Sv: Tr v 2011

Finns det någon utförlig förklaring av reglerna i er mentorcup någonstans så att man kan läsa? :)

Är det inte vettigare i så fall att öka breddkravet till 120 eller 125 cm?

Men återigen ifrågasätter jag hur stort "problemet" är: hur många ekipage har ni sett välta i galoppen för att vagnen var smal? :crazy:

Såg en som välte i somras och den kusken tog en alldelse för snäv sväng i lutning med en rockard (som säkert var 125). Ska vi förbjuda rockar också bara för att det inte går att svänga lika snabbt med dem?

Tycker inte vi kan kräva optimala vagnar för maratonkörning i tävlingar utan man måste tillåta det mesta. Sedan tycker ajg att domaren som går omkring måste kolla kuskarna och säga till dem som ev är en säkerhetsrisk för sig själva och sin häst. Sen kan ju tex groomen göra misstag som gör att vagnen välter eller att man råkar köra på tex en sten eller något men det har ju varken med farten eller vagnsbredden att göra.

Jag håller med dig Agatoon.

Jag förutsätter på något sätt att man någon gång kommer att välta. Precis som man antar att man kommer att trilla av någon gång när man rider. Man behöver ju bara misstolka varandra så kan det ske. Kanske kör man över sin förmåga någon gång för att man tolkat ett hinder fel.
Jag vill inte välta och kommer att göra allt för att det inte ska ske, men ibland är man ju där ändå.

Man ska nog dessutom vara beredd på att någon gång kanske man kommer i sken och agera därefter. Vi kommer ju aldrig blir fria från det. Även den säkraste häst kan ju bli skrämd av en annan häst.

Men, ibland känns det som om man ska förbjuda så mycket för att saker kan hända.
Det säkraste sättet är faktiskt att inte tävla alls.

Det är ju det som är min poäng - det händer inte särskilt ofta att ekipage välter och de gånger det händer så brukar det finnas någon helt annan anledning än att vagnen var för smal.

Min erfarenhet är att det mest välts på svårklasstävlingar eller likvärdigt. Har nog aldrig läst ett ridsportrerportage utan att någon vält med vagnen, alltså är det ju de duktiga kuskarna vi borde förbjuda galoppera :)

Precis. ;)

En tanke som dök upp i en annan diskussion kring det här ämnet... varför inte likrikta reglerna mellan alla tävlingsgrenar, så att även hoppning, dressyr, fälttävlan, distans och all annan sport kopplad till SvRF förbjuds att använda galopp i lätta klasser? Det ramlar ju ofta av folk i hoppklasser, ska vi verkligen tillåta att de galopperar mellan hindren om de inte klarar av det? Och hästar skuttar ju titt som tätt över dressyrstaketen, borde inte de alltså vara minst 150 cm höga för att förhindra det?

Man KAN inte hålla på och förbjuda en massa saker hela tiden för att förhindra att olyckor sker. Vore fint om även KK kunde haja det.

En annan sak som jag funderade över, angående att lätta klasser är utbildning och endast elit är "riktig tävling"... Om man överför det på hoppningen så är det ju enkelt att säga att långt ifrån alla hästar har kapacitet för svårklasshinder. Detsamma måste ju gälla körningen, inte sjutton kan alla ekipage i lätt och nationell klass komma ända upp i elit!

Sprider ordet vidare...

Körkommittén ska ha möte imorgon. Vore det inte en bra grej om vi som har åsikter här i tråden gick ihop och skrev ett gemensamt brev till dem? Vi är väl tävlingskuskar allihop förmodar jag och i mer eller mindre mån berörda av ändringarna.

*kl*

Är det någon som hittar åldersgränserna för kusk i nya TR? De stod i mom 506 förut men nu verkar det som bortblåst :confused:

Sprider ordet vidare...

Körkommittén ska ha möte imorgon. Vore det inte en bra grej om vi som har åsikter här i tråden gick ihop och skrev ett gemensamt brev till dem? Vi är väl tävlingskuskar allihop förmodar jag och i mer eller mindre mån berörda av ändringarna.
Varför gå ihop (lite för sent för det också tror jag), det går väl lika bra att författa på varsin kammare. Jag har redan postat två mail ikväll :angel:

Jo, dom är kvar där, men ändrade. Tex måste groomen vara 18 om kusken är under 18, även på ponny. Snacka om att stimulera ungdomar :confused:

Undrar om det hjälper att skriva till KK? Känns som KK och SvRF är väldigt långt ovanför våra huvuden, tyvärr. Men det är så klart bättre att skriva/höra av sig än att bara sitta i sin kammare (eller på nätet;) och tycka.

Jag undrar ibland vem reglerna är till för? Inte bara TR V, mätreglementet för ponny kan ju också göra en (ännu mer) gråhårig! Har fortfarande inte hämtat mig efter måndagens expedition till Umeå, två finkor, 4 ponnyer och måttligt roligt vinterföre. Ena bilen nära krocka med en plogbil på vägen dit och den andra nära att träffas av en sladdande tankbil som absolut skulle köra om på vägen hem.

Visst går det bra att skriva själv, jag tänkte mest att ett brev med 10-15 "underskrifter" från erfarna kuskar kanske slår högre? Vi har ju en sak gemensamt - vi diggar inte nya TR! I år heller.

Själva mätförfarandet och intervallen tror jag inte är ändrat men mätning måste ske vid en mätstation och man anmäler via TDB. Här upp finns det en station i Umeå och en i Boden, däremellan är det 30 mil...Dom som bor en bit in i landet får ju dessutom lägga till sträckan ned till kusten.
Reglementet kom våren 2010.
Jag har varit i kontakt med SvRF om dom inte kunde öppna upp för fler stationer men hittills har det varit tyst därifrån.

Hjälp!
Jag kollade på tävlingsterminer imorse att försöka bestämma vilka tävlingar man ska delta i att kunna "kvala upp".
Det står i TRV:
mom 504
2.1 För att få starta i nationell lätt klass erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lokal lätt A dressyr och maraton.
..men sedan...
6 Kval till dressyr; för att få starta i nationell lätt klass dressyr erfordras att ekipage under föregående eller innevarande år genomfört minst två tävlingar i lägst lätt A med högst 80 straffpoäng, ……
Kval till precision; för att få starta i nationell lätt precision erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst lätt A, ….
Kval till maraton; samma som precision men i maratonklasserna.

Alltså, att kunna tävla fullständigt Nat. lätt behöver jag köra L:A precision eller inte?

Jag har förstått det som att för fullständig behöver man ha kört dressyr och maraton men om man ska tävla i enbart precision så måste du kvala genom att köra precision...

Liknande trådar

Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 815
Senast: ako
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 542
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar