Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hörde det också! Är vi ett gäng galna P1 fanatiker?

Har länge misstänkt det... Hur kan man vara annat?

Jag fuskade. Hoppade knuten och gjorde en jättebulle av hela degen. Älskar kardemumma också, så galet mycket godare än kanel. Rårörsocker är en galet bra kombination med det, smakar ju karamell.

Då är jag lite mindre impad.:p Men inte mindre avis, det är verkligen urgott med kardemummabullar. Jag har hel kardemumma i en pepparkvarn bara för att kunna mala över kaffe, te och gröt.

Har länge misstänkt det... Hur kan man vara annat?

Jag är uppvuxen med P4 och inget annat på alla radioapparater där jag spenderat min barn- och ungdom. Sedan drog jag till England. Och sedan upptäckte jag att P1 är betydligt intressantare. Särskilt när personer som min-blivande-make Jesper Rönndahl sommarpratar. Herregud vad jag skrattade när jag äntligen lyssnade i fredags! Idag lyssnade jag på Per Fritzell, som inte är någon blivande make men gärna hade fått bli svärfar eller nåt.

I alla fall. Jag åt stadig lunch på kafé bestående av en väldigt bastant croque madame, förlåt krocket-hen och orkade inget mer till middag än ett glas rödvin. Hade kunnat tänka mig att slakta lite vilt och äta lite råa kräftor men kan inte pga målat naglarna lila med guldstänk.

Dagens middag bestod av farskt surdegs brod, stekt i lite smor ... men smorstekt Karljohan och lite Vasterbotten ost.:d Jag kommer att sakna skogens svamp nar jag kommer hem.

@Anna men visst är det något särskilt med Jesper Rönndahl? Han är SÅ het!

Kl

För tillfället händer det inte mycket spännande på matfronten. Sambon är föräldraledig och står följaktligen för den mesta matlagningen. Igårkväll blev det färdiga köttbullar med pasta och chilisås. Jag säger inget mer.

Tja, med tanke på att hela programmet handlar om viktigpetteri och besserwisserism så kan jag nog med lite god vilja härleda det till mig, ja. :love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love::love:

Jag gillar också Jesper Rönndahl, om än inte lika passionerat. Jag är typ sämst i världen på avståndsflingar(i tidiga tonåren fick jag spela med och bara "Leo(nardo DiCaprio) är sååå söt" medan jag hett önskade att jag också skulle bli kändiskär:o), men Jespers sommarprat får bli dagens telefonlyssning.

Har inte gjort det men har kompisar som gör och säger att det är busenkelt. Har tänkt länge att jag ska prova men har inte fått ändan ur att gå och köpa glutenmjöl. Tänkte testa detta recept: http://www.vardagsmatad.se/2012/09/23/seitan-pa-20-minuter/

Däremot har jag ätit seitan och det är :up:!

Åh! Jag har hittat en -splainer!!! Kolla in kommentarerna!
Kära admin!

Använd inte termen ”glutenmjöl”, särskilt inte om du inte vet vad det är. [...]

För japp, glutenfri seitan är precis vad... öh, man inte kan göra! :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Åh, kan vi inte ha en bukeseitanträff där vi tvättar stärkelsen ur potatismjöl för att sedan göra seitan av det!?

Kommer ju att ge oss sysselsättning tills fan avlöser oss! Jäklar, vilka stärkelse- och brist-på-gluten-experter vi kommer att bli!

Ursäkta en okunnig, men är seitan och mock(ed) chicken samma sak? Jag har återkommande mardrömmar om ett möte med sånt i en konservburk för många år sedan. :arghh:

Ursäkta en okunnig, men är seitan och mock(ed) chicken samma sak? Jag har återkommande mardrömmar om ett möte med sånt i en konservburk för många år sedan. :arghh:

Ja, det är samma sak så till vida att seitan ofta kallas mocked chicken/mocked duck i Japan.

Jag, som vill hålla modet uppe i denna fråga ett litet tag till, väljer dock att tro att ditt problem låg i själva konservburken. Lite som med (förlåt mig @Anna) konserverade champinjoner jämfört med färska.

Jag har ätit seitan i Hongkong under benämningen mocked duck, och det var gott. Smakade inte konservburk. :)

Vi kan väl säga så här, att jag skulle hellre äta surströmming till frukost åtta dagar i veckan än att äta det jag en gång åt under en tunnel i Paris dit jag liftat med tummen. Där jag blev bjuden på detta mocked in a kantstött can av en ung asiatisk man som entusiastiskt förklarade att det här var vardagsmat och det var i ALL asiatiski hans hemstad i Beijing. Jag åt inte kinamat på tio år tror jag! :D

Åh! Jag har hittat en -splainer!!! Kolla in kommentarerna!

För japp, glutenfri seitan är precis vad... öh, man inte kan göra! :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
:rofl: Ganska bra svar Ulf the mansplainer fick: "[...]Om du surfar runt en sväng på vår webbsida så märker du nog snabbt att det är just gluten vi använder oss av i våra recept. Tack för visat intresse!"

Att man (Ulf!) inte vill rädda ansiktet en smula och säga "hoppsan jag missförstod"?

Åh, kan vi inte ha en bukeseitanträff där vi tvättar stärkelsen ur potatismjöl för att sedan göra seitan av det!?

Kommer ju att ge oss sysselsättning tills fan avlöser oss! Jäklar, vilka stärkelse- och brist-på-gluten-experter vi kommer att bli!
Alltså det får nog blir det. Jag har nämligen precis farit runt halva staden i jakt på glutenmjöl.

Gick först till min vanliga eko/veggo-butik men där var det slut. De "får kanske in om två veckor, kanske inte" (:confused:). Gick till två hälsokostbutiker som båda sa "nix, nej, aldrig haft" och hänvisade mig tillbaka till butiken jag gick till först. :banghead: Icat som har jättesortiment av veggo- och ekogrejer hade inte heller. Återstår väl att köpa på nätet. :arghh:

Jag fick i alla fall en skön promenad i underbart väder. Jävla seitan. :meh:

Alltså det får nog blir det. Jag har nämligen precis farit runt halva staden i jakt på glutenmjöl.

Gick först till min vanliga eko/veggo-butik men där var det slut. De "får kanske in om två veckor, kanske inte" (:confused:). Gick till två hälsokostbutiker som båda sa "nix, nej, aldrig haft" och hänvisade mig tillbaka till butiken jag gick till först. :banghead: Icat som har jättesortiment av veggo- och ekogrejer hade inte heller. Återstår väl att köpa på nätet. :arghh:

Jag fick i alla fall en skön promenad i underbart väder. Jävla seitan. :meh:
Provat asiatiska butiker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
625
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 525
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
250
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar