Tjockistråden del 2

Idag åt jag det här:
20210303_122622.webp

Det är en gryta med ris, mungbönor, gul lök, vitlök, ingefära och en sjujäkla massa kryddor. För länge sen räknade jag ut hur många kalorier rätten innehåller. Jag har glömt hur mycket det var men minns att den var riktigt kalorisnål, men man äter den med grönsaker och en fet yoghurt så det borde vara ok. Men det är det inte. Jag känner sötsug så snart jag ätit klart. Det där jäkla sötsuget är jobbigt.

Idag åt jag det här: Visa bifogad fil 65564
Det är en gryta med ris, mungbönor, gul lök, vitlök, ingefära och en sjujäkla massa kryddor. För länge sen räknade jag ut hur många kalorier rätten innehåller. Jag har glömt hur mycket det var men minns att den var riktigt kalorisnål, men man äter den med grönsaker och en fet yoghurt så det borde vara ok. Men det är det inte. Jag känner sötsug så snart jag ätit klart. Det där jäkla sötsuget är jobbigt.

Sötsug är inte hunger! Viss typ av mat kan såklart ge mindre sötsug än annan, men det verkar vara lite olika från person till person så testa dig fram. Annars kan jag rekommendera veckosallad som mellanmål eller när suget blir stort. Jag äter det om jag blir sugen och det både mättar och stillar mitt sug i alla fall. Billigt och kalorisnålt (går att minska sockret i lagen)!

https://www.ica.se/recept/veckosallad-585337/

Jag har glömt hur mycket det var men minns att den var riktigt kalorisnål, men man äter den med grönsaker och en fet yoghurt så det borde vara ok. Men det är det inte. Jag känner sötsug så snart jag ätit klart. Det där jäkla sötsuget är jobbigt.

Maten är inte mer eller mindre okej för att du råkar känna sötsug efteråt? Är du van vid att äta mycket socker så kommer du ju att känna sötsug oavsett, speciellt om man drar ner kraftigt eller slutar tvärt.

Maten är inte mer eller mindre okej för att du råkar känna sötsug efteråt? Är du van vid att äta mycket socker så kommer du ju att känna sötsug oavsett, speciellt om man drar ner kraftigt eller slutar tvärt.
Jag tror suget triggas av att maten är så lätt. Den lämnar utrymme till godsaker. Men visst, jag har dragit ner rejält på godsakerna och känner ett generellt sug efter det.

Jag tror suget triggas av att maten är så lätt. Den lämnar utrymme till godsaker. Men visst, jag har dragit ner rejält på godsakerna och känner ett generellt sug efter det.

Men känner du hunger, eller just sötsug? Att maten är lätt behöver ju inte trigga sötsug. Det kan ju vara så att du egentligen fortfarande är lite hungrig. Just att ändra sin mättnadskänsla är en av utmaningarna när man börjar ändra kosten och minskar portionsstorlek.

Men känner du hunger, eller just sötsug? Att maten är lätt behöver ju inte trigga sötsug. Det kan ju vara så att du egentligen fortfarande är lite hungrig. Just att ändra sin mättnadskänsla är en av utmaningarna när man börjar ändra kosten och minskar portionsstorlek.
Jag vet väl kanske inte riktigt vad det är. Kanske är jag inte riktigt mätt för hela dagen har jag gått med en lust att bara äta något. Jag har inte känt mig nöjd.

Sen tvivlar jag ju också på att mina ansträngningar att gå ner i vikt kommer ge resultat. Jag förblir antagligen en tjockis tyvärr. Kanske måste jag i stället jobba med min acceptans och lära mig vara ok med att vara tjock. Men det är svårt det med.

Jag vet väl kanske inte riktigt vad det är. Kanske är jag inte riktigt mätt för hela dagen har jag gått med en lust att bara äta något. Jag har inte känt mig nöjd.

Sen tvivlar jag ju också på att mina ansträngningar att gå ner i vikt kommer ge resultat. Jag förblir antagligen en tjockis tyvärr. Kanske måste jag i stället jobba med min acceptans och lära mig vara ok med att vara tjock. Men det är svårt det med.

Jag kan i all fall glädja dig lite med att man vänjer sig, och att magsäcken anpassar sig vartefter. :) Åtminstone för de allra flesta, vill jag påstå.

Jag har accepterat att jag aldrig kommer att vara normal BMI. Viktnedgång är lite samma mantra som Tegnell tjatat om i ett år nu, håll i, håll ut! Det är det jag inte orkar, inte ens i 5 minuter. Lägg därtill känsloätande och resultatet blir viktuppgång. Jag har kommit igång med promenader nu dock, det kommer att hjälpa.

Jag har accepterat att jag aldrig kommer att vara normal BMI. Viktnedgång är lite samma mantra som Tegnell tjatat om i ett år nu, håll i, håll ut! Det är det jag inte orkar, inte ens i 5 minuter. Lägg därtill känsloätande och resultatet blir viktuppgång. Jag har kommit igång med promenader nu dock, det kommer att hjälpa.
Promenader är alltid bra, även om de tyvärr inte påverkar vikten i så stor omfattning som man skulle vilja. Jag har nyligen utökat min dagliga promenad till nästan en timme.

Promenader är alltid bra, även om de tyvärr inte påverkar vikten i så stor omfattning som man skulle vilja. Jag har nyligen utökat min dagliga promenad till nästan en timme.

Det är ju jättebra! Jag tycker personligen att promenader gör att jag inte blir lika sugen. Kanske för att jag blir mindre deprimerad och inte äter av den anledningen? 🤔 Promenader gör ju också att hållningen blir bättre etc, så det är ju inte helt bortkastat.

Det är ju jättebra! Jag tycker personligen att promenader gör att jag inte blir lika sugen. Kanske för att jag blir mindre deprimerad och inte äter av den anledningen? 🤔 Promenader gör ju också att hållningen blir bättre etc, så det är ju inte helt bortkastat.
Det finns många fördelar med promenader, både fysiska och psykiska, så det finns all anledning att fortsätta gå. Jag tror själv att min depression minskat av promenaderna.
Jag tror inte heller att jag skulle kunna gå ner till normal BMI, utan kommer ligga precis ovanför.
Jag har en komfortgräns som ligger max 7 kilo över vad jag egentligen får väga enligt BMI. Där kan jag ändå känna mig rätt bekväm. Är jag över den gränsen så infinner sig känslan av att vara en michelingubbe.

Jag tror inte heller att jag skulle kunna gå ner till normal BMI, utan kommer ligga precis ovanför.
Min målvikt, om jag nån gång når den, är precis över gränsen till övervikt. Det struntar jag blankt i. Det är varken siffrorna på vågen eller det uträknade BMIt som är avgörande för hur hälsan ser ut. Det är något som är viktigt att komma ihåg.
Jag är utredd på längden och tvären av andra skäl och alla mina värden är bra, trots att mitt BMI indikerar fetma.

Min målvikt, om jag nån gång når den, är precis över gränsen till övervikt. Det struntar jag blankt i. Det är varken siffrorna på vågen eller det uträknade BMIt som är avgörande för hur hälsan ser ut. Det är något som är viktigt att komma ihåg.
Jag är utredd på längden och tvären av andra skäl och alla mina värden är bra, trots att mitt BMI indikerar fetma.

Samma här angående proverna! Håller helt med.

Jag lyckas inte gå ner i vikt. I stället har vikten gått upp 0,6 kilo sedan jag började väga mig 21 februari. Min viktuppgång är som ett skenande tåg som inte går att stoppa. Så idag har jag tröstätit för det är ändå ingen idé att kämpa när det inte ger resultat. Och Samsung health skriker åt mig att jag har sjuklig fetma 😢.

Jag lyckas inte gå ner i vikt. I stället har vikten gått upp 0,6 kilo sedan jag började väga mig 21 februari. Min viktuppgång är som ett skenande tåg som inte går att stoppa. Så idag har jag tröstätit för det är ändå ingen idé att kämpa när det inte ger resultat. Och Samsung health skriker åt mig att jag har sjuklig fetma 😢.
Andas! Idag tröståt du, imorgon är en ny dag, på't igen bara! 0.6 kilo på 14 dagar skulle inte jag kalla skenande tåg utan kan vara helt naturlig viktvariation, längre tid behövs för att se trenden.

Och du, ta bort viktuppgifter ur Samsung healh och ev andra appar som kan plinga och ha sig. Förknippa istället Healthappen med något trevligt, promenader! Promenaderna är viktiga för det allmänna välbefinnandet och behöver inte förknippas med vikt. Man kan ha superstarka ben och bra kondition trots att man väger för mycket. Försök njuta av promenaderna för att du är värd det och för att det ger dig välbefinnande.

Man kan ha superstarka ben och bra kondition trots att man väger för mycket.
Man kan dessutom vara väldigt hälsosam trots att man väger för mycket. Antalet kilo på vågen är ett dåligt redskap för att avgöra hur kroppen mår.
Visst är det lättare för kroppen att inte bära på övervikt motsvarande fetma, en lättare kropp sliter mindre på lederna osv. Men, som sagt, man kan ha utmärkta värden trots att man ingår i målgruppen för den här tråden. Och ett gott steg mot god hälsa är sunda matvanor och vardagsmotion.

Idag åt jag det här: Visa bifogad fil 65564
Vad är det vita?

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
21 858
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 578
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar