Tollare - något för mig?

K

Knoff

Planerar att köpa ny hund om något år och funderar på om tollare kan vara rätt ras?
Vill ha en hund som
- Funkar till agility och bruks
- Med normal träning kan vara lös (ingen jaktidiot)
- Inte har stora problem med att vara ensam - med normal träning (vissa raser är ju kända för att ha svårt med den biten)
- Storlek någonstans 42-50 cm, vikt 15-20kg ungefär
- Lättskött päls som ändå är vädertålig
- Funkar med folk
- Funkar med andra djur - hundar, hästar, katter mm
- Gillar att träna men ändå ett par snäpp under "värstingarna" som tex bc
- Behöver inte gå bra på utställning

Jag kan erbjuda ett hyfsat hundvant hem med mycket tid. Gillar att träna men är inte så sugen på att tävla (finns det seriösa uppfödare som säljer till en då?). Vill ha en hund som tränings- och familjekompis.

Tror ni att tollare kan vara rätt? Hur svårt är det att hitta en bra, stabil, träningsvillig tollare? Tipsa gärna om bra uppfödare.

Om inte, vad rekommenderar ni?

Sv: Tollare - något för mig?

Rasen är för vacker för sitt eget bästa, o formligen har aveln exploderat, med mycket ojämn mentalitet som följd.
Kolla på Krokasmedens kennel, gillar hennes inställning till hundar.

Ok, ja dem har man ju hört talas om :).
Men tror du att rasen skulle passa mig?

KL

Ingen annan som vet något om tollare?

De jag pratat med säger att det är väldigt svårt att veta vad man får - man kan få en väldigt stabil, trevlig hund, eller ett nervvrak. Det kan man förstås få oavsett ras men det är alltså ofta man får ett nervvrak när man köper tollare, det har väl varit lite mentalitetsproblem med rasen så vitt jag hört.

Vad menar du med "funkar med folk"? De flesta hundar funkar väl med folk (och gör de inte det har det väl inte så mycket med rasen att göra, snarare miljön), men vissa är ju väldigt "på" folk och vissa är lite mer reserverade. Vilket föredrar du?

Samma sak med "funkar till agility och bruks", vad menar du? Du kan få en Basset Hound att funka till agility, den gör det kanske inte så bra ur tävlingssynpunkt men den tar sig igenom banan.

Och din sista punkt "behöver inte gå bra på utställning", hur tänker du där? Du bör väl ändå satsa på att hitta en snygg hund av den ras du väljer. Hund som går bra på utställning = korrekt byggd hund = frisk hund - så ska det ju vara i alla fall även om det i vissa fall inte stämmer.

När jag ville ha en tollare och pratade med hundfolk fick jag rekommendationer att istället titta på ex. Flat Coated Retriever. Jag är inte själv insatt men Sverige ska tydligen ha en väldigt hög kvalitet på rasen. Det är en trevlig hund och jag vet flertalet flatar som går högt i lydnad och bruks, så det går ju det också. Du vet nog garanterat bättre vad du får med en flat, och om jag inte är helt ute och cyklar kräver en tollare mer än en flat. Du verkar ju inte ha så höga ambitioner så varför inte hitta en "lättare" hund än tollaren? Som sagt är jag inte alltför insatt i varken den ena eller andra rasen så den som är det får mer än gärna rätta mig om jag har fel.

Själv skaffar jag mest troligt en labrador i slutet av oktober, ska och hälsa på på kenneln och träffa mamma hund och pappa hund imorgon :D.

Nu är ju inte Tollaren en utställningsras, krävs inte ens utställningsresultat för att få valpförmedling via rasklubben.
http://www.tollarklubben.se/index-swe-1024.htm

Du skrev:
Och din sista punkt "behöver inte gå bra på utställning", hur tänker du där? Du bör väl ändå satsa på att hitta en snygg hund av den ras du väljer. Hund som går bra på utställning = korrekt byggd hund = frisk hund - så ska det ju vara i alla fall även om det i vissa fall inte stämmer.

Varför skall man satsa på en vacker hund? Delningen av jakt/brukshundar i olika varianter har varit negativt för alla arbetande raser.
Korrekt byggd är inte lika med sund, du får ju ställa ut hundar med grava ledfel t ex.
Sen bedöms inte funktionalitet på utställningar, det är bara deras utseende som bedöms, inget annat.

Det går utmärkt att få fram friska, funktionella hundar utan utställningsavel, bl a BC o WK/ASD.

Så du tycker utställning är helt bortkastad?

Jag tycker inte utställning ensamt är bra för desto mer, däremot i kombination med jaktprov och ex. MH beroende på vad hunden är till för. Hundens funktionalitet ska ju bedömas i det den ska göra, och då måste ju även utseendet på hunden bedömas eftersom byggnaden avgör funktionaliteten. Ex. päls, ögon, öron, benlängd, bröstkorgens utformning - allt ser ju ut som det gör av en anledning.

Jag tycker man ska se utställningen som ett mycket bra komplement till andra prov och tester som utförs och inte helt förkasta den.

Utställning av arbetande raser har bara lett till att rasen delas upp, inte bra för någon arbetande ras, om man ser till rasens bästa, tvärtom, för att nämna några få så kolla Schäfer, Retrivrers o en del mer utpräglade jaktraserna.
Eller så förstörs de helt, titta på LH Collie t ex, pälsmonster som knappast fungerar som den brukshund den är.

Varför skall man satsa på en vacker hund? Delningen av jakt/brukshundar i olika varianter har varit negativt för alla arbetande raser.
Korrekt byggd är inte lika med sund, du får ju ställa ut hundar med grava ledfel t ex.
Sen bedöms inte funktionalitet på utställningar, det är bara deras utseende som bedöms, inget annat.

Det går utmärkt att få fram friska, funktionella hundar utan utställningsavel, bl a BC o WK/ASD.

Vill tillägga att en hund som inte går bra på utställning behöver inte vara en hund av dålig kvalitet- den kan likväl vara rastypisk med några "skavanker" som gör att den inte är showig nog för ringen. Mammas hane har vunnit som valp BIM och som vuxen 2:a med god kritik däremot så är han för stor för rasen för att gå vidare. Det gör honom inte till sjuk, bara några cm över tillåten mankhöjd. Annars en helt perfekt hund.

Min tik är så rastypisk du bara kan få henne: mycket päls, bra vinklar, korrekt bett, korrekt gång, kanon temperament, rätt storlek, korrekt färg - men hon får Very Good för att hon helt enkelt inte är iögonfallande som vissa andra i rasen är. I mina ögon går det inte alls bra på utställning för henne, hon kommer aldrig vidare trots den goda kritiken. Men det är ju inget som helst fel på henne. I min ras är det faktiskt många hundar av god kvalitet som får endast Very Good, trots att de egentligen knappast har något fel på dem (eller att de förtjänar det betyget i mina ögon). I rasen är det ok att avla på en hund med kritiken Good- en Good hund har ganska många skavanker och det går uruselt på utställning men ändå är det helt ok att avla på. Varför? Jo för att det är inget fel på hundarna!

I en ras som tollare så hade jag definitivt uppoffrat snyggt utseende för att få en mentalt stabil hund, eftersom det finns problem med det. Speciellt om jag inte har någon som helst intresse av att ställa ut. Det viktigaste är om hunden är frisk och med förutsättningar för att klara av det man vill ha hunden till, är man inte utställningsintresserad så finns det ingen anledning att köpa en "snygg" hund (som är ett fruktansvärt relativt begrepp). Det är hemskt vad utställning dominerar i folks ögon egentligen, när det bara handlar om åsikter och estetik..

Jag håller med vallhund angående utställningar, det är sannerligen ingen garanti för att hunden är sund vare sig fysiskt eller mentalt. Har gjort min del i utställningsvärlden och fått nog.
Naturligtvis vill jag ha en SUND hund men det går det att få utan att vänstervarva. Jag har dock inte tänkt göra den här tråden till en diskussion om utställningarnas vara eller icke vara, låt oss bara säga att jag är inte intresserad av att ställa ut :) . Jag måste alltså inte ha en hund som funkar BÅDE att arbeta med OCH att ställa ut utan det räcker med att det går att jobba med den, typ jaktlabbe.

Jag kanske var lite otydlig. Med "Funka till bruks och agility" menar jag inte att hunden måste ha kapacitet för elitklass - jag är inte så tävlingsintresserad - men det skall ändå ha en hel del arbetsvilja, fart och kapacitet.
Låt oss säga att den borde klara högre klass i bruksklasserna och klass 2-3 i agility OM jag hade tävlat? Det går ju inte att kategorisera så där men jag vill alltså inte ha motsvarande en basset som tofflar runt utan en hund med lite krut.
Jag vill dock inte ha riktigt samma intensitet som de extremaste hundarna som bc.

Det är långt ifrån alla hundar som "funkar med folk", det finns gott om raser där "reserverad" dessvärre fått inebörden "rädd" och det vill jag INTE ha. Hellre en social hund som älskar alla än en rädd även om det optimala är en ganska ointresserad (men orädd) hund. Jag har med mig hunden i princip överallt där det går - stallet, hos kompisar, släkten, diverse andra aktiviteter - så det är viktigt för mig att den är socialt stabil.

Flat är inte ett alternativ då jag inte alls tilltalas av dem vare sig utseendemässigt eller mentalt, då ligger en jaktavlad golden närmre till hand. Skulle det bli så skulle jag naturligtvis även träna apportering med den (med tollaren också givetvis men det är få tollare som är jaktavlade i Sverige idag.)

Frågan är hur svårt det är att få en mentalt bra tollare om man köper från tex Krokasmeden (eftersom de redan har nämnts), är det en stor chanstagning då med tro?

Vill ha en hund som
- Funkar till agility och bruks
- Med normal träning kan vara lös (ingen jaktidiot)
- Inte har stora problem med att vara ensam - med normal träning (vissa raser är ju kända för att ha svårt med den biten)
- Storlek någonstans 42-50 cm, vikt 15-20kg ungefär
- Lättskött päls som ändå är vädertålig
- Funkar med folk
- Funkar med andra djur - hundar, hästar, katter mm
- Gillar att träna men ändå ett par snäpp under "värstingarna" som tex bc
- Behöver inte gå bra på utställning

Allt det stämmer in på bra många fler, lättare och stabilare raser än Tollarna. Tollarna rekommenderas ju främst till jägare. De är ju den apporterande fågelhundsvärldens svar på BC:n - räknas mer eller mindre till extremraserna.

Ska jag vara partisk hade jag föreslagit Engelsk Springer Spaniel. Mina hundar som båda två är ESS:ar uppfyller tillsammans dina krav/önskemål (den ena har dock svårt för att vara ensam men det är inget kännetecken för rasen. Den andra är från rena utställningslinjer och är ett pälsmonster medan den andra är mer eller mindre korthårig).

Men kolla runt bland raserna på skk's hemsida och kolla rasernas egna hemsidor. Går att göra riktiga fynd i jakten på en hund som kan tänkas passa en själv bäst. Om nu utseendet inte är det viktiga här så kolla främst på raser som passar behovsmässigt och storleksmässigt (och på pälsen) sen om rasen är röd eller brun spelar väl mycket mindre roll :p

ESS faller mig inte riktigt i smaken fast jag har tittat en del på welshen. Den känns dock som ett ganska osäkert kort när det gäller arbetsviljan, har hört om och träffat en del som mest velat nosa alternativt haft svårt att koncentrera sig.

Du tycker att tollare är lite overkill alltså :)? Samtidigt tror jag faktiskt inte att det ÄR så många jägare som verkligen har tollare, det kan man ju tycka vad man vill om, men de flesta kennlarna verkar rikta in sig antingen på utställning eller bruks/arbete av något slag, inte specifikt jakt.

Får ta mig en funderare och eventuellt leta vidare, jag som tyckte att tollare verkade passa så bra...

Har du funderat på australisk(show) kelpie?

Till den som skrev:"Hund som går bra på utställning = korrekt byggd hund = frisk hund - så ska det ju vara i alla fall även om det i vissa fall inte stämmer. ".

Jag tycker att det är i ganska många fall det inte stämmer. Så som med engelsk bulldog, basset, schäfer m.fl....:angel:

Funderat på en Berger des pyrénées à face rase?
Leons MH o bilder hittar du på min blogg:
http://profiler.aktivhund.se/vallhund/Blogg.aspx
large-DSC_04142.JPG

Rasens för o nackdelar kan du läsa om här:
http://www.gossarna.com/

Tyvärr en ras som är för vacker för sitt eget bästa.

Har du funderat på australisk(show) kelpie?

Jaa, fast det känns som om kelpie ligger snäppet över tollare i aktivitet? De verkar vara så väldigt intensiva. Men det är en av raserna jag tittar på, en stor fördel är att de generellt är bra mentalt OCH att hälsan är bra.

Funderat på en Berger des pyrénées à face rase?
Leons MH o bilder hittar du på min blogg:
http://profiler.aktivhund.se/vallhund/Blogg.aspx
large-DSC_04142.JPG

Rasens för o nackdelar kan du läsa om här:
http://www.gossarna.com/

Tyvärr en ras som är för vacker för sitt eget bästa.

Det känns som ett minst lika osäkert kort som en tollare. Har inte direkt gillat de bergers jag träffat även om jag vet att det finns mentalt stabila också.
Det känns som om jag bara är negativ mot alla förslag men de flesta raser har jag redan tittat på och ratat av ett eller annat skäl känns det som.

Du sågar tollare men rekommenderar din egen ras, berger?

Grattis till ett fint MH-protokoll, men anser du inte att rasen har rätt stora problem med mentaliteten i övrigt?

Om du kan tänka dig att tänja på storleken lite så finns ju korthårig collie? Betydligt bättre i mentalitet (och hälsa) än den långhåriga som jag förstått det.

Jag har själv sheltie och vet att det finns mentala problem där men upplever att om man gör sin hemläxa så är det faktiskt lätt att få en individ som du vill ha. Framåt, folkglad och lätt att träna men lever inte för det. Men de är ju snäppet mindre än vad du säger dig vilja ha. Svårt det där med hundval ;)

Jag går hellre upp något i storlek än ner, detta för bruksets skull.
Har övervägt sheltie men risken är ju att få en rätt liten och då blir det genast mycket jobbigare för den. Annars gillar jag att de har en del kapacitet men inte är så krävande (om man jämför med tex kelpie).
Kh collie, skall kolla upp :)!

Jag går hellre upp något i storlek än ner, detta för bruksets skull.
Har övervägt sheltie men risken är ju att få en rätt liten och då blir det genast mycket jobbigare för den. Annars gillar jag att de har en del kapacitet men inte är så krävande (om man jämför med tex kelpie).
Kh collie, skall kolla upp :)!

Ytterliggare en ras som jag spontant kom på var pudel. Pälsvården är ju inte direkt svår utan handlar bara om klippning för underhåll. De är ju aktiva men ändå i gruppen sällskapshund, kanon för agility och lydnad + att de kommer i valfri storlek ;) . Även Lappsk Vallhund kanske är värt att titta närmare på om du inte redan gjort det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 417
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka