Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
Sv: Tittat på sadlar i dag..

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, var har jag skrivit det?

Anledningen till att jag skrev så är att du skrev att att man hamnar i stolsists i dessa sadlar.. men det är inte så för alla.. men du är så generaliserande att det ser ut som du ratar hela märket för alla..för att sadeln inte passar dig och din syster behöver det ju inte behöva betyda att den inte passar någon annan..
Det låter på dig som om du säger.

Köp aldrig en sådan sadel .för den sätter en i stolsits.

därför undrade jag om det var mig det var fel på eftersom jag kunde sitta rätt i den :p

Jovisst, men 4 cm breda bossor som det är på HS sadlarna är för smala. Dessutom är dom för tunna för att vara stötdämpande nog. Så de tappar hela sin funktion.

Jag skrev inte att MAN hamnade i stolsits i Zaldi Royal, jag skrev att JAG och MIN SYRRA hamnade i stolsits i de sadlarna, som ett svar på en annan tjejs fråga varje det var så. Då kom jag med förslaget att det kanske berodde på att vadklossen var satt ganska långt ner.

Läs inläggen innan du hoppar på mig om det ena och det andra. :smirk:

Jag vill inte uppfattas som om jag är ute efter att hoppa på dig..

Det är sättet du framför det på som jag reagerar på..(inte bara i denna tråd)Och jag läste precis det du skrev.. men din attityd i ditt sätt att skriva får det att låta som total förnedring av många sadelmärken..Och det är ju inte första gången du gör så..

ang detta med vadklossen så undrar ju jag då hur du igentligen menar..Jag upplever inte alls att den är placerad för långt ner..Det beror ju helt på hur lång man själv är.. så i teorin sitter ju inte klossen för långt ner.. utan det är du som inte passar i sadeln..

förstår du?

Diabolical_Kitten skrev:
Jovisst, men 4 cm breda bossor som det är på HS sadlarna är för smala. Dessutom är dom för tunna för att vara stötdämpande nog. Så de tappar hela sin funktion.

Jag tar tillfället i akt att försöka lära/förstå

Hur tunna är de?(enligt din uppfattning)
vad är det som gör att de inte är stötdämpande?

Är detta nått du hört? eller är det din egen uppfattning av de SH sadlar du själv upplevt?

Har haft en HS själv.. och den hadde bossor bra mycket bredare än 4 cm..

Jag har en Zaldi Star som jag haft i fem år... är supernöjd med både passform och läder.
Sen har jag även en Zaldi Atlanta som jag är dundernöjd med. Har inte ridit i någon bättre dressyrsadel...

Nej, det är hur du läser det. Jag skriver inte med en viss ton, jag skriver bara. Men det är klart att jag bli störd av att du förvränger vad jag har skrivit.

Ja, jag vet att jag inte passar i sadeln av olika anledningar, men om jag jämför med Royalen med andra hoppsadlar sitter klossarna på Royalen längre ner än de flesta.
Jag vet inte varför jag hamnar i stolsits i den sadeln, det var bara ett förslag, har inte reflekterat mer över det. Och jag bryr mig inte heller för den delen då jag inte använder sadeln.

Nu har inte jag en HS framför mig men vad jag kommer ihåg var de som tunna latexpaneler och kändes som det med.
Den är 4 cm under sätet. Det var de på alla sadlarna jag mätte.
De är för tunna för att vara stötdämpande (precis som tunna latexpaneler hos billigare märken som är av sämre kvalitet). Det är för lite tyg med för att man ska kunna fylla på med mer stoppning. (Skulle man fylla dom helt hårda skulle det inte heller vara bra för passformen.)

tack för utförligt svar..

Synd att du ser det som att jag förvränger det du skriver :(
Detta är ju ett disskutions forum där allas åsikt bör få plats..

Du är så hård i dina ord i bland.. synd

*till de andra*
Ja, jag vet att jag inte passar i sadeln av olika anledningar, men om jag jämför med Royalen med andra hoppsadlar sitter klossarna på Royalen längre ner än de flesta.

Kan du inte se det positiva i att klossen sitter längre ner??
Det ger ju möjligheter för folk som inte riktigt passar i sadlar med kloss långt upp..Då kan ju dessa sadlar ge dom möjlighet att hamna rätt :)
Nu har inte jag en HS framför mig men vad jag kommer ihåg var de som tunna latexpaneler och kändes som det med.Den är 4 cm under sätet. Det var de på alla sadlarna jag mätte.
De är för tunna för att vara stötdämpande (precis som tunna latexpaneler hos billigare märken som är av sämre kvalitet). Det är för lite tyg med för att man ska kunna fylla på med mer stoppning. (Skulle man fylla dom helt hårda skulle det inte heller vara bra för passformen.)

Det är alltså detta du bygger dina utalanden på?
följdfråga..hur fjädrande upplever du att bommen är?Òch vilken hållbarhet tycker du den har? Har du följt dessa sadlar .mer än klämt och känt på dem?

Diabolical_Kitten skrev:
Vilken bom som är bäst för hästen går ju att diskutera, men jag pratade nu om engelska sadlar.
Jovisst gör det det och jag fattade att du pratade om engelska sadlar. Dummare än så är jag inte. Det jag reagerade på var din betoning på hur viktigt det är med viktfördelning, något som fungerar ganska dåligt överhuvudtaget med en engelsk sadel eftersom bommen är utformad som den är. Det är ganska kört från början, om jag ska hårddra det. Och nej, en bladsadel som inte passar hästen är minst lika skadlig som en dåligt passande engelsk sadel. Ifall du inte tror att jag fattar det. :devil:

Diabolical_Kitten skrev:
Jämför inte Royal med andra hoppsadlar. Det är inte en hoppsadel. Det är en allroundsadel mot hopp och det kanske är anledningen till att klossarna sitter längre ned. Oavsett vilket är det ju individuellt vilken sadel man passar i och inte. Jag tolkade ditt inlägg på samma generaliserande sätt som Qodr...(stavning?) gjorde.

Jag har för mig vi har haft den här diskussionen innan i en annan tråd och jag vidstår mitt svar där.

Jag vet att du alltid måste betona att det är en allround mot hopp, men vad skulle det göra för skillnad? Varför skulle klossarna sitta längre nerpå en allroundsadel?

Hur fjädrande eller hållbar bommen är har jag inte testat, men med tanke på priset är jag skeptisk till att tilverkaren har lagt ner någon vidare forskning kring den. Jag är inte precis intresserad av att lägga pengar på en sån sadel.

Nej, varför skulle jag följa dessa sadlar? Jag har ingen och de enda jag känner som har en HS är 13 åringar vars föräldrar (eller ungarna för den delen) inte förstår varför man ska ha en bra sadel, och kände också en person för några år sen som använde den som tillvänjningssadel för bommen ahde gått av (hon använde den inte som inridningssadel utan bara som tillvänjningssadel) så varför skulle jag vara intresserad av att kolla hållbarheten på de sadlarna? Jag är inte intresserad av att ha en?

Vimsan skrev:
Jag har en Zaldi Star som jag haft i fem år... är supernöjd med både passform och läder.
Sen har jag även en Zaldi Atlanta som jag är dundernöjd med. Har inte ridit i någon bättre dressyrsadel...

Åh! Zaldi Atlanta! Ville ha den men min korkade häst passade inte i den :mad:. Har en Zaldi alroundsadel, den gick på 4.500:- beg., som ny. Inga problem med läder,bom eller ngt annat. Den blev en aning sned i stoppningen men det var antingen för att sadelmakaren stoppade den fel eller att min häst är olika musklad.

Santa Cruz har jag provridit i, den är skön men tyckte inte att kvalitén var så super, dessutom har jag för mig att den var rätt böjlig i bommen. Den skulle gå på 6000:- eller nåt.

Nu har jag en Edinburgh som jag ÄLSKAR! Som är i ett perfekt skick och gick på 6000:-... Så ni som tyckte att man måste ha sadlar över 10.000? pfffs!!!!!!! :devil:

Däremot Höökssadlarna för 1300:-. Skulle verkligen vilja veta vad folk som använder dem tycker, funderade att köpa en sån till unghästen men lädret var ju hårt som trä! :eek:

Nej, varför skulle jag följa dessa sadlar? Jag har ingen och de enda jag känner som har en HS är 13 åringar vars föräldrar (eller ungarna för den delen) inte förstår varför man ska ha en bra sadel, och kände också en person för några år sen som använde den som tillvänjningssadel för bommen ahde gått av (hon använde den inte som inridningssadel utan bara som tillvänjningssadel) så varför skulle jag vara intresserad av att kolla hållbarheten på de sadlarna? Jag är inte intresserad av att ha en?

intressant att du säger som du gör..
Du förkastar hela sadeln..(märket)
Du skriver själv att du inte vill ta reda på om dessa sadelar håller mm.. men ändå kan du säga att sadlarna är skit.. :confused: fast du igetligen inte har en aning om hur det igentligen är..

Är man duktig när det gäller sadlar så anser jag att man följer upp även de märken man själv tycker mindre om.. för att kunna så respektabelt som möjligt förklara varför sadeln är dålig..Men du blir inte trovärdig då uppenbarligen den enda erfarenheten du har är från en 13 åring ;)
tror du sitter å försvarar dig nu.. för att mina frågor var för svåra och din kunskap tog slut :angel:

Men Edinburgh kostar ju i nypris en bit över 10 000... Det är nog det folk menar. Edinburgh är ju faktiskt en kvalitetssadel.

Om du skulle rekomendera en annan sadel i samma pris klass som HS sadlarna.. vilken skulle du välja då?

Jag har inte skrivit att HS bom är dålig nånstans, jag har skrivit att jag är ytterst tveksam till kvaliten. Det som gör att jag förkastar sadeln totalt är hur bossorna är utformade och hur passformen är. Vilkjet jag ahr skrivit i flera inlägg i den här tråden. Än en gång så läser du inte vad jag skriver utan du försöker hitta saker som du tror jag blir ställd av. Det ä ganska skrattretande att du alltid tar till sånt när du inte kommer på nåt bättre.

Varför skulle jag slösa tid på att hitta folk som har HS sadlar och komma ut och kolla på deras sadlar och hästar? Vad skulle jag få ut av det när jag inte har några som helst planer på att införskaffa en själv? Jag lägger hellre min tid på att reda på vilka kvalitetssadlar har mer positiva sidor än vissa andra än att ta reda på vilken billig-sadel är bäst/sämst.

du får ursäkta om jag är så otydlig så du inte förstår vad jag menar..Jag menar heller inte att försöka göra dig stäld..Jag undrar och funderar hur du resonerar..Är det fel?därav mina frågor..Varför jag frågar som jag gör beror på att du låter så hård..det är lixom *PAM PAM å så är det*tycker det överlag ser ut så i dina inlägg..
Det är tråkigt för jag tror FAKTISKT att du skulle kunna tillföra mycket ...Just nu verkar det som det är bara du som får ha ett gediget sadel intresse.. för andra får inte ta plats eller säga i mot..

Jag lägger hellre min tid på att reda på vilka kvalitetssadlar har mer positiva sidor än vissa andra än att ta reda på vilken billig-sadel är bäst/sämst.

Hur kan du då säga att kingston är bättre än HS..? :p
Vad är det med kingston som är bättre?

Senast ändrad:

Måste bara hålla med Diabolic om Zaldi Royal sadeln. Som jag skrivit tidigare i tråden så hamnar jag i stolsits i vår Z Royal. Alla som ridit i just den sadeln hamnar i stolsits! :)

Men i övrigt är det en bra sadel. Har inget emot Zaldi-sadlarna.

Norrland

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 006
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka