyndrom?)

Jag kan förstå tänket om man har mycket små barn som inte vet vad tävling är, men när det är vuxna människor som tävlar så anser jag att dessa ska få bestämma själva. Annars kan man stanna hemma, delta i clear-rounder eller helt enkelt delta men inte bry sig om resultatet. Låt de som vill tävla göra det, vad är problemet liksom?

Samma med körtävlingar, vill man tävla så förstår jag inte varför man ska behöver kvala i dagisklasser under potentiellt flera säsonger (eftersom det är så få tävlingar) innan man förhoppningsvis har kommit tillräckligt högt för att anses värdig som kusk. (Eller, nej, det anses man ju inte vara förrän man nått elit och tillåts tävla i sin rätta bemärkelse...) Varför inte ha avdelning A för de som vill tävla och avdelning B för de som vill köra en clear-round? Avdelning B är ju inte bara för unghästar längre i ridklasserna, utan för alla som vill tävla mot sig själva under lite enklare former.
 
Sv: Tr v 2011

*kl*
Står det någonstans vad som händer ifall hästen galopperar i maraton? Är det som på travet, att man blir diskad?
 
Sv: Tr v 2011

Det enda jag hittar är:

"4.17 Felaktig gångart på sträcka D och E, per tillfälle 1 straffp"

Så här gäller det att ta gallopp en gång och sedan hålla galloppen ;) ;)

Vidare står det så här:

"Om en eller flera hästar på sträcka D eller under de sista 500 m på sträcka E,
bryter över i en annan gångart än den som angivits, bestraffas den tävlande för fel gångart med 1 straffpoäng vid varje tillfälle om inte gångarten korrigeras inom 5 sekunder. Om den felaktiga gångarten fortsätter tilldelas straffpoäng med 1 poäng för varje påbörjad period om 5 sekunder."

Men de sista 500 m så finns det ju inga hinder....

Tror det är så att det är någon som inte tänkt fullt ut.
 
Sv: Tr v 2011

*kl*
Står det någonstans vad som händer ifall hästen galopperar i maraton? Är det som på travet, att man blir diskad?

Enligt:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_16245/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

så är det 5 sek regeln som gäller

....

I övrigt kan jag hålla med om att det är förhållandevis 'lätt' att kvala upp till Nationell Lätt klass och där kunna fortsätta tävla 'på riktigt'.
MEN .. eftersom Sverige inte direkt översållas av körtävlingar och att det är dyrt att arrangera tävling som inkluderar Nationell klass (det krävs då även att man hyr in ÖD utöver domare och banbyggare = väldigt dyrt ) förstår jag att det är frustrerande för de tävlande att inte få 'tävla på riktigt' utan att behöva åka 50 mil.
Det mest logiska vore att reglerna applicerades på LB-klassen och att LA fick vara en mellanklass innan Nat Lätt. (som det var tidigare ??)


För de som tycker det är tråkigt pga att de vill tävla lagserien så kan jag informera om att vi i mittzonen (Joh.berg, Sala, Uppland, Stockholm mfl) jobbar på en variant av serie som inte begränsas till LB-klassen.
Vi kallar den mentorcupen och den har i princip samma upplägg som lagserien men där klubbarna får sätta ihop lag som består av ekipage från olika nivåer och svårighetsgrader och där syftet är att lyfta fram mentorskapet. (Dvs. erfarna ekipage lotsar mindre erfarna ekipage ut på tävlingsbanorna)
Priset till det vinnande laget kommer SLÅ HÖGT! (hoppas vi :-) ..
Som sagt .. vi är i sluttampen av regelverket kring cupen och alla klubbar är välkomna att anmäla lag. :D
Detta kanske kan vara en idé att ta med sig till andra zoner för de som gillar att tävla i lag men inte är bekväm med regelverket gällande Lokal Lätt ?
 
Sv: Tr v 2011

Lagserien i norrland (går i Västerbotten, men lag från Mittsvenska och Norrbotten får delta) körs i lokal LA och nationell lätt. Minst ett ekipage i laget måste köra nationell lätt, övriga får välja att köra lokal LA.

http://www3.ridsport.se/Distriktssajter/Vasterbotten/Tavling/Korning/Korning-div-2---Lagserien/

Jag håller helt med om att det borde få finnas en vettig "tävlingsklass" på lokal nivå eftersom det är så mycket enklare/billigare att arrangera och delta i lokal tävling. Att man vill få upp folk i högre klasser är inget argument för att göra alla lokala klasser till tråkiga "introduktionsklasser" - har man en BREDD dvs många som tävlar på låg nivå och tycker det är ROLIGT, så finns det alltid folk som vill kliva upp i klasserna!


Det här är ju så stört så det finns inte. Sånt MÅSTE ju stå i TR, man ska inte behöva läsa på 14 olika hemsidor för att hitta reglerna, eller gissa vad som är "i sportens anda". Enligt TR så gäller den där 5-sekundersregeln på D-sträckan och på de sista 500 m på E-sträckan och där finns inga hinder :grin:
 
Sv: Tr v 2011

För de som tycker det är tråkigt pga att de vill tävla lagserien så kan jag informera om att vi i mittzonen (Joh.berg, Sala, Uppland, Stockholm mfl) jobbar på en variant av serie som inte begränsas till LB-klassen.
Vi kallar den mentorcupen och den har i princip samma upplägg som lagserien men där klubbarna får sätta ihop lag som består av ekipage från olika nivåer och svårighetsgrader och där syftet är att lyfta fram mentorskapet. (Dvs. erfarna ekipage lotsar mindre erfarna ekipage ut på tävlingsbanorna)
Det låter som en jätterolig idé!
 
Sv: Tr v 2011

Det här är ju så stört så det finns inte. Sånt MÅSTE ju stå i TR, man ska inte behöva läsa på 14 olika hemsidor för att hitta reglerna, eller gissa vad som är "i sportens anda". Enligt TR så gäller den där 5-sekundersregeln på D-sträckan och på de sista 500 m på E-sträckan och där finns inga hinder :grin:

Ja jag håller med ;)

Men om 5 sekunders reglen gäller så blir man ju iallafall inte utesluten. Och går det fortare att galloppera så "tjäna" man ju lite tids-straff på det så det kan kanske kan gå jämt ut. :confused:
 
Sv: Tr v 2011

Nja, jämt upp går det väl bara om man galopperar oändligt fort :D

Man får 0.2 straff per sekund inne i hindret dvs 1 straff på 5 sek.

Om man galopperar får man i tillägg 1 straff per påbörjad 5 sek-period (om jag nu tolkat "5 sek regeln" rätt)
 
Sv: Tr v 2011

Jo precis men om man nu har lättare för att få flyt i galloppen så kanske det går oändligt sakta i traven ;);)
Allt beror ju på omständigheterna. Menade egentligen bara att de flesta bryr sig inte jättemycket om de får några staffpoäng mer eller mindre så länge man har varit just mot hästen och man får flyt genom hindren och blir man då inte utesluten så kan det ju ibland vara värt att låta hästen galloppera. Satsa man sen på högre klasser och man "bara" vill kvala så blir man ju då godkänd fast hästen galloppera.
 
Sv: Tr v 2011

Jo precis men om man nu har lättare för att få flyt i galloppen så kanske det går oändligt sakta i traven ;);)

Det förstås :rofl:

Nej men jag håller med. Såklart att man vill hitta flyt och köra snällt mot hästen :laugh:

Men jag misstänker att en av anledningarna till att förbjuda galopp i lokal klass kan vara att det är tillåtet med så pass smala vagnar. 110 cm spårvidd i kombination med galopp kanske ger onödigt stor vältrisk.
 
Sv: Tr v 2011

Det förstås :rofl:

Nej men jag håller med. Såklart att man vill hitta flyt och köra snällt mot hästen :laugh:

Men jag misstänker att en av anledningarna till att förbjuda galopp i lokal klass kan vara att det är tillåtet med så pass smala vagnar. 110 cm spårvidd i kombination med galopp kanske ger onödigt stor vältrisk.
Är det inte vettigare i så fall att öka breddkravet till 120 eller 125 cm?

Men återigen ifrågasätter jag hur stort "problemet" är: hur många ekipage har ni sett välta i galoppen för att vagnen var smal? :crazy:
 

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp