Sv: Tr v 2011

Det är ju synd att lätt klass kuskarnas (är det själv) åsikter inte väger lika tungt som elit kuskarnas. Det är ju ändå VI som på nå vis ska föra sporten framåt, för att bli elitkusk måste man ju börja som lätt kusk. Men alla dessa nya regler främjar inte direkt det :(
Och dessutom för att kunna öka tävlandet behövs det fler arrangörer men med fler och mer försvårade regler så tror jag att en del blir lite rädda för att arrangera tävlingar.

Vet ni.......jag är så jäkla glad att jag hann upp i nationell innan det brakade ihop fullständigt!

Jag vet ärligt inte om jag ens hade besvärat mig med att börja körtävla med de reglerna som finns nu.
Vi hade garanterat blivit diskade hela tiden då jag har en häst som har nära till galoppen och hellre går i den oavsett.

Jag bävar, men hoppas på att jag inte kommer behöva ha en påläggskalv de närmaste åren och hoppas KK tagit sitt förnuft till fånga.

Jag tappade just lusten att ens försöka börja tävla i körning.
Nu är det visserligen långt kvar för oss, eftersom vi är mitt i inkörningen, men det man kan utläsa av den här tråden lockar ju inte direkt.
Hoppas det blir ändringar (till det bättre) till nästa år.

Vi har ju två kuskar i familjen och båda har startat nat MSV och då får de starta med vilken höst som helst i nat Lätt. Så tänk på det ni som redan är kvalade så slipper ni börja om med nya hästar.

Vet ni.......jag är så jäkla glad att jag hann upp i nationell innan det brakade ihop fullständigt!

Jag vet ärligt inte om jag ens hade besvärat mig med att börja körtävla med de reglerna som finns nu.
Vi hade garanterat blivit diskade hela tiden då jag har en häst som har nära till galoppen och hellre går i den oavsett.

Jag bävar, men hoppas på att jag inte kommer behöva ha en påläggskalv de närmaste åren och hoppas KK tagit sitt förnuft till fånga.

..och jag är så jäkla arg att jag inte gjort det :rofl:
Har också ett litet monster som gärna galopperar.

Men det ska väl gå det med.
Hoppas jag.

Vad deprimerande läsning:(

ska det vara så svårt och krångliga regler på allt.
Jag har en liten shettis som tävlat lite på klubbtävlingar och vi ville stats någon lättklass i år. Hon galopperar helst JÄMT. Varje sväng så vill hon ta galopp. Jag hade verkligen sätt fram emot maratonen med henne då hon är grymt snabb och i svängarna och kan verkligen kasta sig till höger och vänster o pricka exakt rätt.. Nu får vi aldrig ens testa:(
hon suger på dressyr oxå. Hon och jag älskar snabba grenar. Inte ens presicionen får man köra på i heller.

Nä vi tar nog att skippar att lösa licens och tävlar ändast på KLUBBTÄVLINGAR där man kan få ha lite kul också och inte bara beräkna tider hit och dit!

Håller för övrigt på att köra in min c-ponny. Trist när man köpt dyrt sele och försöker spara till en vagn om man ska tappa lusten helt för tävling pga TRs alla nya regler.:(
kanske ska fortsätta rida henne bara:(
vi som ville komma ut på träningar/tävlingar i framtiden och ha kul och ha något att jobba för. Vad ska vi nu göra liksom?
Trec får det kanske bli i stället...

vi som ville komma ut på träningar/tävlingar i framtiden och ha kul och ha något att jobba för. Vad ska vi nu göra liksom?
... importera scurry driving?? :grin: eller skijoering :bump:

Jo, jag kom ihåg att det var på något sätt men inte hur. Jag har inte än hunnit upp i MSV men förhoppningsvis är det inte långt dit.

*KL*

Jag läste nyss ett inlägg av Jill Isebark på Facebook - det ingår ett följebrev med nya TR där det förklaras en del om förändringarna. Bland annat hänvisas alla ändringar direkt till inkomna brev med synpunkter från kuskar. Det är alltså "vi" som har bett om dessa ändringar. :confused:

Det står också i följebrevet att det inte blir någon ny TR-ändring förrän tidigast 2013.

Ska tillägga att Jill menade att följebrevet skulle publiceras samtidigt som nya TR, men av någon anledning så har det inte blivit så.

Tack Agatoon, det kan behövas, mest för att vi haft problem med hans hälsa av olika skäl.

Gisbourne: Kanske är det så att de som ville ha dessa ändringar var de enda som skrev in till KK? Jag måste iallafall erkänna att jag bara är en massa snack och ingen verkstad när det kommer till sådant.

Må så vara, men jag anser att en kommittée måste kunna tänka självständigt och se till helheten. De ska absolut lyssna på de synpunkter som kommer in, men även kunna sålla bland bra och mindre bra förslag. Som det är nu är ju helheten i de lägre klasserna helt skev på grund av en massa småändringar som ger helt nya förutsättningar.

Det känns lite som att KK har kollat på klasserna gren för gren utan att se till hela klassen, samt hur det blir klasserna emellan. Nu är ju steget från LA till Nationell Lätt enormt stort, vilket knappast gynnar sporten. Och att förbjuda en gångart som många hästar använder sig av helt naturligt i terrängen, vad ger det för signaler?

Jag håller med dig till fullo Gisburne, jag kan inte säga det bättre själv......

Hittills har jag inte hunnit se någon nybörjare välta eller köra för fort. Men, jag kanske har missat dem?

Jo, för över fyra år sedan, men den hästen hade en gammal gigg, typ Tidaholms och fick inte plats och det gick inte så snabbt. Giggen klättrade på träpelaren. Bara fel vagn till fel gren.

*kl*
Några lösa funderingar...
Jag undrar om det egentligen är ett så stort problem.
När jag skrev nyss i trådet om vagnsbredd kom jag på att det var precis det som KK ville - alltså att kuskarna inte stannar och tävlar på Lokal Lätt klass år efter år. Det är ganska (tom väldigt) lätt att kvala upp till nästa nivå, eller hur?

I WRAS (huvudinstans i Western ridning) har Norrland fått dispens i vissa avseende pga avstånd som begränsar tillgång till tävlingstillfällen. Om man bor i ett område där det finns lagom med tävlingar inom t.ex. 20 mil kan man kvala upp till önskade nivån ganska snabbt. Där jag bor finns kanske en (max 2) tävling(ar) i år - som inte är fullständiga heller - DÅ dras det ut i tid. Jag tom slutade tävla och sålde mina B-ponnier när jag hade kvalat mig ur närområdet och hade bara långa resor till typ Skåne att se fram emot:cry:

Jag kanske ha läst fel men står det inte att "Arrangören kan välja traditionell precision eller poäng/tidstävling. Poäng/tidstävling får ej användas vid fullständig tävling." Mom 533 så är vi fastbundna till idealtid tävlingar i just precision?

Jag förstår att ni som kör shettis tycker det är kul att kör i galopp i hindren men att välja en snabb väg i trav är också en utmaning. Kanske tom att hålla era krutbollar till trav kan också tas som en utmaning ;)

Det som ni agerar emot är förmodligen att någon skriver att ni inte FÅR använda galopp :D

OK... skjuta ner mig :rofl:

Jag gillar ju inte att kajka runt så länge på lägre tävlingar utan vill helst upp lite i krav.
Men, när det gällde körningen så var det lättare att vara kvar lite längre av två anledningar.

Den första var att det finns en lagserie som är rolig och man kanske skulle vilja vara med lite fler år än ett enda.

Det andra var att hoppet från lokal till nationell lätt kändes stort redan förr och man vill ju helst inte hoppa upp för tidigt. När man redan är uppe i nat. lätt så känns inte hoppet så stort som man trodde men faktum är att det är större nu än förr.

Jag har faktiskt ett tredje och det är det du nämner själv. I hoppning och dressyrridning så kan man ju klassa upp sig snabbt om man är ute mycket. Om man har tur tar det mindre än en månad och du behöver inte åka så långt, mest lokalt. Men när det kommer till körning är det först tre grenar och dessutom långt mellan, plus att du måste ha med vagn/vagnar.

Jag förstår inte varför man inte kan ha som i distans (förr iallafall) där man ska kunna klara av en clearround för att få gå vidare till den första riktiga tävlingsklassen. Då kunde vi utökat med clearround istället för att göra den lägsta klassen till just detsamma som det var förr.

Jag tror nästan jag tävlat alla grenar som finns, men körning var ta mig tusan det krångligaste att börja tävla i, på så många plan. Nu är jag glad att jag inte började nu, för jag orkar knappt sätta mig in i det hela med alla förbud och gångarter och minutrar samt lätta klasser A och B och vad det är.

Ibland är det inte lättare att att börja tävla en gren för att man får mer tid i hiundret eller gå i långsammare tempo eller kan ta sin lilla sulky utan svängel. Ibland är det bara svårare för att det är så himla mycket regler och så många inten.

Jag håller med Efwa, men jag kör ju nästan enbart unghästar (under 7 år) och har gjort det i några år nu. Då är det inte så himla plättlätt att klassa upp eftersom de behöver tid på sig. (Framförallt i dressyren, i min erfarenhet. Och i maraton förstås, så att de greppar vad det handlar om.) Nu är ju klivet, som Efwa påpekade, dessutom större än förut.

Inom dressyr och hoppning är det enkelt att testa en lite högre svårighetsgrad en helg och sedan gå tillbaka ett snäpp veckan därpå om man klassade upp för tidigt, eftersom det är flera hundra tävlingar varje år att välja mellan. Förra året räknade jag till 4 körtävlingar, varav 2 innehöll maraton, som jag hade kunnat åka på utan att ruinera mig med uppstallning och boende m.m. Alltså inom 5 timmars resväg hemifrån. Det ger inte så himla mycket valmöjligheter vad gäller uppklassning, eftersom man vill ju att hästen först ska få debutera "i lugn och ro" och känna på vad alla grenar innebär, och sen kan man eventuellt klassa upp. Men när det bara finns 2 maratontävlingar att välja mellan på hela säsongen så hinner man ju inte "känna efter". Då går ju åren ganska snabbt förbi om man ska "hinna vänta ut" en häst som kanske behöver lite tid. Som sagt, klivet till nästa nivå är betydligt högre nu och nästa TR-ändring sker alltså inte förrän om tidigast 2 år!

Fler maratonbanor och föreningar som vill arrangera körtävlingar överhuvudtaget är vad som behövs! :) Jag hade gärna lagt ner tid och energi på att bilda en "bofast" körklubb i mina trakter (gränsen mellan Uppland och Gästrikland) men jag vet inte var man börjar, vems mark man ska använda och hur det ska finansieras... :( Det bör ju vara en fast anläggning där man kan rå om sin maratonbana bäst man vill. Ridklubbarna häromkring, som utrymmesmässigt skulle kunna stå som värdar, verkar inte vara så intresserade av körning.

Jag tävlar shettis och det handlar inte om att man vill galoppera (det vill väl alla?) utan om att shettisar inte kan hävda sig mot större hästar och ponnyer om man bara får trava. Visst, små hästar vänder normalt snabbare än stora, men stora hästar vinner desto mer mark per steg. Dessutom vill många hästar (inte bara shettisar såklart) rulla över i galopp i svängarna eller ute på raksträckorna, så det känns helt fel för mig att behöva bromsa dem i det läget. Varför vill man träna bort nåt som kommer till användning när man äntligen lyckas klassa upp? :confused:

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar