Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det får nog blir det. Jag har nämligen precis farit runt halva staden i jakt på glutenmjöl.

Gick först till min vanliga eko/veggo-butik men där var det slut. De "får kanske in om två veckor, kanske inte" (:confused:). Gick till två hälsokostbutiker som båda sa "nix, nej, aldrig haft" och hänvisade mig tillbaka till butiken jag gick till först. :banghead: Icat som har jättesortiment av veggo- och ekogrejer hade inte heller. Återstår väl att köpa på nätet. :arghh:

Jag fick i alla fall en skön promenad i underbart väder. Jävla seitan. :meh:

Nu hade du kunnat bespara dig all denna motion om du bara varit mer hipstersk och gjort seitan från grunden med vetemjöl istället! :angel:

... Oj, förlåt! Jag menar förstås glutenfritt mjöl! :eek:

Nu hade du kunnat bespara dig all denna motion om du bara varit mer hipstersk och gjort seitan från grunden med vetemjöl istället! :angel:

... Oj, förlåt! Jag menar förstås glutenfritt mjöl! :eek:
Ja använd inte termer som du inte vet vad det är hörrö. :grin: :p

Ska man vara riktigt hipstersk och cool så ska man guerilla-odla sitt eget vete på en centralt belägen ödetomt. Sedan öppnar man en s. k. dining club hemma i köket där man bjuder in folk att betala saftig för UPPLEVELSEN att mala mjöl och göra seitan.

Jag blir helt inspirerad av beskrivningen! :D Som om jag inte hade nog med mina egna odlingar, förutom att behöva leta upp en ödetomt och guerillaodla seitanråvaror dessutom.

I dagens lunchlåda från det Lillgrådiska köket har det för övrigt - föga överraskande - serverats en pasta med bas av karljohansvamp, uppblandat med annan sopp samt purjolök, en slurk vitt vin och grädde.

Jag blir helt inspirerad av beskrivningen! :D Som om jag inte hade nog med mina egna odlingar, förutom att behöva leta upp en ödetomt och guerillaodla seitanråvaror dessutom.

I dagens lunchlåda från det Lillgrådiska köket har det för övrigt - föga överraskande - serverats en pasta med bas av karljohansvamp, uppblandat med annan sopp samt purjolök, en slurk vitt vin och grädde.

Åh, avundsjuk! Min far kom precis in med en näve gigantiska svampar som han inte visste vad de var, men de var säkert goda! Han hade hittat dem precis bredvid ett gäng kantareller! :banghead:

Jag vet inte heller vad de är för något. :cautious:
Blir ingen svamp i maten ikväll.

:rofl: Ganska bra svar Ulf the mansplainer fick: "[...]Om du surfar runt en sväng på vår webbsida så märker du nog snabbt att det är just gluten vi använder oss av i våra recept. Tack för visat intresse!"

Att man (Ulf!) inte vill rädda ansiktet en smula och säga "hoppsan jag missförstod"?

Min gissning är att Ulf gör sitt bästa för att glömma att sidan existerar, och numer har ändrat sin avatar till att föreställa en liten smurf, för att kunna vara mer anonym på nätet framöver. :p

På middagsfronten har det varit lite sydstatstema hemma senaste veckorna, vilket innebär att vår majskonsumtion har ökat betänkligt, till barnens glädje. Gjorde först cajunfisk på röding med maque choux och gratinerat sötpotatismos, väldigt lyckat! Stärkt av den framgången blev nästa variant Dirty rice med cajunkyckling, helt ok, och så igår pulled pork med majspudding och bacon-och-vinägerstekt kål. Gårdagens var nog den minst lyckade av middagarna, majspuddingen blev lite för mycket ugnsomelett för min smak, och jag tyckte nog både maque choux och corn bread är en godare variant på majsrätter. Jag lyckades i somras efter åratals letande äntligen hitta Pickapeppa-sås i en butik, som nu fick förgylla fläskköttet, som blev helt ok. Det ska nog vara lite mer kryddor, dock, jag utgick från det här receptet: http://www.100daysofrealfood.com/2013/12/03/recipe-best-pulled-pork-crock-pot/ (minus crock pot, då, vad det nu är), men det var lite för mycket vinäger-och-socker, jag hade velat haft fläsket mer åt det kryddiga hållet.

Jag kom på mig själv med att tänka "alltså, det kanske skulle gå att tjäna pengar på detta...?" direkt efter att jag skrivit det. :rofl:

Om jag odlar så kan vi vara i ditt kök! Mitt är så stökigt och så bor jag med en labrador i en kattkropp = oländigt för gästerna.

Besviken efter glutenjakten så öppnade jag en öl och satte igång att laga lasagne. Som en slags protest mot det asiatiska köket i allmänhet.

Jag brukar göra lasagne med typ linser, rotfrukter, spenat och andra roliga grejer men nu gör jag för första gången en "klassisk" med sojafärs och -ost.

Ikväll ska jag äta stekt potatis. Och jag längtar! ;)

(Råkar veta det då jag ska passa föräldrarnas hus när de är på semester, och mamma meddelade igår att det fanns kokt kall potatis kvar i kylen. Jag tycker att det är ofantligt gott med stekt potatis med paprikapulver på då och då.)

Potatisen hade visst hamnat i komposten så det blev omelett med bacon och prästost istället. Bake-off-baguette med vitlöks- och citronsmör till.

Gissar att det är något liknande citrontimjan? Min favoritkrydda i sallader, bara att repa några stänglar och blanda ned :up:

Jag har aldrig lyckats märka nån skillnad på citrontimjan och vanlig backtimjan annat än färgen på blommorna, men det kanske är skillnad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
628
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 534
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
297
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar