Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min middag var tragisk (bröd & vatten - väldigt gott, men det har nog mer att göra med att jag inte ätit något sen igår morse :up:), men jag har en helt annan smakupplevelse att dela med mig av!

AnCnoc, 12 år! :love:
Och då dricker jag i princip ingen alkohol alls. Men jag är kär. :laugh:

Håller på att rycka upp matvanorna igen, efter en tids förfall.

Fredag kväll: skaldjur, ost och äppelkaka hos föräldrarna.

Lördag lunch: Kantarell- och västerbottenpaj, tunnbrödsrulle med renskav, prinsesstårta (pga födelsedag i familjen).

Lördag middag: Laxsida i ugnen, ugnsrostad broccoli bredvid och så vitlöksstekta blandade bönor av egen skörd med en liten chilispetsad tomatsås - också av egen skörd - till.

Söndag middag: Marockansk kikärtssoppa och den danska specialiteten äppelskivor efteråt.

Söndag middag: Marockansk kikärtssoppa och den danska specialiteten äppelskivor efteråt.

Kikärtssoppa låter gott, hur gjorde ni den?

Äppelskivor, menar du sådana där man vänder äppelskivor i tjock pannkakssmet och steker, eller är det nåt annat?

Lördagsmiddagen hos oss fuskades ihop med hjälp av Picard - köpte färdiga pommes duchesse och färserad pärlhöna, och kompletterade sen med äppeltimjanapelsinsås och broccoli-kantarellpytt. Picards aprikospaj till efterätt. Riktigt gott, särskilt med tanke på att middagen i princip hämtades ur frysboxen.

Igår provade jag ett recept som fanns i DN för ett par veckor sen, en variant på Svartpepparbiff med tofu, köttfärs och svamp från Singapore. Det var extra allt i den - två sorters soja, miso, ingefära, buljong, kinesiska femkryddor, massor av svartpeppar, stjärnanis, vitlök, vinäger - men det blev i slutändan riktigt gott. Jag brukar annars ha lite svårt för tofu, och vi fick bara tag på konserverad sådan som inte verkade lovande, men i det här smakstarka sälskapet blev den riktigt god. Broccoli och vetenudlar till - enligt receptet skulle det vara sobanudlar, men det hittade jag inga.

Gå in här: http://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...,6230101.603615,1693185.904212,7539788.396385

Zooma in där du bor och kolla efter bergarter som heter basalt, diabas, gabbro och basisk metavulkanit. De är mafiska bergarter vilket gör att de bla innehåller mycket magnesium och järn. När de vittrar blir många näringsämnen tillgängliga så det är därför gula kantareller trivs där. Givetvis finns det flera faktorer för att svampen ska trivas men jag har aldrig plockat så mycket kantareller som jag gjort på sådan berggrund (jag plockar svamp medans jag jobbar! :D). Vi kunde kartera vilket berg vi var på efter kantarellerna.

Många andra växter trivs också på sådan berggrund. Hyggen på mafiskt berg har ofta väldigt mycket hallon och smultron också (empiriskt testat i fält, dock plockade vi inget utan åt bara direkt).

Jag hittar inte nånstans med rätt bergart här ju :(

@Mabuse. Det var inte jag som gjorde soppan, men jag tror att det finns rätt många recept på nätet som är rätt lika varandra, när det gäller marockansk kikärtssoppa. Vår är klart baserad på kikärtor, med tomat i. Inte en tomatsoppa med tillsats av kikärtor, som en del recept liknar. Koriander, spiskummin och den typen av kryddor.

Ja, sådana äppleskivor, fast enligt rådande tradition utan äpplen! :) Man steker enbart smeten (jäst smet med kardemumma i) i ett munkjärn. Serverar med sylt och socker. Jag har aldrig sett dem med äpplen i.

Jag hittar inte nånstans med rätt bergart här ju :(

Jag tänker spontant att jordarterna borde spela större roll för svamparnas (relativt ytliga) mycel än bergarterna? Även som såklart jordarter är bildade och påverkade av bergarter. Geologen får gärna rätta mig ;)

Ja, sådana äppleskivor, fast enligt rådande tradition utan äpplen! :) Man steker enbart smeten (jäst smet med kardemumma i) i ett munkjärn. Serverar med sylt och socker. Jag har aldrig sett dem med äpplen i.

Jaha, vad man på svenska brukar kalla munkar, rätt och slätt? Fast med kardemumma i, då.

Det jag tänkte på är något annat, man har inte jäst deg utan tjock och ganska söt pannkakssmet, och så steker man äppelskivorna som plättar ungefär efter att ha doppat dem i smeten.

Geologi is the shit.
*För närvarande ytterst intresserad av badsalt, men av helt andra anledningar än svamp.*

Så läste jag.

Igår gjorde jag en röra med köttfärs, majs, svamp (FÄRSK), tacokrydda (en sådan där köpt på marknad eller liknande, så inte riktigt som Santa Maria eller Old El Paso och allt vad de heter), krossade tomater, lite rödvin... säkert något mer. Klyftpotatis till, och pizzasallad.

Jag tänker spontant att jordarterna borde spela större roll för svamparnas (relativt ytliga) mycel än bergarterna? Även som såklart jordarter är bildade och påverkade av bergarter. Geologen får gärna rätta mig ;)

Är berggrundsgeolog och har väl inte stenkoll (haha) på det lösa eländet MEN jorden består ju till viss del av vittrat berg, dvs om den inte transporterats av isen reflekterar den berget under. Sedan kan jag tänka mig att den magra och tunna jorden i en skog definitivt har en närmare korrelation med berget under än tex jordbruksmark med 20m morän.

Det finns dock ställen i Sverige där jordbruksmarken mycket beror på det närliggande berget, tex området runt Storsjön i Jämtland. Där har vittrad alunskiffer gett en enormt fet jord som jag inbillar mig fungerar väldigt bra med modernt jordbruk där man ofta har ett kväveöverskott. Jorden (och berget) innehåller nämligen relativt mycket kol vilket borde vara gynnsamt för kol/kväve-kvoten om jag kommer ihåg växodlingsläran på lantbruksskolan korrekt (det är över 20 år sedan *fan vad gammal jag är*).

Vore spännande att korrelera svampställena till jordartskarteringen också! Kanske finns någon magisk kombination av bergart+jordart.

Jag är ju inte biolog (vilket jag brukar få tjata om när folk frågar mig om sådant "jamen du är ju naturvetare" :p) men behöver inte kantarellerna lövträd också? Har för mig att de vill ha en symbios med deras rötter. Kan ha helt fel dock.

I Norge (på rätt berg) på en fjällsida där det fanns enar och fjällbjörkar hittade jag massor av kantareller där det var lagom fuktigt.

Jaha, vad man på svenska brukar kalla munkar, rätt och slätt? Fast med kardemumma i, då.

Nej, det tycker jag nog inte. Har inte varit med om att få munkar varma med sylt till. Och själva munken (degen) smakar lite annorlunda än äppelskivor, inte bara pga kardemumman, och har lite annorlunda konsistens. Jag är inte så bra på att baka, men det måste vara någon avgörande skillnad med smeten.

Så sett skulle jag snarare säga att äppelskivor är en tjockare pannkakssmet, fast jäst.

Äppelskivor är barndomslycka i kubik för mig, och jag sprider det glatt till generation efter generation av exalterade svenska släktingar. Det gör alltid succé, barnsligt nog.

Jag har inte fått dem särskilt söta. Det är en nypa socker "till jästen" i mitt recept från min mormor.

Senast ändrad:
Jag är ju inte biolog (vilket jag brukar få tjata om när folk frågar mig om sådant "jamen du är ju naturvetare" :p) men behöver inte kantarellerna lövträd också? Har för mig att de vill ha en symbios med deras rötter. Kan ha helt fel dock.

I Norge (på rätt berg) på en fjällsida där det fanns enar och fjällbjörkar hittade jag massor av kantareller där det var lagom fuktigt.

Ooooh på min jobbdator kan jag få in såväl bergarter som jordarter och biotopskartor och vegetationskartor..! Blir nog att stanna kvar nån kväll och reka.. :idea:

Ooooh på min jobbdator kan jag få in såväl bergarter som jordarter och biotopskartor och vegetationskartor..! Blir nog att stanna kvar nån kväll och reka.. :idea:

Intressant men jag undrar om jordartskartorna är lika "exakta" som bergartskartorna?! :meh: Inte SGU:s fel, jag vet, men många berggrundskartor är bedrövliga. Som allt annat, det är en kostnadsfråga. Jag har hittat fel gränser de flesta gångerna jag varit ute i fält och är felet flera hundra meter tycker jag det är ganska stort.

Just ja, hittar du någon spännande korrelation nära Svärdsjö kan du ju säga till :angel: :D

Ibland är de väldigt exakta (vid sandlinser, rullstensåsar mm) men det kan vara ett femtiotal meter som skiljer i fält på jordartskartorna vi har också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
640
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 603
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
375
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar