Tollare - något för mig?

Sv: Tollare - något för mig?

Pudel går bort, jag kan bara inte med utseendet. Dessutom har jag träffat ytterst få trevliga pudlar, samma som med berger; jag vet att de finns men nja.
Lapsk har jag också tittat på, tycker att de är jättefina men tänker mig att de är väldigt skälliga. Uppvuxen med terriers och en och annan spets och jag är definitivt inte duktig på att få tysta hundar :o.
När jag har hört mig för verkar det som att de flesta med lapsk menar att de INTE är så skälliga medan de som har en i bekantskapskretsen tycker att de ÄR skälliga så ägarna kanske har utvecklat selektiv hörsel;).

Du skrev:
Och din sista punkt "behöver inte gå bra på utställning", hur tänker du där? Du bör väl ändå satsa på att hitta en snygg hund av den ras du väljer. Hund som går bra på utställning = korrekt byggd hund = frisk hund - så ska det ju vara i alla fall även om det i vissa fall inte stämmer.

Varför skall man satsa på en vacker hund? Delningen av jakt/brukshundar i olika varianter har varit negativt för alla arbetande raser.
Korrekt byggd är inte lika med sund, du får ju ställa ut hundar med grava ledfel t ex.
Sen bedöms inte funktionalitet på utställningar, det är bara deras utseende som bedöms, inget annat.

Det går utmärkt att få fram friska, funktionella hundar utan utställningsavel, bl a BC o WK/ASD.

Trots att jag faktiskt GILLAR att ställa ut så kan jag inte annat än hålla med dig. Utställningsresultat har absolut inget med hundens funktion att göra.

Min egen ras cocker spaniel är delad sedan mycket länge, faktiskt närmare hundra år. Jaktcockrarna ser verkligen inte ut som utställningsvinnare. Det är mycket stor skillnad. Trots det är jaktcockrarna utan tvivel funktionella. De jagar. Visst finns det en hel del utställningscockrar som också kan tränas jaktligt, men det är helt klart att jaktvarianten funkar bättre. Och konstigt vore det väl annars? Hundra år selektiv avel är många hundgenerationer.

Och precis som Belethien säger, hunden behöver inte vara av dålig kvalitet för att den inte ska gå bra på utställning. Det säger sig ju självt att alla hundar inte kan göra det eftersom det faktiskt är ett tävlingsmoment i det. I raser med hög kvalitet och stora anmälningssiffror så kan man ha en bra hund, men få mediokra resultat för att konkurrensen är stor och man inte kan presentera hunden tillräckligt bra. Likaså kan hunden vara jättefin, men det hjälper inte om den är för stor/liten eller har bettfel (som definitivt inte behöver påverka hundens bruksegenskaper).

TS, jag har tränat en del hos en tjej som har tollare. Får man en bra individ tycks det vara trevliga hundar men jag upplever att de har lite nära till stress. Då är jag ändå van vid cocker som också kan ha lätt att gå upp i varv.

Annars finns det många vettiga, samarbetsvilliga hundar bland spaniel- och retrieverraserna. En ras jag tycker är underskattad för den som vill ha en mjuk, trevlig, lättlärd träningskompis är faktiskt något så simpelt som en bra golden.

Du sågar tollare men rekommenderar din egen ras, berger?

Grattis till ett fint MH-protokoll, men anser du inte att rasen har rätt stora problem med mentaliteten i övrigt?

Missade du http://www.gossarna.com/ ?
Ja rasen har problem med mentaliteten, speciellt poil longerna.
Deras MH spindel lämnar allt att önska.

Fö sågade jag inte Tollare, jag länkade till en uppfödare jag vet har bra hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 417
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka