Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Marinerade gröna sojaslemproppar

Det åt till lunch jag igår, från en sådan där plocka-själv-salladsbar (tillsammans med några räkor, lite kallrökt lax, avokado, gurka, gröna oliver och minimozzarella, kronärtskockshjärtan och soltorkade tomater). Så otroligt, ofantligt underbart gott att jag skulle kunna gå ner och fylla hela skålen med den blandningen nu på en gång. Det är ju så himla bra med självplock och egenvägning också, detta var verkligen ingen stor portion men mycket olika goda saker, för en ganska liten peng med tanke på alla goda grejer i :)

På morgonen fick jag hotellfrukost på ett jättefint hotell, så det räckte med en liten sallad till lunch dårå ;)

På kvällen fick jag grillade starka korvar och en tomatsallad. Och ett glas rött!

Ja alltså mina mumsiga vaxbönor kommer jag aldrig att kalla "vaxslemproppar" varken på svenska eller något annat språk, för de är för goda för att straffas med ett så äckligt namn.

Och eftersom jag inte heller riktigt var med i tråden när det inofficiella bönförbudet beslutades, så har jag nog senare revolterat mot det också när det gäller andra former av, ja, sådana.

*onda ögat* Jag finns också! Och jag tycker det låter så ohemult gott med alla era orgier i de där sakerna jag inte KAN äta för då dör jag, så jag bad er att inte beskriva de där sakerna så ohemult...gott? Då tror jag att @Petruska herself eller om det var @Anna som började skriva slemproppar! Och jag är GLAD för det! Så det så!

*onda ögat* Jag finns också! Och jag tycker det låter så ohemult gott med alla era orgier i de där sakerna jag inte KAN äta för då dör jag, så jag bad er att inte beskriva de där sakerna så ohemult...gott? Då tror jag att @Petruska herself eller om det var @Anna som började skriva slemproppar! Och jag är GLAD för det! Så det så!

Aha, jamen dåså. Slemproppar it is!

Och när det gäller haricot verts, är bouchon muquex verts en lämplig benämning. Om man kan klura ut vad vax heter på franska, funkar ju den lösningen även för vaxslemproppar.

Aha ... da far jag ocksa forsoka komma ihag det ... om jag nagon gang skulle fa for mig att beskriva slemproppar gott. ;)

Äsch då! Ingår linser och falafel också i Mat Som Ej Får Nämnas Vid Namn, utan endast genom utrikiska omskrivningar? (Jag får som lite Voldemort-vibbar.)

Jag brukar skriva falafel utan att skämmas, liksom tex hummus.

Små röda slemproppar, mungslemproppar osv, går ju smidigt att skriva.

Slemproppssoppa, känns kanske liiiite över gränsen, dock.

Lunch: Suprdupersnabb laxsoppa på keldas thaisoppa, en bit laxfilé i kuber och en pak choi som jag rev ner medan det kokade upp, och en extra sked röd currypasta. Knäcke och vatten till.

Utelunch, har inte blivit så ofta på sistone men ibland, så... dagens veg, wokade grönsaker med cashewnötter på trevlig thairestaurang. Kvällsvard potatis- och purjolökssoppa + rågbulle med makrillpålägg.

Jag har haft det lite kämpigt och kommit av mig lite med matlagandet på sistone, så det har blivit väldigt mycket stekta grönsaker.

Tur då att jag har bussiga vänner, som förbarmar sig över mig emellanåt. Ikväll blev jag bjuden på vegetarisk kålpudding och det var ganska gott, om än lite ovana smaker. Oavsett väldigt trevligt och som vanligt fint att få lite draghjälp när min egen motivation tryter.

Idag blev det ICAs färska spenatfettuccini i någon variant på carbonara: matlagningsgrädde, ägg, bräckt skinka, rödlök och babyplommontomater. Det flesta ingredienserna var kylskåpsrensning.

Potatisgratäng på mandelpotatis och VB och rosmarin, kycklingspett teryaki från godis....förlåt...delikatessen på kvantum.

Innan det en hel del kladdkaka och wienerbröd, chocolate chip cookies, rullrån, smore's och red velvet på åttioettårskalas.

Såjoråsåatte. Idag har jag nog tuggat till mig tre storlekar större.

Jag landade i New York (eller for att vara mer exact, New Jersey's storsta flygplats som vanligtvis lankas till New York, Newark) i gar vid ett tiden. Sedan hyrde jag bil och har nu kort (med uppehall for natten pa ett latt skitzofent motell) 15 timmar ungefar och kom hem for en stund sedan. Jag var forutseende och sag till att det fanns en flaska vitt vin i kylskapet innan jag akte hemmifran for tre manader sedan;) Jag kopte en kartong agg, en kartong philadelphia och skorpor pa vagen ... Det blir en interessant middag i kvall. lol

Igår skulle jag ha gått på teater, men föreställningen var inställd så vi gick en promenad istället. Sen hem och åt den planerade teatersupėn: caesarsallad. Jag drack vitt vin till, de andra drack öl.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
644
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 618
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
423
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar