Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit hemma med min förkylning idag. Gick ut vid lunchdags och åt en extra god lunch med olika meze och en härlig spenatsoppa med pinjenötter i. Kände att jag behövde tröst efter valresultatet.

Tröstbehovet gick inte över helt, så på kvällen blev det en kantarellsmörgås med rucola, tomater, lite god korv och lite god ost bredvid. Te till, med tanke på dieten.

Sojaburgare med keso (4 sorters lök) rostad lök, mango & habanero-senap, ost och gurkmajonnäs.
Var tvungen att rensa ut lite som höll på att bli alldeles för gammalt så då fick jag ta det som fanns.
Hyfsat gott, men saknade grönsaker :eek:

Sonen lagade den mest fantastiska middag i kvall. Ett mos pa artor, olivolja och andra saker som jag glomt:p med en rejal bit vild Coho lax och en absolut gudomlig sas. MUMS:d

Om två veckor får jag äta mat igen.

Jag tänkte börja med kokt torsk med en snutt ägg- och persiljesås.

Men det blir ju lite enahanda så era favoritrecept på fisk och färs?

Igår - marängswiss med chokladsås och mangopuré.

dsc_0030_2_54172be59606ee798542bb8d.jpg

Nä, okej då, det är en begynnande kycklinggryta med ädelost, soja och piripiri som jag ännu inte rört ihop, men jag tyckte att det såg ut som en dessert till en början ;)

Vegetarisk pastasås som blev åt skogen för god (tur att jag kokade relativt lite pasta, annars hade jag förätit mig på den, nu har jag till middag också :D )
Grunden var
Hälsans Köks "Alá bacon"
Gul lök
Champinjoner
En massa vitlök

Och så kryddor (någon kryddblandning från Santa Maria)
Sedan
Paprikapasta (istället för tomatpuré)
Matlagningsgrädde
En skvätt rödvin (nej, jag kör inte bil så jag tror inte att den pluttelilla skvätten i maten skulle ställa till det på något vis :D )
Basilika
Sweet chilisås

Och så Penne Rigate till det
:d :d :d

@whwycd: Kul att det blev bra :up: plus att även om du skulle ha gjort något som kräver nykterhet hade det inte varit någon fara om det kokade ordentligt, alkohol försvinner rätt fort (kokpunkt 78°) ;)

Vet :D ville bara gardera mig ifall nu någon skulle reagera på att jag tar till alkohol mitt på ljusan dag! :D

Om det inte blir rester ikväll blir det quornfileer i CF "4 peppar & citron" (en nyhet jag hittade på Ica igår, @honung jag återkommer med hiss/diss på den i rätt tråd sedan :D) och till det blir det iså fall ris, röda linser och wokgrönsaker, eller något, det är tankem jag har nu i alla fall :)

Jag sitter här med min tå (ynk) och längtar efter mat. Koreansk kanske. Eller så gör jag en gryta, längtar efter mustig mat helt plötsligt.

Fast det blir nog ytterligare något med.....tadaaaaaa....röd curry. Hur kan det vara så gott?

Jag är sugen på pesto. Köpepesto dessutom... så det får väl bli ett shopstopp på väg hem. Kanske slår jag på stort med färsk pasta till.

Tomatsoppa på en hackad gul lök, två byttor tomatkross, och en burk körsbärstomater i juice, två grönsaksbuljongtärningar, en stor tesked sambal oelek, ett par rivna vitlöksklyftor, skamlöst mycket svartpeppar, en slatt vitt vin, en slatt honung, ett par rutor mörk choklad, oregano, och timjan och lite soja, surdegsbruschetta med riven tomat och gul lök, och mjölk i glasen.

Oj, mjölk till den där kombinationen av smaker? Det skulle jag inte ha tippat att någon över två år gillar.

Pasta, halloumi, stekta blandade bönor av egen skörd, sedvanlig tomatsås med chili, också av egen skörd.

Det börjar bli dags att variera maten lite, men det får vänta tills min förkylning har gått över.

Planerar även att koka fläderbärsmarmelad. Funderar på om rom, vanilj och mandel blir gott i?

(Får ont i magen bara av att tänka på att dricka mjölk, men jag gillar det inte heller, så ni kan lugnt fortsätta att kalla det för just mjölk. ;) )

Och lite burkchampinjoner, @Anna!

Tro det eller ej, men jag har faktiskt inte varit sugen på burkchampinjoner alls på sista tiden. Vräkte i mig färska förra veckan dock, kan jag ha arbetat bort begäret?

Mor och far plockade tre liter kantareller häromdagen och har sparat till mig (förvällda i frysen) - DEM längtar jag dock efter.

Jag tycker förresten att dina smaksättningar till fläderbären låter jättebra.

Planerar även att koka fläderbärsmarmelad. Funderar på om rom, vanilj och mandel blir gott i?

Rom och vanilj kan jag rekommendera, gjorde en sådan variant häromdagen. Men mandel kan säkert vara ytterligare en finess!

Nu är livet tillbaka till allmän stressnivå med en triljard saker som ska hinnas med på ingen tid alls, efter lite för många tidsödande projekt på sistone. Så idag serveras favoriten i repris (=pasta med pesto) samt tidigare idag ett fynd från det numera hyggliga frysförrådet: rödbets- och morotspaj med quinoa och chèvre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
654
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 633
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar