Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sur körsbärsjuice, te och knäcke och baguetteskivor med ruccola, choritzo, tapenade och ostcreme. Visst täcker väl det kostcirkeln?
Allvarligt talat, det gör det väl? Möjligen saknas rotfrukter? Du täcker ju in grönsaker, animalier, frukt oc bär, spannmål och fett. (Fast jag har glömt detaljerna om kostcirkeln.)

Allvarligt talat, det gör det väl? Möjligen saknas rotfrukter? Du täcker ju in grönsaker, animalier, frukt oc bär, spannmål och fett. (Fast jag har glömt detaljerna om kostcirkeln.)
Jag tänkte kompensera det med att idag koka upp ett knippe rödbetor jag köpte på torget igår. Då kan jag nog fortsätta i samma stil en vecka till, den ser hektisk ut i almanackan och matlagningen lär stanna på samma nivå som den gångna veckan.

Jag tänkte kompensera det med att idag koka upp ett knippe rödbetor jag köpte på torget igår. Då kan jag nog fortsätta i samma stil en vecka till, den ser hektisk ut i almanackan och matlagningen lär stanna på samma nivå som den gångna veckan.
Kostcirkeln handlar ju tack och lov inte om vilken tid matlagningen tar eller hur avancerad den är! För att vara snabbt ätande på stående fot, låter ju dina grejer alldeles utmärkta, och dessutom goda.

Under morgonpromenaden hittade jag en hel hog med Karl Johan ... sa nu maste jag rensa i dag igen:eek: I kvall blir det nog Kyckling och svampgryta. :p

Lyssnar på Meny i P1 just nu och de gör seitan. Någon som testat att göra det?

Det låter ju inte vansinnigt gott och presenteras i programmet som köttsubstitut... Men jag blir lite nyfiken!

Lyssnar på Meny i P1 just nu och de gör seitan. Någon som testat att göra det?

Det låter ju inte vansinnigt gott och presenteras i programmet som köttsubstitut... Men jag blir lite nyfiken!
Har inte gjort det men har kompisar som gör och säger att det är busenkelt. Har tänkt länge att jag ska prova men har inte fått ändan ur att gå och köpa glutenmjöl. Tänkte testa detta recept: http://www.vardagsmatad.se/2012/09/23/seitan-pa-20-minuter/

Däremot har jag ätit seitan och det är :up:!

@Trani, jag hoppades att du skulle ha koll! I Meny gjorde de på vanligt, glutenrikt vetemjöl, typ vetemjöl special. Det verkar arbetsamt, men inte svårt. Ditt recept verkar ju klart mer snabbjobbat!

Bilderna på seitan-rätterna de gjorde i Meny såg inte helt fel ut, så det får nog bli höstens pysselprojekt.:d

Jag blev också inspirerad av programmet, @Koltrast! Tänker som du att det kan bli en lagom hösthobby att pyssla med. Receptet som @Trani länkar till, är väsentligt enklare än metoden som beskrevs i Meny. Var köper man det där glutenmjölet? Jag har aldrig ens hört ordet förut.

Jag blev också inspirerad av programmet, @Koltrast! Tänker som du att det kan bli en lagom hösthobby att pyssla med. Receptet som @Trani länkar till, är väsentligt enklare än metoden som beskrevs i Meny. Var köper man det där glutenmjölet? Jag har aldrig ens hört ordet förut.

Vad skoj! Får för mig att de sa att glutenmjölet går att hitta i hälsokostbutiker.

@Petruska - jag kan rekommendera dig att bläddra runt lite i Jonas Borsséns böcker med chilirecept på allt du kan tänka dig. Det han inte kan eller vet om chili och dess användning i mat finns inte.

---------------------------------

Jag äter fetaostcremegratinerade kokta rödbetor med liiite varmrökt lax till, och dricker fortfarande sur körsbärsjuice. Och kokar syltade kantareller idag.

Lyssnade också på seitan-inslaget och det lät klart spännande att testa, såg dessutom lite roligare ut på bild än jag tänkt mig. Köksinslaget hittills idag har bestått i att trava runt i skogen med Naturskyddsföreningens svampkurs och plocka en massa roliga soppar som jag hade ingen eller dålig koll på tidigare. Skörden har nu förvandlats till en inläggning på stensopp, blodsopp, tegelsopp, sammetssopp och brunsopp. Samt förvällda portioner av resten. Det lär vankas svamppasta i det Lillgrådiska köket inom en snar framtid. Och svampsoppa. :d

@Petruska, jag hade för övrigt inte heller plockat någon svamp förrän idag. Jag är så mycket svampanalfabet att det kändes oändligt mycket tryggare att ha med en personlig svampkonsulent som godkände allt innehåll innan det togs hem för att tillreda.

Kalasat idag, imorgon blir BARNET 5 år. Jag har bakat tårtor ( en hallon/vit choklad och en jordgubb/choklad), äppelpajer och kardemummabullar en masse.

Ikväll ska jag äta typ korv stroganoff sambon lagat, tack och lov på goda kryddiga korvar istället för falukorv. Tänker dricka öl till.

I går blev det kyckling med jordnötssås. I dag bjöd svärmor på någon form av köttgryta med mycket goda rödbetor som hon lagt in själv.

Kalasat idag, imorgon blir BARNET 5 år. Jag har bakat tårtor ( en hallon/vit choklad och en jordgubb/choklad), äppelpajer och kardemummabullar en masse.

Ikväll ska jag äta typ korv stroganoff sambon lagat, tack och lov på goda kryddiga korvar istället för falukorv. Tänker dricka öl till.

Kardemummabullar impar alltid på mig. Det är så jäkla gott:d och jag som är total baknovis tycker det ser våldsamt avancerat ut med den där knuten.

Kardemummabullar impar alltid på mig. Det är så jäkla gott:d och jag som är total baknovis tycker det ser våldsamt avancerat ut med den där knuten.

Jag fuskade. Hoppade knuten och gjorde en jättebulle av hela degen. Älskar kardemumma också, så galet mycket godare än kanel. Rårörsocker är en galet bra kombination med det, smakar ju karamell.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
625
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 525
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
250
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar