Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
Sv: Tittat på sadlar i dag..

Däremot så undrar jag vad du tycker är bra med Kingston, jag oxå.

Det finns bra exemplar, förstås. Men på många är bommen sned redan vid leverans. De är hårda att rida i.

Norrland

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har för mig vi har haft den här diskussionen innan i en annan tråd och jag vidstår mitt svar där.

Jag vet att du alltid måste betona att det är en allround mot hopp, men vad skulle det göra för skillnad? Varför skulle klossarna sitta längre nerpå en allroundsadel?
Orkar inte leta reda på den gamla tråden. Det är liksom ingen idé att jämföra äpplen och päron - det var det jag ville betona. Varför klossarna sitter där de sitter vet inte jag och påstod inte heller att de måste sitta där. Läs innantill! Jag bara spekulerade. Du får väl fråga Zaldi.

Vilken tur vi hade då jag under några månader lånade en Zaldi Royal...
Vi var 5 st som provade den och ingen av oss hamnade i stolsits....

'Min' häst har en Zaldi Safir, gammal modell. Den har hållt i mååååånga år nu (över 10) och håller fortfarande måttet strålande! :bow:

Det var ju bra för er. :)

Men jag har ridit i många andra sadlar som gjort betydligt mer för sitsen än Zaldi Royalen. Egentligen inte så konstigt, det är en allround mot hopp. Vi hoppar inte, utan riktar in oss mot dressyr. :)

Hästen har nu vuxit ur Zaldin, han har musklat sig och blivit rundare. Just nu är vi "mellan sadlar". Vi söker en bra begagnad märkessadel, men inte hittat någon som passar. Har en sadelmakare som brukar komma när det kommit in någon som kan tänkas passa. Hittade tidigare en jättefin Frank Baines, som jag verlkligen ville ha, men när vi provade ut den så passade den tyvärr inte...

Den sadeln vi har nu tillsvidare är en Griffin dressyr. Syntetsadel. Ingen höjdarsadel, men helt ok, ligger bra. Duger tills vi hittar någon märkessadel som passar vår hästs breda rygg!

Norrland

Senast ändrad:

Mina hästar är numera breda både för att dom får "konka" på matte och för att dom just nu går på bete...
Men jag har just nu 3(!!!) olika sadlar som passar dom...
Dels min gamla Passier PS Baum hopp special från juli 1970....18"...
Och min Wintec 500 allround med rött koppjärn i, har blått på vintern, från 1999...17½"...
Sen kan dom också ha min "nya" begagnade Moll hoppspezial från mitten av 80-talet...18½"....

Börjar inse att man är väldigt priviligierad....

Diabolical_Kitten skrev:
Men Edinburgh kostar ju i nypris en bit över 10 000... Det är nog det folk menar. Edinburgh är ju faktiskt en kvalitetssadel.

Jag vet att det är en kvalitetssadel. Vad jag menar är att mångas attityd här inne är att "smakar det så kostar det", inkl. dig själv. Jag ville visa att man inte behöver punga ut med 15000:- spänn för att hitta en bra, fin och fräsch sadel.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skrev inte att MAN hamnade i stolsits i Zaldi Royal, jag skrev att JAG och MIN SYRRA hamnade i stolsits i de sadlarna, som ett svar på en annan tjejs fråga varje det var så. Då kom jag med förslaget att det kanske berodde på att vadklossen var satt ganska långt ner.

Läs inläggen innan du hoppar på mig om det ena och det andra. :smirk:

Jag antog att du menar att man hamnar i stolsits i dem.. och att sadeln var felkonstruerad och därför blev det så..

Det är ju din vanliga chargog(stavas?) så jag antog att det var så du menade. :o

förlåt..

Senast ändrad:

har du bild på passiren..? Har du haft den sen den var ny?

Jätte kul att höra att en sådan gammal sadel hänger med än..

Läs tråden lite nogrannare så ser du att jag inte gillar Kingston, men av sadlar som kostar 2000 i nyp tycker jag den är bäst.
Vill du veta mer om avd jag tycker om Kingston så läs tråden "Vilka märken som passar vilka hästar" (tror jag den hette, nåt liknande var det iaf)

Men då är vår diskussion avslutad. För om det är det enda du vill kommentera så kan du läsa det som står i den tråden vad jag tycker om engelska resp bladsadlar.

Maran skrev:
Jag bara spekulerade. Du får väl fråga Zaldi.
Precis! Jag spekulerade också bara i om det kunde vara så att klossarna satt längre ner och det var därför jag hamnade i stolsits i den. Men då måste alla hoppa på mig om att tydligen påstår att det är så att ALLA hamnar i stolsits medan jag bara skrev om mig och min syrra.

Jag ahr inte sagt att man måste lägga 15000 för en bra sadel. Men en bra sadel kostar oftast över 10 000 i nypris. Det är nog det folk menar när man pratar om dyra sadlar. Det är väl ingen som har missat att det finns en begagnade märkessadlar till salu...

Nej, hade jag tyckt att sadeln var felkonstruerad och att ingen skulle kunna rida i den hade jag väl skrivit det. Men jag tycker att det finns folk som kan rida i de flesta sadlar, det handlar bara om vana.

Vilka sadlar har jag påstått är felkonstruerade för ryttaren som ingen ryttare kan rida i?

Tack!!! För att åtminstone Ett inlägg i sandlåde-diskussionen kom fråån en vuxen yrkesmänniska som tog hinken och spaden av småungarna.

Jag vill dessutom tillägga att man INTE kan ge råd till andra människor om att vissa sadelmärken är sköna att sitta i, eller inte, för vi är minst lika induviduella i kroppen som våra hästar. Det är också lika viktigt att den passar oss ryttare, för om den inte gör det kan vi inte sitta som vi ska och då stör vi hästen än mer. Det här med att ryttaren får finna sig i den sadel som passar hästen är numera ganska passé, som tur är. Något som egentligen borde ha varit lika självklart som det relativt nyvuckna intresset av att prova ut sadlar till sin häst. Ingen av oss ska behöva arbeta i ett hjälpmedel som inte passar vår kropp. BÅDE häst och ryttare.

Om något märke däremot är av dålig kvalité i läder,bom osv så är det uppskattat anser åtminstone jag om folk vill vara vänliga att föra sån information vidare, och helst också direkt till generalagenten.
/Asmodeus

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet vad jag har skrivit i den tråden, vart vill du komma? Svara på frågan: var har jag skrivit att ett visst märke är felkonstruerat för ryttaren? Du påstår ju att jag brukar skriva det?

När folk ger tips om sköna sadlar är det mest för att hjälpa till. Det finns vissa märken som är mjukare än andra och det är väl det folk vill få reda på. Precis som om nån frågar vilka sadlar som har stora stöd, kan ju folk fråga vilka sadlar som är mjuka. Har nån problem med att de får ont av vissa sadlar som är hårda kan ju folk iaf avråda dom från att prova en massa Stubben när de vill ha nåt som är lika mjukt som FB.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 006
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka