Sv: Tr v 2011
Jag håller med Efwa, men jag kör ju nästan enbart unghästar (under 7 år) och har gjort det i några år nu. Då är det inte så himla plättlätt att klassa upp eftersom de behöver tid på sig. (Framförallt i dressyren, i min erfarenhet. Och i maraton förstås, så att de greppar vad det handlar om.) Nu är ju klivet, som Efwa påpekade, dessutom större än förut.
Inom dressyr och hoppning är det enkelt att testa en lite högre svårighetsgrad en helg och sedan gå tillbaka ett snäpp veckan därpå om man klassade upp för tidigt, eftersom det är flera hundra tävlingar varje år att välja mellan. Förra året räknade jag till 4 körtävlingar, varav 2 innehöll maraton, som jag hade kunnat åka på utan att ruinera mig med uppstallning och boende m.m. Alltså inom 5 timmars resväg hemifrån. Det ger inte så himla mycket valmöjligheter vad gäller uppklassning, eftersom man vill ju att hästen först ska få debutera "i lugn och ro" och känna på vad alla grenar innebär, och sen kan man eventuellt klassa upp. Men när det bara finns 2 maratontävlingar att välja mellan på hela säsongen så hinner man ju inte "känna efter". Då går ju åren ganska snabbt förbi om man ska "hinna vänta ut" en häst som kanske behöver lite tid. Som sagt, klivet till nästa nivå är betydligt högre nu och nästa TR-ändring sker alltså inte förrän om tidigast 2 år!
Fler maratonbanor och föreningar som vill arrangera körtävlingar överhuvudtaget är vad som behövs!
Jag hade
gärna lagt ner tid och energi på att bilda en "bofast" körklubb i mina trakter (gränsen mellan Uppland och Gästrikland) men jag vet inte var man börjar, vems mark man ska använda och hur det ska finansieras...
Det bör ju vara en fast anläggning där man kan rå om sin maratonbana bäst man vill. Ridklubbarna häromkring, som utrymmesmässigt skulle kunna stå som värdar, verkar inte vara så intresserade av körning.
Jag tävlar shettis och det handlar inte om att man vill galoppera (det vill väl alla?) utan om att shettisar inte kan hävda sig mot större hästar och ponnyer om man bara får trava. Visst, små hästar vänder normalt snabbare än stora, men stora hästar vinner desto mer mark per steg. Dessutom vill många hästar (inte bara shettisar såklart) rulla över i galopp i svängarna eller ute på raksträckorna, så det känns helt fel för mig att behöva bromsa dem i det läget. Varför vill man träna bort nåt som kommer till användning när man äntligen lyckas klassa upp?