Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha! :idea:

Ger mig nu ut i terrängen utrustad med kamera och gigantiskt minneskort. Ska fota varenda stenusling jag hittar, och sen ha dig att identifiera dem åt mig! Myyyyyycket lättare än mysko karta!
smiley34.gif

regret.jpg

:crazy: Är det inte lättare om du kommer hit och följer med mig ut?!

:rofl:

Igår provade jag en ny restaurang några kvarter från där jag bor. Åt en jättejättegod hamburgare med jättejättetråkiga tillbehör. Väldigt stort och gott ölsortiment höjer dock betyget till väl över medel. :D

Ikväll ska jag bli bjuden på pumpasoppa!

Ok, det här är kanske TMI... men en mogen St Agur på ett kex med lite rabarbermarmelad är orgasmnivå!

Bara så att ni vet ;)

Tillägg: Jo, marmeladen var hemmagjord, jag har ätit igenom det jag gjorde ALLDELES för fort! :(

Ikväll har jag besökt min far, som råkat köpa ett halvt kilo rödspättefiléer han inte visste vad han skulle göra med. Han berättade att han köpt dem eftersom det stått att de kostade 60kr/kg, men att det i kassan visat sig att det vara hela förpackningen som kostade det. Min far är en mycket sparsam man och tyckte att det var väldans mycket pengar för lite fisk.:D

Som vanligt när han bjuder på middag är det jag som står för matlagandet och det är alltid något av en utmaning. Hans skafferi är fullkomligt renons på mina standardråvaror och -kryddor, men han hade å andra sidan tre sorters färdig remoulad i kylen och hur många förpackningar brödmix som helst. Trots den rikliga tillgången på remouladsås stoppade jag rödspättan i ugnen med förkokt morot, massor av purjo, små fina tomater och serverade den med potatisstomp.

Jättegott blev det, fastän jag var lite på hal is som lagade fisk fastän jag inte riktigt vet hur man gör. Körde på låg temperatur och det blev faktiskt riktigt fint.

@honung Vad jobbigt att du är dålig igen. Hoppas allt går så bra det kan.

Tack! Det var typ falskt alarm! Jag är dock blockhalt, har alla symptom på propp men någon sån hittas inte, så jag slipper blodförtunnande (nästan, jag har fått initial behandling), så nu är det bara att ringa på hos grannen som är veterinär och begära en hältutredning så kanske jag kan få tuppkam istället!

Eftersom jag knappt kan gå, tänkte jag att cykeltur bort till köpcentrat en bit bort var en bra idé för att handla mat och förtidsrösta. Det var ingen bra idé alls, för det gjorde så vansinnigt ont att gå efter cykelturen att jag röstade typ storgråtande, och den stora willysbutiken kändes övermäktigt stor så inhandlandet begränsades något till vad som typ låg närmast kassan. Så dagens mat blir, rotfruktsgratäng med purjo och gräslök, riven vitkål med snabbdressing och parmesangratinerad bifftomat.

Gå in här: http://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...,6230101.603615,1693185.904212,7539788.396385

Zooma in där du bor och kolla efter bergarter som heter basalt, diabas, gabbro och basisk metavulkanit. De är mafiska bergarter vilket gör att de bla innehåller mycket magnesium och järn. När de vittrar blir många näringsämnen tillgängliga så det är därför gula kantareller trivs där. Givetvis finns det flera faktorer för att svampen ska trivas men jag har aldrig plockat så mycket kantareller som jag gjort på sådan berggrund (jag plockar svamp medans jag jobbar! :D). Vi kunde kartera vilket berg vi var på efter kantarellerna.

Många andra växter trivs också på sådan berggrund. Hyggen på mafiskt berg har ofta väldigt mycket hallon och smultron också (empiriskt testat i fält, dock plockade vi inget utan åt bara direkt).

Den där sidan var vansinnigt avancerad så mitt förslag är att vi talar om var vi vill plocka svamp, och du kollar kartan och talar om var kantarellguldet finns. Jag är så halt så jag kan inte ränna runt i skogen just nu, helst ska jag kunna parkera i närheten, ok? ;):angel:

@honung: Inget roligt, hoppas du mår bättre snart.

Är inte tuppkam VÄLDIGT dyrt?! Har någon vag aning om det efter sista hästen :D Satsa istället på god mat, om inte annat känner du dig bättre!

@honung: Inget roligt, hoppas du mår bättre snart.

Är inte tuppkam VÄLDIGT dyrt?! Har någon vag aning om det efter sista hästen :D Satsa istället på god mat, om inte annat känner du dig bättre!
Det känns som god mat som meducin förvisso är ett bra förslag, men risken är att jag bara blir stillasittande och fet! Jag vill bara bli yster och få benen fulla med spring ju! ;) :)

Den där sidan var vansinnigt avancerad så mitt förslag är att vi talar om var vi vill plocka svamp, och du kollar kartan och talar om var kantarellguldet finns. Jag är så halt så jag kan inte ränna runt i skogen just nu, helst ska jag kunna parkera i närheten, ok? ;):angel:

Ok, säger igen (som @Monstermom) åk hit så tar jag med er! Kan fixa handikappvänlig tur :D

Just ja, för att göra det hela mer intressant så är SGU:s karta inte så där exakt, jag har hittat en bergartsgräns som är flera hundra meter fel i "mitt" berg :devil:

Mina svampmarker är i främsta fall belägna på gammal sjöbotten, men - hela kolmårdsskogarna också där det borde vara kolmårdsmarmor som underlag! :idea:

Hmm, kan tänka mig att oren marmor (dvs Kolmårdenmarmor) är rik på "rätt" näringsämnen. Den innehåller serpentin som är ett metamorft mineral (omvandlat från pyroxen och olivin) inom den mafiska familjen (ENKELT förklarat!).

Hmm, kan tänka mig att oren marmor (dvs Kolmårdenmarmor) är rik på "rätt" näringsämnen. Den innehåller serpentin som är ett metamorft mineral (omvandlat från pyroxen och olivin) inom den mafiska familjen (ENKELT förklarat!).
Jätte-enkelt! :angel: :crazy: Ja, svamp och bärskogar är det tveklöst men jag vill ha detaljerade exakta positioner av guldgula hav av kantareller hörru! Glöm inte att handikappvänlig terräng är ett krav! :laugh:

Nä, jag tror jag får lita på mina gamla vanliga svampskatt-ställen duger, bara jag blir kurerad i benet. :)

Broccolisoppa med basilika och hembakat bröd med ost :D
Vi äter inte soppa ofta alls men nu när vi är sjuka här hemma så kändes de passande och otroligt skönt för halsen ;)

Söndagsmiddag de luxe, till RGBs ära: vitlöksmarinerad rostbiff, potatis- och jordärtskocksgratäng, trattkantarellsås och nyskördade vaxbönor. Dryck: två glas Que Pasa-vin. Skål, maestro Rolf-Göran! Grattis till Pamina, grattis till en fantastisk VM-finalplats (och så förbannar vi - under bara ett litet ögonblick - de där bommarna för att de föll ner vid fel tillfällen idag).

Hade det blivit VM-guld så skulle jag ha bakat en kaka och bjudit på på jobbet i morgon, men nu ids jag inte göra mig till fullt så mycket.

Ugnsrostad bakpotatis & sötpotatis och gul & röd lök i klyftor, grönkål med riven vitlök och flingsalt som frästs tillsammans med purjo, panngrillat muminfläsk och ett berg av rädisor.

Det blev lite kantareller idag fast inte så mycket jag hoppats på, det är nog lite torrt fortfarande. Orkade inte anstränga mig så jag stekte en del av dem i smör och hade dem till en äggröra med rökt skinka, rödlök, tomater och tryffelolja, toppad med riven Kvibille cheddar. Fick ett glas rött ur matlagningsboxen till.

Det var en skön halvdag i skogen iaf :up: och jag råkade visst hitta lite intressant berg :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
637
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
28 576
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
325
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA