Tittat på sadlar i dag..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tomaten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 158
  • Visningar Visningar 8 524
Sv: Tittat på sadlar i dag..

Jag har haft sadelutprovare ute till två av dem. Den tredje var Zaldin utprovad (och sedmera omstoppad till) Men den passar även den hästen. Jag säger bara min uppfattnig av det hela (har inte haft nån annan sadel jag kunnat ha till samtliga :smirk: ) och är hyffsat grym själv numera att kika ut sadlar :devil: Det är defenitivt den bästa i den prisklassen vill man betala mer kan man säkerligen hitta bättre.

Mina hästar är för övrigt inte lika i byggnaden.

häst nr 1 Havblod grövre modell men ändå högrest. liten manke.
häst nr 2 Havblod fullblodmodell med mycket manke.
häst nr 3 Halvblod holsteiner bred men mycket manke.
häst nr 4 Halvblod smäcker mycket manke ngt omusklad

Har haft prestige till dessa.

Numera rider jag i Passier och Sant tropez. :love:

Senast ändrad:

Jag köpte min 01 ny för 5600 tror jag eller om det var 6500:- var 1000:- rabatt på den då i alla fall så 7000:- tycker jag är lite dyrt. Hur gammal är den. Vet att den ligger på närmare 10' ny men zaldi har ett dåligt andrahandsvärde.
Har iofs åkt av med den 4 ggr iofs på 4 år men med tanke på att mitt monster inte är att leka med så :devil:

:bow: :bow: :bow:

I hästsporten talas det så mycket skitsnack ändå, det behöver inte framkallas ännu mer här på Buke.

Lånar knapp...

Vad är det som gör att man hamnar i stolsits i zaldisadlarna??? :confused:
Har själv en Zaldi star o har märkt att man lätt hamnar i stolsits om man inte skärper till sig... :o

Notorius: Snälla sluta skryt om jaguarsadlar o så, vi vet iallafall att du inte har råd med sånt....

Det jag reagerar över är att sadelutprovaren enligt Notorious har godkänt sadeln. För att jag ska tycka att en sadelutprovare är duktig ska hon inte enbart kolla på hur sadeln ligger på hästen utan även hur stoppningen känns, berätta om nåt ska justeras och också tänka efter hur viktfördelningen blir av bossarna.

Jag kan inte tänka mig att en enda häst verkligen kan ha en HS sadel då de är byggda som ett hustak (med högsta punkten under/precis bakom sätet) och när bossorna är så smala är de varken stötdämpande eller tryckfördelande (ojämt stoppade dessutom. HS filosofi verkar vara lite stoppning under sätet och mycket stoppning längst bak och längst fram......) Men visst, du tycker jag är okunnig och generaliserande. Men snälla säg mig, vad i ovanstående som jag nämnt om detta märke tycker du är bra? Eller vad är bra med det här märket ö h t?
Jag har inte bara sett måndagsexemplar, utan har sett 8 st i 3 olika butiker som har varit helt nya, aldrig provridna och alla ser likadana ut.

Min syrra har en Zaldi Royal och både jag och hon hamnar i stolsits i den. Kanske är att den bakre klossen sitter för långt ner och trycker fram skänkeln?

Tycker jag inte. Jag hamnar inte i stolsits i min ZR, åtminstone känns det inte så och har ej kommenterats av välutbildade och kunniga ridskolechefer/dressyrtränare.

Har du haft olika Prestige sadlar eller samma Prestigesadel till dessa?

Bara för att den ena hästen är hbl och den andra fbl betyder inte att de inte kan ha samma sadel. Hur ser deras ryggar ut? Har alla samma sadelläge, böjning och längd på ryggen? Finns ju säkert flera miljoner hästar som har en Albion. Allt från islänningar till OS-hästar. Det är sadelläget, ryggens längd och ryggens böjning (+ andra faktorer, men de tre tittar man på i första hand.) som avgör vilken sadel hästen ska ha.

Och ändå så är det just så att fler och fler upptäcker att dom billiga sdlarna från H***s och B***s som ligger bäst på deras hästar......

Och dom flesta har redan provat dyra märkessadlar som inte passat....

Jag tror det beror mer på okunskap än att de verkligen passar.
Visst kan en sadel ligga bra över ryggen, men sen ska man fråga sig hur bra den bommen fördelar ryttarens vikt, hur hållbar är bommen, hur breda är bossorna, var är tyngdpunkten osv osv.... Allt detta spelar roll för om en sadel verkligen passar.
Det är ju ingen tvekan om att de dyrare sadlarna är av betydligt bättre kvalitetheller och illverkarna har ofta lite mer forskning bakom sitt val av stoppning, bom, uppbyggnad etc.

Sen handlar det inte om att prova märkessadlar, utan det handlar om VILKA märkessadlar du provar. Det har ju ingen som helst betydelse om du provar County, Frank Baines, Amerigo, Dominus, Jaguar, Stubben, Passier om din häst behöver en Albion.

Min syrras gamla Kingston ligger hyfsat på min haflinger vid första blicken. Men inte betyder det att jag skulle använda den. Bommen är kass och fördelar inte vikten på ett vettigt sett. Bossorna hade kunnat vara bredare. Sätet är utformat så att man sitter på framvalvet i princip, stoppningen är nåt hopkok av lite allt möjligt och det kan räknas upp säkert 10 fel till bara på uppbyggnaden vilket gör att den inte passar då den inte är skonsam för hästens rygg i slutändan. Det som gör att den "passar" är att den är kort nog (men för liten för mig), rätt bomvidd, och följer hans rygglinje ganska bra.
Min Globus däremot följer hans rygglinje mkt bättre (nu skulle den däremot behöva stoppas om) är kort nog (och rätt storlek för mig), var rätt bomvidd (nu har han växt ur den) har breda bossor, har en stark bom som fördelar vikten bra, tyngdpunkten i sadeln är bakom framvalvet (inte i nästan samma höjd som framvalvet som det är på Kingston sadeln...), stoppningen är jämn och stötdämpande, sätet är utformat på så vis att jag sitter bra i den (det är också viktigt att ryttarens sits blir bra i sadeln, annars kan man ju inte rida hästen korrekt. Däremot kanske man får ger upp komforten lite om man har svårt att hitta sadel...) och så får jag bra kvalite till ett bra pris.

Visst är det en prisskillnad på typ 7000 i nypris, men jag skulle aldrig få för mig att köpa en sadel för så lite pengar därför att fast den skulle avra i syntet så måste ju tilvlerkaren spara in pengar på nåt område, och vid så billiga sadlar sparar de inte bara på läderkvaliten utan på allt.

Jag har personligen passat till två HS-sadlar med mycket gott resultat på två mcket speciella hästar, alltså fungerar de för vissa.
Båda bytade jag ut stoppninge på och sedan var allt tiptop.

Du har alltid långa haranger om vilken stoppning som är i men nämner aldrig att det faktiskt bara är att gå til sadelmakaren och få stoppningen utbytt.

Det jag stör mig mest på är att du alltid predikar vikten av att den som ska hjälpa till med sadeltillpassningen är rätt utbildad. Likt förbaskat sitter du här på nätet och talar om hur saker och ting ska vara, ger starka ledande åsikter baserade på bilder och sist jag kollade gick du en utbildning som resulterade i att du blev hårfrisörska inte sadeltillpassare/sadelmakare. Du tycker inte att det är lite dubbelmoral???
När sedan jag/de som är utbildade försöker hjälpa, dyker du på oss och är direkt oförskämd och talar om för oss vad vi kan och inte kan.
Nej Kitten, precis som många andra med utbildning är jag nu trött på att bli förolämpad av tonåring med hybris och drar mig ut i perforin för att stilla våndas över hur sadelträsket djupnar

Apo

Diabolical_Kitten skrev:
Min syrra har en Zaldi Royal och både jag och hon hamnar i stolsits i den. Kanske är att den bakre klossen sitter för långt ner och trycker fram skänkeln?

Jag sitter bra i en Zaldi royal.. är det fel på mig då? :p

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror det beror mer på okunskap än att de verkligen passar.
Visst kan en sadel ligga bra över ryggen, men sen ska man fråga sig hur bra den bommen fördelar ryttarens vikt, hur hållbar är bommen, hur breda är bossorna, var är tyngdpunkten osv osv.... Allt detta spelar roll för om en sadel verkligen passar.
Det är ju ingen tvekan om att de dyrare sadlarna är av betydligt bättre kvalitetheller och illverkarna har ofta lite mer forskning bakom sitt val av stoppning, bom, uppbyggnad etc.
Jag håller med dig om att det är många faktorer som avgör om en sadel är bra för en häst och dess ryttare eller ej. Visst, de dyrare sadlarna är ofta mera välgjorda, men fortfarande ingen garanti för att en "märkessadel" (oavsett märke) passar en viss häst.

När det gäller hur bra bommen fördelar ryttarens vikt tror jag till största delen beror på hur bra sadeln passar hästen. Oavsett sadeltillverkare får man inte mycket till viktfördelning med en engelsk sadel eftersom bommen har så liten anliggningsyta. Det finns en anledning till varför arbetssadlar och kavallerisadlar (oavsett land) är av bladsadeltyp... Stoppningen på den engelska sadeln fördelar inte vikten, däremot dämpar den stötar för folk och fä.

Senast ändrad:

Om du läser det här - synd att du kliver av. Hade varit intressant med professionell input också, har tyvärr missat tidigare inlägg av dig.

Ja, det stämmer att jag just nu pluggar till frisör, därför att jag inte känner att jag vill bli en sadelmakare eller vara en sadelutprovare. Var är dubbelmoralen nånstans?
Jag ahr aldrig påstått att jag är en sadelutprovare heller för den delen.
Anledningen till varför jag skriver i sadeltrådar är för att jag tycker det är ett intressant ämne och jag kan en hel del. Och då det finns många som inte vet bättre och ber om råd försöker jag hjälpa dom bäst jag kan. Om folk inte vill ta till sig mina råd så behöver dom ju inte läsa, eller hur? Precis som att alla sadelmakare inte håller med dig.

Så för att jag ifrågasätter dig, förolämpar jag dig? Kan du inte komma på bra argument för din filosofi om vissa märken, kan du ju inte ge dig in i diskussioner som handlar om sadlar.

Visst kan man gå till en sadelmakare och få stoppningen utbytt. Men en sadel är faktiskt en kostsam produkt som iaf jag tycker ska vara bra från början. Det är väl ingen ide att lägga ut 2000 på en sadel och sen ytterligare 1500-2000 på en helomstoppning för att byta stoppningen till ren ull och sen ev en justering av stoppningen efter 50-70 timmar. Då kan man lika gärna försöka hitta en begagnad märkessadel till samma pris.

Dessutom är det ju inte abra stoppningen det handlar om, bossorna är för smala för att vara skonsamma för hästen.

Dessutom är det ju inte abra stoppningen det handlar om, bossorna är för smala för att vara skonsamma för hästen.

Nu ser ju ryggarna olika ut på alla hästar.. vissa hästar kan inte ha breda bossor...Pga att deras ryggar är för smala..

Att säga att vissa märken har för smala bossor är befängt eftersom alla hästar har olika behov..

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 007
Senast: Calmiche
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: Barrel
·
Utrustning Hej! Ska köpa ny hoppsadel till pållen, men är lite lost i vad jag ska välja. Lutar dock mer mot en begagnad, får ju mer för...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar