Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagens fläsk med soja, sake och ingefära blev bra men vi kryddade upp den med lite piri-piri, en första provsmakning gav att det var lite väl milda smaker. Det blev gott iaf, det mesta försvann :D (vi hade räknat med att det skulle bli rester :cautious:).

Idag blir det nog kylskåpsrensning eftersom vi drar söderut (hem i mitt fall) imorgon.

En av mina bästa tråda nånsin "mat man gillar men skäms för"-typ inleddes med att jag avslöjade att jag älskar fiskbullar i hummersås. Jag är värre än dig, jag kokar potatis i små bitar, när de är klara slänger jag i fiskbullarna i kastrullen och värmer upp dem, sen mosar jag ihop det lite med en gaffel och massa nymald peppar. Ätes i ensamhet med en öl till. Magnifikt.

Tack för eeh.. festreceptet! :p

Magnifikt är kanske inte ordet jag skulle använda men det funkade helt klart!

Förresten, en fråga till göteborgarna i tråden. Min första upplevelse av thailändsk mat var på en restaurang i Göteborg för kanske 15 år sedan. Jag åt tofu i grön curry. Jag kommer ihåg det för att det var det mest fantastiska jag hade ätit, hade aldrig upplevt en sådan smakkombination. Jag kommer ihåg att man på restaurangen kunde sitta och äta i en bil och vad jag kommer ihåg var det ett hyfsat fint ställe. Någon som vet vilket ställe det var? Har verkligen ingen koll på stan så jag kan inte ge några direktiv om var det låg.

@Diskurs Jag har verkligen ingen aning, men i dagsläget skulle jag säga att det här http://www.moonthai.se/ är helt outstanding när det gäller thailändsk mat i Göteborg. Jag har bara varit på den på Storgatan, dock. Inredningen är lite - - extrem, men inte åt bilhållet. (En kompis som är kock och som reser mycket i Thailand, ger den på Storgatan högt betyg.)

Skulle äta thai på koh phangan. Det gick åt skogen, kan man sammanfatta.
Det slutade med banana split till middag, och en irish coffee.

Jag har lyckats med att få en femåring på min nageltrångsdrabbade tå, åkt taxi åt fel håll, hamnat mitt i ösregn i sandaler och blivit tre timmar senare än tänkt. Jag dök upp lagom till desserten:D

Spaghetti, tomatsås och ugnsgrillad aubergine/fänkål/paprika. (pasta med pesto-nivån närmar sig... men jag stretar emot lite till)

Igår köpte jag de där goda Rätt Lätt-hamburgarna på Ica - som är som vanliga färsbiffar och det är så jag äter dem. Stekte dem tillsammans med ett gäng FÄRSKA champinjoner (:eek::eek::eek::confused::confused::confused:), lät ett par skärvor brie smälta uppepå och åt med tomatsalsa och en stor slev syltlök.

Idag blir det... samma sak. Skulle ha ätit middag på stan med en kompis men jobb kom i vägen, så i brist på inspiration och tålamod efter en lång arbetsdag blir det så. Och det gör ingenting för det var jättegott.

Jag är bortom pasta med pesto-nivån.

Chèvresallad med valnötter på kafé till lunch. Det var så varmt att vi kunde sitta på uteserveringen!

En smörgås med ost och en med lufttorkad skinka till "istället för middag". Kaffe till.

Ikväll tänker jag inte laga middag, har noll lust, så vi får se vad det blir. Har drabbats av nageltrång, så misär råder. Det är ju obeskrivligt plågsamt!

Köpte svart vitlök idag (typ gammal vitlök om jag fattat rätt, apdyr dessutom) efter att ha fått för mig att den hyllats i tråden. Vad gör jag med den? Kan det ha varit @honung som använde det? Tror jag köpt det förut men att det gick åt skogen då...

Barn och tanter med trånga skor är ofta drabbade säger google.
Nästa vecka har jag väl hälsporre och liktornar...

Späkning av plånbok och lekamen efter lyxen hos särbon: Middag blev äggröra med tomater, strimlad rökt skinka och lite rödlök.

Håller dock på att planera någon orgulös excess till på lördag eftersom jag har födelsedag på söndag. Någon som kan komma med förslag (utan paprika eller musslor)? ;)

Jag umgås för närvarande med svårartade langos-cravings, antagligen utlösta av kommande Helsingborgs"festival" som nu förvisso inte kallas festival längre men ändå. Ett mattorg ska där tydligen finnas åtminstone, inklusive obligatoriska langos.

Så min helgplan är att sluka en köpelangos på fredag kväll och möjligen experimentera med hemgjord dito senare i helgen för att försöka stilla behovet. Men då är det madarunda i Nordvästskåne också, så att man kan åka runt till alla skojsiga gårdsbutiker och frossa på deras specialiteter. Dvs det behöver späkas här också inför detta kommande mumsande.

Skulle jag föreslå något till en orgulös excess till någon annan (som antagligen inte kommer att flänga runt på Helsingborgsspektakel eller Madarunda) så tyckte jag ju att älg och hemgjorda pommes lät som en väldigt fantastisk variant, men kanske lite tradigt att upprepa så nära inpå. ;) Men för att variera sig lite mer, en riktigt god fisksoppa med saffran (utan musslor) kanske? Eller en fin köttbit med en svamprisotto :love:? Och så en dessert på någon variant av ugnsbakat äpple med kanel, hasselnötter och delikat vaniljglass?

Jag umgås för närvarande med svårartade langos-cravings, antagligen utlösta av kommande Helsingborgs"festival" som nu förvisso inte kallas festival längre men ändå. Ett mattorg ska där tydligen finnas åtminstone, inklusive obligatoriska langos.

Så min helgplan är att sluka en köpelangos på fredag kväll och möjligen experimentera med hemgjord dito senare i helgen för att försöka stilla behovet. Men då är det madarunda i Nordvästskåne också, så att man kan åka runt till alla skojsiga gårdsbutiker och frossa på deras specialiteter. Dvs det behöver späkas här också inför detta kommande mumsande.

Skulle jag föreslå något till en orgulös excess till någon annan (som antagligen inte kommer att flänga runt på Helsingborgsspektakel eller Madarunda) så tyckte jag ju att älg och hemgjorda pommes lät som en väldigt fantastisk variant, men kanske lite tradigt att upprepa så nära inpå. ;) Men för att variera sig lite mer, en riktigt god fisksoppa med saffran (utan musslor) kanske? Eller en fin köttbit med en svamprisotto :love:? Och så en dessert på någon variant av ugnsbakat äpple med kanel, hasselnötter och delikat vaniljglass?

Du, det där med svamprisotto lät inte dumt. Köttbitar är inget problem, skrapar man frysen går det att frambringa älg. Kantarellrisotto kanske? Ugnsbakat äpple är en sådan där barndomsgrej (pappa var väl lite väl förtjust i det som var sött) men med nötter som ger smak går det ju att modifiera sötheten.

:up:

@Lillgrådis jag åt också morotssoppa, eller egentligen soppa på hälften var av butternutpumpa och morot. Mesig kryddning så att mannen skulle äta också, egentligen gillar jag att ösa på med ingefära. Mjölk och Saltå Kvarnbröd med kallrökt lax till.

Kvällsfika blev rooibos och ett par bitar baklava från ett ställe i Skärholmen centrum som enligt utsago ska vara Sveriges godaste och den är verkligen god.

Hx eller något liknande heter det nu väl? Hade aldrig kunnat gissa att det var namnet på en festival om jag inte redan visste det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
605
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 511
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
224
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar