Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
De där små munkarna som de har i bake offen är en annan sak. Jag är barnsligt förtjust även i dem, men det är något annat.
Nej, det är danska äppelfyllda munkar. De ska serveras varma. Jag pratar inte om strösselprydda hålmunkar som är vanliga i bakeoffer i alla affärer. Du avfärdar nog fel sak.

Jag är ju inte biolog (vilket jag brukar få tjata om när folk frågar mig om sådant "jamen du är ju naturvetare" :p) men behöver inte kantarellerna lövträd också? Har för mig att de vill ha en symbios med deras rötter. Kan ha helt fel dock.

I Norge (på rätt berg) på en fjällsida där det fanns enar och fjällbjörkar hittade jag massor av kantareller där det var lagom fuktigt.
Ek brukar ju vara ett bra träd att sikta på om man letar kantareller.

Annars bor jag i en blandad zon, där det både finns vulkanisk och icke-vulkanisk berggrund - och jag kan nog säga att jag har kantarellställen på båda typerna av mark. Så man får nog väga in lite fler parametrar om man ska ha en total sanning. Men om man nu ska svamppromenera okänd mark är säkerligen berggrundskartan en bra förstasållare.
Men jag undrar hur gör man för att särskilja de 512 (eller vad de nu är) olika färgnyanserna, för att se vilken berggrund som avses?

Nej, det är danska äppelfyllda munkar. De ska serveras varma. Jag pratar inte om strösselprydda hålmunkar som är vanliga i bakeoffer i alla affärer. Du avfärdar nog fel sak.

Jag tror inte det. Får ta en bild när jag handlar nästa gång. De jag tänker på är likadana som de något större äppelmunkarna (förekommer även med tex vaniljkräm eller hallonfyllning), men mindre. (Strösselbeströdda ser jag inte ens. :) )

Jag har aldrig funderat på nationalitet när det gäller dem, men det är inte samma sak som det man i Danmark brukar kalla äppelskivor. Öht är det aldrig äppelbitar eller äppelmos i de danska äppelskivorna (det är en del av det roliga). Och man har sylten (valfri sort, men jag föredrar om det är sorter av frukt/bär som jag rimligtvis hade kunna plocka i Danmark) bredvid, inte i.

Jag tror inte det. Får ta en bild när jag handlar nästa gång. De jag tänker på är likadana som de något större äppelmunkarna (förekommer även med tex vaniljkräm eller hallonfyllning), men mindre. (Strösselbeströdda ser jag inte ens. :) )

Jag har aldrig funderat på nationalitet när det gäller dem, men det är inte samma sak som det man i Danmark brukar kalla äppelskivor. Öht är det aldrig äppelbitar eller äppelmos i de danska äppelskivorna (det är en del av det roliga).
Du har fel, de jag pratar om är danska äppelmunkar. Jag vet inte hur många gånger jag ska säga det för att du ska tro mig. Det är inte de som också finns med vaniljkräm, äppelsylt eller hallonfyllning. Jag tror de är dafgård eller Cherie eller annat märke. Jag ska kolla av det nästa gång jag är på hemköp.

Ek brukar ju vara ett bra träd att sikta på om man letar kantareller.

Annars bor jag i en blandad zon, där det både finns vulkanisk och icke-vulkanisk berggrund - och jag kan nog säga att jag har kantarellställen på båda typerna av mark. Så man får nog väga in lite fler parametrar om man ska ha en total sanning. Men om man nu ska svamppromenera okänd mark är säkerligen berggrundskartan en bra förstasållare.
Men jag undrar hur gör man för att särskilja de 512 (eller vad de nu är) olika färgnyanserna, för att se vilken berggrund som avses?

Klicka på området du är intresserad av så kommer det upp en förklaring.

O, nu blev jag sugen på att plocka fram munkjärnet och göra "äppelskivor" - jag vet vilken sort som avses, men hade missat att de kallas äppelskivor på andra sidan sundet. Min farbror brukade laga sådana och bjuda på alldeles varma och fluffiga, med lingonsylt och lite ovispad grädde till. Det ska ligga något handskrivet recept hemma men jag har inte sett det på länge och inte använt det på ännu längre. Så nu måste det snart vara dags igen, tack för inspirationen!

Nej, det tycker jag nog inte. Har inte varit med om att få munkar varma med sylt till. Och själva munken (degen) smakar lite annorlunda än äppelskivor, inte bara pga kardemumman, och har lite annorlunda konsistens. Jag är inte så bra på att baka, men det måste vara någon avgörande skillnad med smeten.

Så sett skulle jag snarare säga att äppelskivor är en tjockare pannkakssmet, fast jäst.

Äppelskivor är barndomslycka i kubik för mig, och jag sprider det glatt till generation efter generation av exalterade svenska släktingar. Det gör alltid succé, barnsligt nog.

Jag har inte fått dem särskilt söta. Det är en nypa socker "till jästen" i mitt recept från min mormor.

Fast nä, stopp och belägg!:D Jästdeg blir ju helt annorlunda än pannkakssmet.:cautious: Det är ju inte bara "fast jäst", det blir ju som att säga att bullar är som sockerkaka, fast med jäst. Det är de ju inte, jästen gör det hela helt annorlunda. Som skillnaden mellan blinier och galette, där är ju skillnaden i princip bara jästen, men de blir ju helt olika både till smak och konsistens.

Många nationer har ju sina varianter på munkar, och det är klart de inte är exakt likadana, men det gemensamma skulle jag säga, som gör det hela till en sorts munk, är 1) Jästdeg och 2) fritera. Sen är en donut inte alls samma sak som en schürzkuchen, men de är i alla fall väldigt olika bullar eller churros.

Som det kanske hörs är jag barnsligt förtjust i alla typer av pannkakor och munkar, och har nog ätit mer sånt i mitt liv än vad som är hälsosamt. :o Dock aldrig aebleskiver, så det är något att se fram emot! :d

Klicka på området du är intresserad av så kommer det upp en förklaring.
Å tack!
Nu ser jag att jag inte alls bor på 'blandad' mark.
Mestadels delas marken av metagråvacka (som jag felaktigt tolkade som basalt) och granitoid, med mindre inslag av ryolit och granit. Intet vulkaniskt alls, men ändå finns det kantareller om man lärt sig sin mark.

Skulle vara spännande och göra en utflykt till närmsta vulkaniska förekomst, och se skillnaden. Borde finnas i den fäbodmiljö jag vistas i ibland, där det finns en mindre meteoritnedslagsplats som skvätte upp lite magma på naturen.

Å tack!
Nu ser jag att jag inte alls bor på 'blandad' mark.
Mestadels delas marken av metagråvacka (som jag felaktigt tolkade som basalt) och granitoid, med mindre inslag av ryolit och granit. Intet vulkaniskt alls, men ändå finns det kantareller om man lärt sig sin mark.

Skulle vara spännande och göra en utflykt till närmsta vulkaniska förekomst, och se skillnaden. Borde finnas i den fäbodmiljö jag vistas i ibland, där det finns en mindre meteoritnedslagsplats som skvätte upp lite magma på naturen.

Ryolit ÄR vulkanisk ;) precis som tex basalt, andesit och dacit :) Utökar man det hela så tillhör de de ytmagmatiska bergarterna. Granitoid och gabbro är exempel djupmagmatiska bergarter.

Senast ändrad:
Ryolit ÄR vulkanisk ;) precis som tex basalt, andesit och dacit :)
Men va fan.
Då förstår du min försiktiga skepticism om jag funnit gott med kantareller på vad jag trodde var ickevulkanisk granitoid, medan nästan inget på närliggande basaltmark. Och se'n visar det sig att min ickevulkaniska granitoid istället är vulkanisk ryolit, medan den närande basalten istället är löjligt svampsteril metagråvacka.

Är det inte fantastiskt vilka insikter man kan få sig till livs i en mattråd på bukefalos?

Men va fan.
Då förstår du min försiktiga skepticism om jag funnit gott med kantareller på vad jag trodde var ickevulkanisk granitoid, medan nästan inget på närliggande basaltmark. Och se'n visar det sig att min ickevulkaniska granitoid istället är vulkanisk ryolit, medan den närande basalten är löjligt svampsteril metagråvacka.

Är det inte fantastiskt vilka insikter man kan få sig till livs i en mattråd på bukefalos?

:up:

Som sagt, mafiska bergarter är inte en garanti men jag har hittills funnit att det stämmer rätt bra. Den lokala ryoliten (dvs i "mitt" hemberg) är helt befriad från ätlig svamp :cautious:

Jag är lite stolt över att jag ätit egen odlade bond**** och strimmiga **** (såg ut som borlotti men jag åt skidorna hela). De inmundigades med lokalt odlad små purjo, vitlök och risnudlar i buljong. Dagen efter åts resterna med ett stekt ägg och extra soja****. Grönkålen verkar även arta sig så det kanske blir lite sådan med vad det lider och några små morotsskruttar.

Igår var jag hos mannen och då lagade vi stekt torsk med improviserad sås och ris. Jag hade tänkt köpa med en sån där arla "fiskpanna" men det fanns inte så jag köpte lite matlagningsgrädde, dill, citron och stenbitsrom i stället. Det gick också bra, kompletterades med lite fiskbuljong som fanns på plats.

Fast nä, stopp och belägg!:D Jästdeg blir ju helt annorlunda än pannkakssmet.:cautious:

Som det kanske hörs är jag barnsligt förtjust i alla typer av pannkakor och munkar, och har nog ätit mer sånt i mitt liv än vad som är hälsosamt. :o Dock aldrig aebleskiver, så det är något att se fram emot! :d

Att jag kallar det för pannkakssmet fast jäst, är helt enkelt för att jag tycker att äppleskivor är betydligt mer närbesläktade med pannkakor, våfflor och liknande från olika kök, än vad de är besläktade med munkar. (Förutom då munkjärnet, som ju så klart heter äppleskivejärn på danska.) Som ett sätt att kulturellt och kulinariskt "placera" äppelskivorna bland maträtter och bakverk.

Sen steker man vanligen äppleskivorna i smör (i min mormors WW2-recept står det dock margarin), vilket jag inte uppfattar som fritering. Jag tänker mig att fritering sker i olja, och alltså vid högre temperatur än vad som funkar med smör.

Om du tex går på Tivoli i Köpenhamn kan du köpa äppleskivor i serveringar där.

Igår fick jag förresten couscous med en massa persilja i (men det var inte tabouleh) och en god tagine av det slag min partner ganska ofta lagar. Lite het, med mycket spiskummin och chili, och så mycket paprika, en hel del kikärter och russin. Lök, givetvis, och andra grönsaker efter humör.

Till lunch idag åt jag resterna från min laxmiddag häromdagen: lax, egna bönor med egen tomatsås och rostad broccoli. Helt ok lunch. Festade loss på några små skorpor till kaffet efteråt.

Partner och jag har kommit överens om att skärpa oss lite med maten ett tag. Utgångsläget är att leva på utemat, hämtmat och smörgås, så det krävs inte så mycket för att åstadkomma förbättring. :p

Mea culpa. Bouchon muqeux, heter det ju. Dumma mig! De var i olika färger och hemodlade, vet inte vad det heter på franska.

Marinerade gröna sojaslemproppar, stekta blandade svampar (plockade i trädgården på landet), ugnstorkade små tomater, massor av parmesan, pasta och oliver. Enkelt och gott. Vatten till, pga kvardröjande semesterkilon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
640
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 603
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
375
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar