Sv: Tittat på sadlar i dag..
MVH/Q

MVH/Q
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Diabolical_Kitten skrev:Min syrra har en Zaldi Royal och både jag och hon hamnar i stolsits i den. Kanske är att den bakre klossen sitter för långt ner och trycker fram skänkeln?
Jag håller med dig om att det är många faktorer som avgör om en sadel är bra för en häst och dess ryttare eller ej. Visst, de dyrare sadlarna är ofta mera välgjorda, men fortfarande ingen garanti för att en "märkessadel" (oavsett märke) passar en viss häst.Diabolical_Kitten skrev:Jag tror det beror mer på okunskap än att de verkligen passar.
Visst kan en sadel ligga bra över ryggen, men sen ska man fråga sig hur bra den bommen fördelar ryttarens vikt, hur hållbar är bommen, hur breda är bossorna, var är tyngdpunkten osv osv.... Allt detta spelar roll för om en sadel verkligen passar.
Det är ju ingen tvekan om att de dyrare sadlarna är av betydligt bättre kvalitetheller och illverkarna har ofta lite mer forskning bakom sitt val av stoppning, bom, uppbyggnad etc.
Dessutom är det ju inte abra stoppningen det handlar om, bossorna är för smala för att vara skonsamma för hästen.