Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska strax åka till mina föräldrars sommarstuga för att bli bjuden på deras årligen återkommande familjeträff med skaldjur! (Tyvärr måste jag köra bil hem, så det blir inget vin för mig.)

Alltså, jag handlar vanemässigt i två olika Hemköp samt i två olika grönsaksbutiker. Så om jag uppfattar något som ovanligt, så är det för att det inte finns i de butikerna. De här butikerna brukar bara ha grönkål vid juletid, förutom den där alldeles för finhackade i frysdisken.

Ingen av de båda Hemköpen är riktigt superbra när det gäller grönsaker. De båda grönsaksbutikerna är enligt min mening superbra, men snarare inriktade på Sydeuropa, Mellanöstern och Nordafrika, än just svenska matvanor.

Mycket möjligt att alla andra butiker har grönkål hela tiden, det har i så fall gått mig förbi. Just Ica, är den kedja som är minst representerad där jag har mina dagliga vanor, så sådana där "Icas egna" kommer jag inte i kontakt med vanligtvis.
Jag tror inte det har varit så vanligt att det funnits grönkål annat än till jul, men den har nog fått sig ett uppsving :).

Alltså, jag handlar vanemässigt i två olika Hemköp samt i två olika grönsaksbutiker. Så om jag uppfattar något som ovanligt, så är det för att det inte finns i de butikerna. De här butikerna brukar bara ha grönkål vid juletid, förutom den där alldeles för finhackade i frysdisken.

Ingen av de båda Hemköpen är riktigt superbra när det gäller grönsaker. De båda grönsaksbutikerna är enligt min mening superbra, men snarare inriktade på Sydeuropa, Mellanöstern och Nordafrika, än just svenska matvanor.

Mycket möjligt att alla andra butiker har grönkål hela tiden, det har i så fall gått mig förbi. Just Ica, är den kedja som är minst representerad där jag har mina dagliga vanor, så sådana där "Icas egna" kommer jag inte i kontakt med vanligtvis.
Jag tror inte det har varit så vanligt att det funnits grönkål annat än till jul, men den har nog fått sig ett uppsving :).

På tal om kål har det verkligen slagit brett! Idag på Ica bjöd den traditionella fredagsprovsmakningen på svartkålschips. De var "hemgjorda" i uttryckets sämsta bemärkelse och tyvärr brända och därtill fullkomligt dränkta i olja.

Själv har jag blivit meddragen och bjuden på improviserad fredagslunch ute i det gröna! Grillad Bosarpskyckling, blandad grönsallad med rödlök och nötter, avokado och sedan vattenmelon, mörk choklad och kaffe. Salladen och kycklingen fördelades och åts med händerna i brist på tallrikar och allt smakade finfint.

@honung Vad jobbigt att du är dålig igen. Hoppas allt går så bra det kan.

Lakritsfisken smakade bra! (men jag tänker bara på godis och danska saltlakritsfiskar när jag skriver det, en lite jobbig sidoeffekt). Jag gillar fänkål och den extra lakritspulverkryddningen förstärkte den smaken på ett trevligt sätt. Utan att bli helt dominerande. Kunde kanske tagit ännu lite mer lakrits till och med, utan att det hade skadat.

@Petruska "min" Hemköp har färsk grönkål i påse året runt, tror till och med att det är deras eget märke.

@Petruska "min" Hemköp har färsk grönkål i påse året runt, tror till och med att det är deras eget märke.

Alltså, "min" är på dekis. De har byggt om och nu har de en jättetrist avdelning för ekologiska grönsaker och veganprodukter (sojaost etc), där grönsakerna ligger i alldeles för dyra löjliga små förpackningar och allt är importerat.

Den näst närmaste är bättre, men där var en kris av annat slag för en tid sedan, så det föll lite ur mina vanor att gå dit. Jag måste göra något åt mina inköpsvanor.

Idag blir det nog plock/rester till middag, kylen behöver rensas lite. Imorgon hoppas jag på något som innehåller svamp, jag tänkte ut en sväng i skogen :)

Bästa väninnan textade precis och kallade mig för svampgudinnan, jag hade kollat berggrundskartan omkring där hon bor och tipsat vart hon borde testa. Hon var tydligen i ett hav av kantareller just nu :D :up:

Idag blir det nog plock/rester till middag, kylen behöver rensas lite. Imorgon hoppas jag på något som innehåller svamp, jag tänkte ut en sväng i skogen :)

Bästa väninnan textade precis och kallade mig för svampgudinnan, jag hade kollat berggrundskartan omkring där hon bor och tipsat vart hon borde testa. Hon var tydligen i ett hav av kantareller just nu :D :up:

:bow: Oh stooora Gudinna! :bow:

:bow: Delge oss, Dina lojala följare, Din Visdom! :bow::bow::bow:

/Din, etc :bow::bow::bow:

:bow: Oh stooora Gudinna! :bow:

:bow: Delge oss, Dina lojala följare, Din Visdom! :bow::bow::bow:

/Din, etc :bow::bow::bow:

Gå in här: http://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...,6230101.603615,1693185.904212,7539788.396385

Zooma in där du bor och kolla efter bergarter som heter basalt, diabas, gabbro och basisk metavulkanit. De är mafiska bergarter vilket gör att de bla innehåller mycket magnesium och järn. När de vittrar blir många näringsämnen tillgängliga så det är därför gula kantareller trivs där. Givetvis finns det flera faktorer för att svampen ska trivas men jag har aldrig plockat så mycket kantareller som jag gjort på sådan berggrund (jag plockar svamp medans jag jobbar! :D). Vi kunde kartera vilket berg vi var på efter kantarellerna.

Många andra växter trivs också på sådan berggrund. Hyggen på mafiskt berg har ofta väldigt mycket hallon och smultron också (empiriskt testat i fält, dock plockade vi inget utan åt bara direkt).

Gå in här: http://apps.sgu.se/kartvisare/kartv...,6230101.603615,1693185.904212,7539788.396385

Zooma in där du bor och kolla efter bergarter som heter basalt, diabas, gabbro och basisk metavulkanit. De är mafiska bergarter vilket gör att de bla innehåller mycket magnesium och järn. När de vittrar blir många näringsämnen tillgängliga så det är därför gula kantareller trivs där. Givetvis finns det flera faktorer för att svampen ska trivas men jag har aldrig plockat så mycket kantareller som jag gjort på sådan berggrund (jag plockar svamp medans jag jobbar! :D). Vi kunde kartera vilket berg vi var på efter kantarellerna.

Många andra växter trivs också på sådan berggrund. Hyggen på mafiskt berg har ofta väldigt mycket hallon och smultron också (empiriskt testat i fält, dock plockade vi inget utan åt bara direkt).

I wuv yoo! :love:

praise-the-lord-morning-550x320.jpg

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

OK, öh, förlåt ett pucko, men... Är det det där som står i "litologi"-rutan man ska läsa? Och ska alla de där... öh... stensorterna du nämnde finnas på samma ställe, eller räcker det med en av dem? Och... är alla ställen med samma färg samma stensorter, så det är ingen idé att klicka runt på ett stort blått område för att se om det är "bättre" nånstans där? :o:crazy:

(Så med "Metagråvacka, glimmerskiffer, grafit- och/eller sulfidförande skiffer, paragnejs, migmatit, ambifolit" [gotta love the lingo! :cool:] är det kört med kantareller - och hallon? :p)

OK, öh, förlåt ett pucko, men... Är det det där som står i "litologi"-rutan man ska läsa? Och ska alla de där... öh... stensorterna du nämnde finnas på samma ställe, eller räcker det med en av dem? Och... är alla ställen med samma färg samma stensorter, så det är ingen idé att klicka runt på ett stort blått område för att se om det är "bättre" nånstans där? :o:crazy:

(Så med "Metagråvacka, glimmerskiffer, grafit- och/eller sulfidförande skiffer, paragnejs, migmatit, ambifolit" [gotta love the lingo! :cool:] är det kört med kantareller - och hallon? :p)

Det är i rutan till höger man ser vilka kartfärger de olika bergarterna har ("Teckenförklaring"). Det behöver inte vara alla utan någon av dem. Som jag sa så är det inte helt säkert att de finns där, de måste ju fortfarande vara tillräckligt fuktigt osv plus att de trivs ju gärna med björkar (hittade jättemycket i fjällen förra året där det mer eller mindre bara växte fjällbjörk, på mafisk berggrund). Amfibolit är bra, det är en metamorf mafisk bergart (vet dock inte riktigt vad en ambifolit är, det låter som ett ambivalent berg :p).

De flesta mafiska bergarter är lätta att känna igen, för det mesta är de grönsvarta i färgen. Lite fördjupning: http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/geologi/bergarterochmalmer/bergarter.1606.html
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/geologi/bergarterochmalmer/bergarter.1606.html
Just ja, du är naturligtvis inte ett pucko. Geologi är ju lite speciellt eftersom vi inte direkt läser om det i grundskolan (synd nog!).

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
636
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
28 571
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
325
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar