Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja absolut smaken!!! @Mabuse

Jag gjorde ett blindtest en gång, och då kunde jag inte skilja dem åt. När jag visste vilken som var vilken, då tyckte jag citrontimjanen luktade citron, men inte annars.

Det kanske är en annan sorts citrontimjan då? Den jag har sett är alltså likadan som backtimjan, fast bladen är lite ljusare, och blommorna vita.

Jag gjorde ett blindtest en gång, och då kunde jag inte skilja dem åt. När jag visste vilken som var vilken, då tyckte jag citrontimjanen luktade citron, men inte annars.

Det kanske är en annan sorts citrontimjan då? Den jag har sett är alltså likadan som backtimjan, fast bladen är lite ljusare, och blommorna vita.
Det låter som vit backtimjan. Citrontimjan är yvigare i växten inte alls lika platt mot marken och ibland varierad i bladen (gröna med gul kant), vispar du runt med handen i den så luktar den verkligen citron https://www.google.se/search?q=citr...IJsf4yQO1zYCgBA&ved=0CCEQsAQ&biw=1280&bih=604

Backtimjan https://www.google.se/search?q=citr...imjan&rls=org.mozilla:sv-SE:official&tbm=isch

Idag utgår jag från en påse grönkål. Det kan bli vad som helst. Men det lutar åt en baconstuvad grönkål, till kokt örtslungad potatis, och ajvarbiffar. Eller så fräser jag upp grönkål med lök och trattisar och gör en paj av det. Eller så gör jag båda, och äter det ena idag och det andra i morgon.

Färsk, ICAs egen påse, kostar 10:- i min närmsta ICA-butik den hör veckan.
2014-09-03202455_zpsd1d07032.jpg

Jag äter köttfärssås med burkchampinjoner i till snabbmakaroner med riven ost över. Frågor på det? Nä, det trodde jag inte heller. ;)

Alltså.... ja.... pasta med..... pesto. (men det var ändå ganska länge sedan nu) Och en köpebaguette med mozzarella och tomat, som jag svalde i tre tuggor på en mycket komprimerad lunch.

Men på fredag kväll kommer köttprenumerationslådan, och förråden med förvälld och inlagd svamp bara växer. Så det finns hopp om någon riktigt trevlig höstgryta eller så till helgen.

Jag saknar mitt kök... Idag åt jag faktiskt en mugg nudlar jag hällt hetvatten över och tärnat ner lite tofu i - ett steg upp från de tre senaste dagarnas kost: mackor... :up:

Imorgon blir det nog... mackor.

@Anna *ryyyyssss* ;)

Jag har nu plockat och atit Karl Johan svamp som huvud ingrediens hela veckan, i kvall som gryta med lite allmanna rester ... I morgon har vi vanner har och det blir kyckling fylld med gorgonzola och Karl Johan :angel: och karamelized rodbetts sallad ... Fredag ar vi bortbjudna. Tack och lov. Nu blir det inte mer Karl Johan pa ett tag. Tack och lov.:p

Namnamnam. Nu har jag mixat ihop en massa svamppesto på Karljohan och brunsopp + persilja, vitlök, parmesanost, olivolja och valnötter. Så gott! Så då tycker jag att pasta med pestoalternativet skulle kunna bli lite upphottat ändå (det jag åt idag var dock vanlig simpel köpepesto)

Härligt att hösten är på gång! Firade in den igår med gulaschsoppa (med pintobönor och rökt paprikapulver) och en överdådig äppelpaj (typ apple pie, med lock och sjukt mycket socker) med vaniljsås.

Hittade också färsk grönkål i bunt på samma ICA jag köper påsen. Och det är en sån ICA som är så liten så att om man möter någon annan kund i gångarna så måste nån backa eller klättra upp på hyllorna för att man ska kunna gå förbi varandra. Så jag tror inte grönkål är en ovanlig vara om man säger så.

Jag ska troligtvis spendera eftermiddagen/kvällen på akuten/sjukhuset/ultraljud/röntgenmottagningen, då jag misstänker ny propp i benet, jag kan knappt gå. Så här brinner det i knutarna, jag måste fixa något snabblagat innan jag åker. En burk vegetarisk ravioli från fontana får bli min kost för dagen.

Hittade också färsk grönkål i bunt på samma ICA jag köper påsen. Och det är en sån ICA som är så liten så att om man möter någon annan kund i gångarna så måste nån backa eller klättra upp på hyllorna för att man ska kunna gå förbi varandra. Så jag tror inte grönkål är en ovanlig vara om man säger så.

Alltså, jag handlar vanemässigt i två olika Hemköp samt i två olika grönsaksbutiker. Så om jag uppfattar något som ovanligt, så är det för att det inte finns i de butikerna. De här butikerna brukar bara ha grönkål vid juletid, förutom den där alldeles för finhackade i frysdisken.

Ingen av de båda Hemköpen är riktigt superbra när det gäller grönsaker. De båda grönsaksbutikerna är enligt min mening superbra, men snarare inriktade på Sydeuropa, Mellanöstern och Nordafrika, än just svenska matvanor.

Mycket möjligt att alla andra butiker har grönkål hela tiden, det har i så fall gått mig förbi. Just Ica, är den kedja som är minst representerad där jag har mina dagliga vanor, så sådana där "Icas egna" kommer jag inte i kontakt med vanligtvis.

Jag ska troligtvis spendera eftermiddagen/kvällen på akuten/sjukhuset/ultraljud/röntgenmottagningen, då jag misstänker ny propp i benet, jag kan knappt gå. Så här brinner det i knutarna, jag måste fixa något snabblagat innan jag åker. En burk vegetarisk ravioli från fontana får bli min kost för dagen.

Fy vad tråkigt honung, önskar dig god bättring! (Den raviolin är ju för övrigt riktigt god.)

Igår gjorde jag lövbiffsgryta. Bräserade köttstrimlorna länge i rött vin och buljong och sedan i med diverse annat gott. Klyftpotatis till. Det var väldigt gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
630
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 536
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
300
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar