Tjockistråden del 2

mat eller utfyllnad spelar ingen roll, du kan ta dubbelt så mycket grönsaker för bättre mättnad, utan att det tillför särskilt mycket kalorier. Det är det som är vitsen med att äta mycket grönsaker.
Men ska jag leva på bara grönsaker då? Det får ju inte plats mer på tallriken.

Är det någon som har provat mealsizer?

Jag tycker det är svårt att veta hur stora portioner man ska äta. Förr åt jag mycket färdiga rätter och tänkte inte på portionsstorleken. Nu när jag lagar mat efter recept och lagar 4 portioner, så tycker jag att en portion är sjukt stor. Jag får inte plats med grönsaker då.

Dagens försök att ha en vettig fördelning på tallriken har lett till hunger.
Jag skulle ha det dubbla med grönsaker
Men då får jag ju inte plats med någon mat? (Grönsaker är inte mat, det är utfyllnad.)
Men om du blir hungrig på det du har där så hade jag ökat mängden grönsaker, får det inte plats så ta det vid sidan om. Grönsaker är visst mat, annars hade ju inte veganer överlevt.

Men ska jag leva på bara grönsaker då? Det får ju inte plats mer på tallriken.
Lika mycket pasta och sås, öka mängden grönsaker. Som @TeamLundVer skrev, blir du inte mätt på den portion du visade behöver du fylla magen med mer mat. Och då är det bäst att lägga på så mycket grönsaker som behövs för att bli mätt. Det ger, som sagt, mer mättnad utan att tillföra särskilt många kalorier.
Grönsaker kan du bygga berg av, de kan ligga uppepå varandra. Eller fyll på med grönsaker när du tömt tallriken.

Portioner i recept eller på förpackningar är ju bara allmäna serveringtips och kan ju egentligen helt kasseras när det kommer till hälso/näringsdelen. Det som är väsentligt är vad du behöver för att få i dig din näring så då gör du bäst i att anpassa storleken på portionen efter dina behov inte vad receptet säger.

Jag skulle ha det dubbla med grönsaker

Men om du blir hungrig på det du har där så hade jag ökat mängden grönsaker, får det inte plats så ta det vid sidan om. Grönsaker är visst mat, annars hade ju inte veganer överlevt.
Jag har svårt för att äta mer grönsaker. Det får inte plats i magen (men försvinner fort). Färssåsen var för övrigt vegansk, så det var en massa mungbönor i den.

Kan man förresten koka grönsaker i micron? Min spis är så sjukt långsam och jag pallar inte att vänta.

Jag borde nog ha två micron, en för maten och en för grönsakerna, så de blir klara samtidigt.

Kan man förresten koka grönsaker i micron? Min spis är så sjukt långsam och jag pallar inte att vänta.

Jag borde nog ha två micron, en för maten och en för grönsakerna, så de blir klara samtidigt.

Ja, du kan koka grönsaker i mikron. Du kan också få vattnet att koka snabbare om du kokar det i en vattenkokare och sen häller det i kastrullen och ställer på spisen.

Ja, du kan koka grönsaker i mikron. Du kan också få vattnet att koka snabbare om du kokar det i en vattenkokare och sen häller det i kastrullen och ställer på spisen.
Jag brukar göra så att jag förkokar vattnet i vattenkokare, men när det sedan hamnar i en kastrull på spisen så tar det en sjujäkla evighet innan det kokar igen. Jag har inte tålamod att vänta.

Jag brukar göra så att jag förkokar vattnet i vattenkokare, men när det sedan hamnar i en kastrull på spisen så tar det en sjujäkla evighet innan det kokar igen. Jag har inte tålamod att vänta.

Ha inte kastrullen kall. Sätt på plattan medan du kokar upp vattnet och ha lite vatten i botten på kastrullen, så går det snabbare.

Är det någon som har provat mealsizer?

Jag tycker det är svårt att veta hur stora portioner man ska äta. Förr åt jag mycket färdiga rätter och tänkte inte på portionsstorleken. Nu när jag lagar mat efter recept och lagar 4 portioner, så tycker jag att en portion är sjukt stor. Jag får inte plats med grönsaker då.

Dagens försök att ha en vettig fördelning på tallriken har lett till hunger.
Har ingen erfarenhet av Mealsizer tyvärr.

Hade också problem med att veta hur mycket som var en portion tidigare. Laddade ner Lifesum och fick många aha-upplevelser. T.ex har jag ätit 2-3 portioner kolhydrater vid varje måltid :o Numera äter jag 85 gram (okokt) pasta, 110 gram kokt potatis eller 75 gram (okokt) mathavre.

Har ingen erfarenhet av Mealsizer tyvärr.

Hade också problem med att veta hur mycket som var en portion tidigare. Laddade ner Lifesum och fick många aha-upplevelser. T.ex har jag ätit 2-3 portioner kolhydrater vid varje måltid :o Numera äter jag 85 gram (okokt) pasta, 110 gram kokt potatis eller 75 gram (okokt) mathavre.
Vägde lite makaroner för skojs skull och kom fram till att 85 gr okokta makaroner var nästan 2 dl. Jag brukar koka ungefär 4 dl åt gången och det ska då räcka till 3, eller ännu hellre, 4 måltider. Så baserat på denna lilla undersökning så ligger jag nog bra till med mina makaroner i alla fall.

Påminde mig själv vad jag har åstadkommit. 2014 satt dessa byxor väldigt tight och magen plufsade över.

Bifogade filer

• 535A5C71-9FD8-402A-9F41-5337D5083CAD.webp
    535A5C71-9FD8-402A-9F41-5337D5083CAD.webp
    100,7 KB · Visningar: 90

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
21 864
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 578
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar