Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Experimentella lunchmackor på rågbröd, för avsmakning av flera småprojekt på senare tid i köket: Stekt halloumi och svampsalsa (helt ok men som helhet kanske lite beige), köttbullar och syltade nypon med kanel och nejlikor (:love: för nyponen, även om de blev lite dominanta i sammanhanget) samt köttbullar och surkål (:up::up::up:)

Experimentella lunchmackor på rågbröd, för avsmakning av flera småprojekt på senare tid i köket: Stekt halloumi och svampsalsa (helt ok men som helhet kanske lite beige), köttbullar och syltade nypon med kanel och nejlikor (:love: för nyponen, även om de blev lite dominanta i sammanhanget) samt köttbullar och surkål (:up::up::up:)

Fredagslunch: salsa på äpple, rödlök, sambal oelek och rödvinsvinäger m.m., grönsaksfräs med feta, kidneyslemproppsgucka och en skiva vitt luftbröd med smör.

Alltsammans blev lite i hetaste laget, så nu kallsvettas jag och funderar på mild middag.

Varm baguette med tomat och mozzarella och basilika, rucola, isbergssallat och gurka med balsamvinäger.
Morotskaka från café.

Middag igår; ugnsrostad sötpotatis och blomkål med basilikapesto (som jag gjorde på rostade solroskärnor, en kruka färsk basilika, svartpeppar, en färsk röd chili, och en näve gröna oliver och en slatt olja, mixat till en pesto.) Denna bredde jag på blomkålen och klickade på sötpotatisen, som åts till en honungs & chilimarinerad marinerad fläslfilé som stektes i skivor i grillpanna, och gjorde en sås av skyn med en slatt rödvin i, bifftomat och sallad på riven roman, persilja, solrosfrön, gurka och gul paprika. Och vitlöksbröd till, sånt där färdigt fryst i baguetteform.

Till frukost idag bakade jag ett snabbt väldigt gott bröd. Skitenkelt, jäser i ugnen.
50 g jäst
3 dl vatten + 3dl mjölk, fingervarmt
½dl honung
½dl sirap
3 msk olivolja
2 tsk salt
8 dl vetemjöl
8 dl rågsikt

Blanda ihop, knåda till två limpor pudra lite med dekorativt mjöl, sätt in i kall ugn, sätt den på 200' och låt stå i ca 50 minuter.

Dottern svepte ihop ostcreme på riven ost och philadelphiaost + peppar som vi hade som pålägg tillsammans med skurna tomater - superdupergott!

Väntar på att maken ska komma hem med ingredienser, sen blir det pak choi, sesamsås, ris samt dumplings och kött från delidisken i den asiatiska affären vid Hötorget.

Klyftpotatis, sockerärter, kryddsmör (soltorkad tomat och basilika)och körsbärstomater. Italienskt vatten.

Det blev en improviserad spenat och hasselnötspesto som serverades med kikärter och champinjoner samt ugnsrostad potatis och butternutsquash samt varsin ugnsbakad äggfylld portabello till middag här hemma. Jag är proppmätt och maken verkar nöjd, det var godare än det låter :d

Gardagens middag blev fantastisk ... Angus ribeye som sonen gjorde en fantastisk rodvinssas till medan jag fixade till en enkel salad med chevre och 'sweet onion' dressing till. Det var fantastiskt hur val rodvinssasen och dressingen passade ihop nar de blandades pa tallriken. :d

Efter att ha varit i farten som valsedelsvolontär redan klockan åtta i morse blev det tidig lunch + fika på ett närbeläget mycket trevligt konditori tillsammans med en vän. Äter ju lunch vid 11 på arbetsdagarna, så det var ju inte så tidigt som det kändes. Blev, som vanligt, bakad potatis med räkröra. Fånigt gott! Kaffe latte och hallonpaj till efterrätt. Nu är jag svinmätt :D

Jag ska valvaka på samma sätt som amerikanarna firar Super Bowl. Således har jag öl på kylning, en chili som puttrar på spisen (med bl a kidney- och pintobönor, majrova, kålrabbi, palsternacka, grön och röd chili) och gäster på ingång.

Vi valvakar med indisk festmåltid, öl och kanske en drink eller två.
Det här valet blir spännande, säger hon som röstade på F!
Jag hoppas de kommer in, och att Åkesson kommer på att hans kall i livet inte är politiken utan champinjonodling. Vi har för få champinjonodlare i landet.

Ot: gjorde saltade karl-johan, riktigt gott. Torkade dem nästan torra, på med havssalt och ner i burk. Himla gott att koka med pasta eller strössla ovanpå dito. Inspirerad fortsatte jag och kokade saft, jordgubblåbärssaft. Ska dela ut den som presenter till väl valda.

Jag kom hem vrålhungrig efter en strandvandring som blev ungefär en mil längre än planerat, så min lunch alldeles nyss bestod av tinade gröna ärtor lätt mosade med färsk timjan, citron, flingsalt och olivolja. Önskar jag tagit mig tid att koka lite pasta, men jag hade inte överlevt tio minuter till utan mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
650
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 627
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar